مدیران خودروعصر اعتبار

وضعیت تصفیه خانه های فاضلاب شهری موجود در کشور

عصر ساختمان- یک استاد دانشکده محیط زیست با طرح این پرسش که آیا این تعداد تصفیه خانه، جوابگوی جمعیت کل کشور است یا نه گفت: عدم مطالعه کافی ممکن است بر بازده تصفیه خانه ها و مسائل محیط زیستی اثر بگذارد.

وضعیت تصفیه خانه های فاضلاب شهری موجود در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، یک  استاد دانشکده محیط زیست در توضیح وضعیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری موجود در کشور به خبرنگار مهر گفت: از اهداف کلی و جزئی احداث تصفیه خانه های فاضلاب شهری می توان به تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم، حفاظت از محیط زیست، بازیابی فاضلاب، تولید کود طبیعی و بعضا تولید انرژی اشاره کرد. همچنین اهمیت اثرات آلاینده های زیست محیطی باعث شده است که در تمامی جوامع از جمله کشور ما، قوانین و مقررات سختگیرانه ای برای دفع پساب ها اعمال شود.

    شهریار جعفری‌نژاد افزود: از طرف دیگر، با توجه به مشکلات و کمبود منابع آب در ایران، بازیابی فاضلاب می تواند راهگشایی جهت تامین کمبودها از طریق استفاده از پساب تصفیه شده به جای آب بهداشتی (در صورتی که کیفیت پساب خروجی تصفیه خانه ها به استاندارد های موردنیاز رسیده باشد) به عنوان مثال در کشاورزی و آبیاری فضای سبز و ... باشد.

    دانش‌آموخته پسادکتری مهندسی از دانشگاه کالیفرنیا ارواین آمریکا ادامه داد: در احداث تصفیه خانه‌ها، نوع فرآیندهای تصفیه مورد استفاده و مکان تصفیه خانه ها نسبت به شهر مسئله ای بسیار حائز اهمیت بوده و عدم مطالعه کافی ممکن است به ترتیب در بازده تصفیه خانه ها و مسائل محیط زیستی مربوط به آنها اثر داشته باشد. اگر بخواهیم تصویری کلی و فرآیندی از تصفیه خانه های فاضلاب شهری احداث شده کشور تا سال 1395 را ارئه دهیم از حدود 183 تصفیه خانه فاضلاب احداث شده، تقریبا 80 تصفیه خانه بر اساس فرآیند لجن فعال و اصلاح شده آن، 46 تصفیه خانه بر اساس برکه تثبیت، 42 تصفیه خانه بر اساس فرآیند لاگون هوادهی، 13 تصفیه خانه بر اساس فرآیند SBR و 2 تصفیه خانه بر اساس وتلند (تالاب) است. پساب خروجی از این تصفیه خانه ها یا به آب های سطحی تخلیه شده و یا در کشاورزی، آبیاری فضای سبز، تغذیه آبخوان و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

    وی با طرح این پرسش که آیا این تعداد تصفیه خانه، جوابگوی جمعیت کل کشور است یا نه ادامه داد: آیا تمام فاضلاب شهری ایجاد شده در کشور، مورد تصفیه قرار می گیرد یا اساسا برنامه ای جهت این امر وجود دارد؟ تا چه اندازه، مسئولین مربوطه به استفاده از فرآیندها و فناوری های جدید و پیشرفته در احداث تصفیه خانه ها توجه دارند؟ آیا تصفیه خانه های موجود، درست راهبری شده و پساب خروجی از این تصفیه خانه ها به استانداردهای موردنظر می رسد؟

    جعفری‌نژاد تاکید کرد: آیا نیروی انسانی کافی جهت پایش این تصفیه خانه ها وجود دارد؟ با توجه به مشکلات و کمبود منابع آب در ایران، تا چه اندازه بازیابی فاضلاب و استفاده از آن در بخش کشاورزی، صنعت و سایر به طور عملی توجه می شود؟ تا چه اندازه، اثر عواملی همچون مسائل محیط زیستی، خطر عوامل طبیعی، زمین شناسی محدوده، توپوگرافی زمین تصفیه خانه، منابع انرژی، سطح آب زیرزمینی، شرایط راهبری و تامین نیروی متخصص، راههای دسترسی و ... در انتخاب محل تصفیه خانه ها در ایران مورد ارزیابی قرار می گیرند؟

    وی تصریح کرد: توجه به این نکته ضروری است که با توجه به داده های طراحی موجود تصفیه خانه های فاضلاب احداث شده در کشور، تعداد 183 تصفیه خانه فاضلاب شهری احداث شده در کشور می توانند حدود 19 میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش قرار دهند و همچنین جواب بقیه پرسش ها نیز برای کارشناسان و علاقمندان این حوزه کاملا روشن است؛ بنابراین امیدمان این است که مسئولین مربوطه به این پرسش ها توجه داشته و در راستای تحقق این پرسش ها به صورت عملی گام بردارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار