مدیران خودروعصر اعتبار

به ریاست وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

تصویب تشکیل شورای اعتلای معماری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

عصر ساختمان- در چهارمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷، ضرورت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران بررسی شد و با نظر اکثریت آرا، مقرر شد تا کمیته اعتلای معماری به منظور ساماندهی به معماری و کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان، تشکیل شود.

تصویب تشکیل شورای اعتلای معماری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، چهارمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران 31 اردیبهشت، با بررسی ضرورت تشکیل کمیته فنی اعتلای معماری با حضور اعضای اصلی شورا، نمایندگان سازمان‌ها، وزارتخانه‌های مرتبط، نهادها و همچنین دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    در این نشست که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، طرح تشکیل کمیته اعتلای معماری از سوی اکثریت اعضا به تصویب رسید. وزیر راه و شهرسازی در این نشست به اهمیت موضوع معماری در بین اندیشمندان و تصمیم‌گیران تاکید کرد و جگفت: تلاش‌های متعدد و متفرقی در سال‌های گذشته برای اعتلای معماری صورت گرفت اما بیشتر آنها به دلیل عدم برخورداری از بنیان‌های نظری روشن، عدم توجه به حضور و مشارکت جامعه معماران و عدم ارایه راهکارهای اجرایی به سرانجامی که هدف آن کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان بود، ختم نشد. به همین دلیل تشکیل کمیته اعتلای معماری می‌تواند بخشی از اهدافی را که سال‌ها مدنظر بود از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهره‌مندی از دانش نیاکان در مورد اقلیم را محقق کند.

    محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در این نشست، گفت: ما در طول دهه‌های گذشته غفلتی راجع به موضوع معماری داشتیم. کشور ایران با برخورداری از پیشینه فرهنگی غنی، تنوع دینی و برخورداری از ویژگی‌های ارزشی که در هرکدام از مناطق کشور وجود دارد دارای معماری بی‌نظیری بوده که در طول دهه‌های گذشته این معماری غنی به واسطه فشارهای گوناگون از جمله بازار زمین و مستغلات، کلیه مباحثی که در تقابل بین سنت و مدرنیته بود و ... تنزل شدیدی پیدا کرد.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم در وهله اول بی‌توجهی و تخریب آثاری است که به نوعی بیانگر ویژگی‌های تمدن ایران‌زمین و تمدن ایران‌شهری ما بودند و از سوی دیگر، متاسفانه نوساخته‌های معاصر نیز که واجد ارزش های معماری بومی باشند اکثرا هیچ ارتباطی با گذشته خود ندارد.

    ایزدی افزود: مسائل و مشکلاتی که در عرصه معماری وجود دارد توجه ما را به این سمت جلب کرد تا تمرکز ویژه‌ای بر موضوع معماری داشته باشیم و با تاکید مقام عالی وزارت بر ایجاد یک نهادی تحت عنوان شورای اعتلای معماری، پیشنهاد فوق، تنظیم شده است.

    وی اعلام کرد: قرار است تا کمیته‌ای ذیل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای تمرکز بر روی اعتلای معماری، افزوده شود.

    در ادامه نشست، گزارش تهیه شده توسط دفتر معماری و طراحی شهری با موضوع کمیته اعتلای معماری به شرح زیر ارایه شد:

    کمیته اعتلای معماری ایران

    1. هدف

    در راستای ایجاد زمینه‌های اعتلاء معماری ایران و بهره‌مندی نسل حاضر و آیندگان از حق برخورداری از محیط زندگی مناسب، با بهره‌گیری از اندیشه و مفاهیم مستتر در تاریخ و فرهنگ ایران و با توجه به مجموعه شرایط و مقتضیات سرزمین در دوره معاصر، همچنین با عنایت به مفاد ماده یک قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری، (در باب موضوعات معماری)، کمیته اعتلاء معماری ایران تشکیل می‌گردد.

    2. وظایف (موضوع فعالیت‌ها)

    2-1. تقویت پایگاه‌های نظری و تولید و بسط اندیشه ایران‌شهری در زمینه معماری ایران

    2-2. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و وضع ضوابط در راستای اعتلاء معماری ایران (در وجوه محتوایی و رویه‌ای) به شورایعالی شهرسازی و معماری

    2-3. حمایت از جریان‌های موثر در اعتلاء معماری (نهادسازی و ظرفیت‌سازی)

    . حمایت از سازمانها و نهادهای موجود و تلاش برای ایجاد ظرفیت در پذیرش نقش و ماموریت در راستای اعتلاء معماری ایران

    . حمایت از تشکیل نهادها و سازمانهای غیردولتی در ایجاد تشکلها و ساختارهای ناظر و دیده بان

    2-4. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز بناهای شاخص (با اولویت بناهای دولتی و عمومی)

    2-5. ارائه پیشنهادات سیاستگذاری، تدوین برنامه و تعیین ضوابط و مقررات عمومی احداث بنا به منظور ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز بناهای مسکونی (هماهنگی با ویژگی‌های اقلیمی بستر طبیعی و فرهنگی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی)

    2-6. تهیه پیش نویس اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح و مصوبات مربوط یا موثر بر معماری

    2-7. بررسی طرح‌های معماری ارجاعی (ساختمان‌های دولتی، عمومی، مسکونی و...)

    2-8. بررسی برنامه‌ها و طرح‌های مطالعاتی-پژوهشی در عرصه ارتقاء معماری معاصر ایران

    2-9. ایجاد زمینه همکاری‌های بین‌المللی و مبادلات علمی و فرهنگی (با مجامع جهانی معماری، کشورهای دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی به ویژه کشورهای حوزه فرهنگی ایران)

    2-10. برنامه‌ریزی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد تقاضای عمومی نسبت به تحقق معماری

    (جلب توجه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط- برگزاری همایش، نشست و جشنواره‌ها- اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی به منظور ارتقاء آگاهی مردم نسبت به معماری- برنامه‌ریزی به منظور ایجاد حساسیت نسبت به کیفیت محیط زندگی در دوره آموزش عمومی و...)

    2-11. همکاری با سایر شوراهای فرابخشی در ارتقاء دانش و ترویج فرهنگ معماری ایرانی-اسلامی

    (شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اجتماعی، شورای تحول و ...)

    *توضیح 1: وظایف و فعالیت‌های کمیته مذکور معطوف به حمایت، ترویج و ارائه پیشنهادات سیاستگذاری و تصمیم‌سازی به مراجع تصویبی (شورایعالی شهرسازی و معماری) بوده و وارد حوزه اجرا نخواهد شد.

    3. اعضاء کمیته

    3-1. معماران منتخب

    3-2. نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان

    3-3. نماینده حرفه (با تخصص معماری)

    3-4. نماینده صنف (با تخصص معماری)

    3-5. نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد (با تخصص معماری)

    3-6. نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت کشور با تخصص معماری

    *توضیح 2: تلاش خواهد شد اعضاء از مناطق مختلف کشور- حوزه‌های فرهنگی و اقلیمی مختلف- انتخاب شوند. 

    *توضیح 3: حکم اعضاء از جانب وزیر راه و شهرسازی صادر می‌شود.

    4. گروه‌های تخصصی

    به منظور انجام وظایف و در راستای نیل به اهداف، کمیته مجاز خواهد بود نسبت به تشکیل گروه‌های تخصصی از بین متخصصان مربوطه اقدام نماید.

    5. دبیرخانه کمیته

    5-1. دبیرخانه کمیته در دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش مستقر و دبیر کمیته، مدیرکل آن دفتر است.

    5-2. آیین‌نامه داخلی کمیته در اولین جلسه کمیته بررسی و به تصویب اعضاء خواهد رسید.

    - برای هماهنگ کردن برنامه‌های شهرسازی به منظور ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم، همچنین به منظور اعتلا هنر معماری ایران و رعایت سبک‌های مختلف معماری سنتی و ملی و ارائه ضوابط و جنبه‌های اصیل آن با در نظر گرفتن روش‌های نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوه‌های اصولی  و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری تاسیس می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار