مدیران خودروعصر اعتبار

برنامه ملی بازآفرینی شهری، طرحی نو برای تامین مسکن

عصر ساختمان- طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای تامین مسکن، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی و بازتوانی محلات کهنه و فرسوده است.

برنامه ملی بازآفرینی شهری، طرحی نو برای تامین مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عمده‌ترین رویکردها در زمینه پایداری و احیای بافت‌های شهری تأکید بر رویکـرد بازآفرینی است. رویکردی که از بازسازی، باززنده‌سازی، نوسازی و توسعه مجدد به بازآفرینی و نوزایی شهری تکامل یافته است، در این مسیر، علاوه بر به کالبد به مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری نیز توجه خواهد شد.

    در خصوص بازآفرینی، متاسفانه استان چندان موفق عمل نکرده و جای کار بسیار زیار دارد.

    15 محله استان در سال‌جاری بازتوانی می‌شوند

    در این باره برزو بردی‎نشین مسئول طرح باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان این‌که براساس طرح بازآفرینی در کشور بناست 2700 محله ظرف ده سال بهسازی و توانمندسازی شوند، اظهار کرد: مقرر شده هر ساله 270 محله از کل کشور بازآفرینی شود که سهم لرستان در سال‎های 95 و 96 به ترتیب 9 و 15 محله بوده است.

    وی ادامه داد: هم‎اکنون همه 15 محله استان شناسایی و فعالیت‎های بازآفرینی آنان نیز آغاز شده است.

    بردی‎نشین بیان کرد: در سال‎های گذشته طرح بازآفرینی در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و دورود آغاز شده و برای امسال کوهدشت و الیگودرز نیز به مجموع شهرهای استان افزوده شدند.

    رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی لرستان توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس محله، ارتقای زیرساخت‎های شهری و نقطه‎ای و... را از جمله اهداف طرح بازآفرینی محلات دانست و اضافه کرد: از مجموع 11 محله حاشیه‎نشین استان طرح بازآفرینی محلات علی‌آباد، گل سفید، کرگانه و فلک‌الدین در خرم‌آباد را آغاز کردیم.

    مساحت محلات حاشیه‌نشین خرم‎آباد 219 هکتار است

    وی با بیان این‌که مساحت محلات حاشیه‌نشین خرم‎آباد 219 هکتار بوده که شش درصد مساحت و پنج درصد جمعیت خرم‌آباد را در بر می‌گیرد، بیان کرد: محلات مشخص شده در بروجرد ( دره غریب، علی‏‎‏آباد و اسلام‎آباد)، کوهدشت( تازه آباد)، دورود(ناصرالدین و انگشته) و الیگودرز(کاظم‏‎آباد) هستند.

    بردی‎نشین گفت: اصلاح و بهسازی کانال نهر، احداث مرکز توسعه محلات، اصلاح شبکه فاضلاب، آسفالت محله، اصلاح کانال آب‌های سطحی و... از جمله کارهایی بوده که در محلات مذکور انجام شده است.

    6.3 میلیارد تومان سهم بازآفرینی محلات استان است

    مسوول طرح باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی لرستان اظهار کرد: از محل اعتبارات ملی سال گذشته شش میلیارد و 300 میلیون تومان به‌منظور رفع مشکلات محله‌های محروم استان در نظر گرفته شد و این در حالیست که امسال نیز از محل 200 میلیارد تومان اعتبار کشور سهم لرستان 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام شده است.

    وی تصریح کرد: مشکلات محلات مشخص شده کالبدی نیست بلکه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است و چنانچه دستگاهی بخواهد کاری در محلات انجام دهد باید کارگروه برنامه آن را به دبیرخانه بدهد.

    30 درصد اعتبارات دستگاه‎های اجرایی صرف محلات هدف بازآفرینی شود

    علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز با بیان این‌که بخشی از تملک‌هایی را که انجام می‌دهیم در قالب این ستاد، سازمان میراث فرهنگی آنها را شناسایی می‌کند تا چنانچه موانعی دارد آنها را برطرف کند، ادامه داد: برای اجرای طرح بازآفرینی دولت همه دستگاه‎های اجرایی را مکلف کرده تا 30 درصد اعتباراتی را که قرار است در شهرها هزینه کند صرف محلات هدف بازآفرینی شود.

    اجرای طرح بازآفرینی در 27 محله استان

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان این‌که طرح بازآفرینی در 27 محله از شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود ، الیگودرز و کوهدشت  درحال انجام بوده و خواهد بود، اظهار کرد: برای بازتوانی، 90 خانواده ساکن در محله علی‎آباد رضایت دارند که منزل خود را تحویل و در مسکن مهرهایی که راه و شهرسازی در نظر گرفته ساکن شوند.

    وی اضافه کرد: هم‌اکنون 80 واحد مسکونی برای واگذاری به این افراد آماده است و هر کدام از این واحدهای مسکن مهر 40 میلیون تومان تسهیلات دارند و قیمت هر واحد 90 میلیون تومان برآورد شده است.

    هیچ نقطه تاریکی در چهار محله محروم خرم‌آباد وجود ندارد

    فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز با بیان این‌که در حوزه برق برای سال 97 در مناطق محروم دو برنامه خاص داریم یکی برنامه و وظایف ذاتی دستگاه و دیگری برنامه ویژه برای هر محله است، افزود: در حال حاضر هیچ نقطه تاریکی در چهار محله محروم خرم‌آباد وجود ندارد.

    وی اضافه کرد: در راستای رفع مشکلات محله‌های محروم شهرستان‌های دورود، بروجرد و الیگودرز نیز اقدامات خیلی خوبی از سوی این دستگاه انجام شده است.

    هر دستگاه وظیفه تخصصی خود را انجام دهد

    حمیدرضا کرموند مدیرعامل آبفا لرستان نیز با بیان این‌که راه و شهرسازی اقدام به اجرای طرح‌های فاضلاب می‌کند که انتظار می‌رود هر دستگاه وظیفه تخصصی خود را انجام داده و این کار را به شرکت آب و فاضلاب واگذار کند، اظهار کرد: محله‌های ماسور خرم‌آباد و ناصرالدین دورود که به شهر ملحق شده‌اند مشکلات فاضلاب زیادی دارند به طوری که اقدامات انجام شده برای فاضلاب محله ماسور به‌اندازه اعتبار یک سال فعالیت مداوم این شرکت است.

    وی افزود: در مجموع 40 کیلومتر شبکه فاضلاب در محله‌های ماسور و ناصرالدین احداث شده و تا پایان سال طرح فاضلاب این دو به‌طور کامل انجام می‌شود.

    کرموند با گلایه‎مندی از این‌که  یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت آب و فاضلاب در رفع مشکلات این محله‌ها برخورد نامناسب شهرداری بوده است، گفت: متاسفانه چندین بار طرح فاضلاب در محله‌های ماسور و ناصرالدین توسط شهرداری‌ها متوقف شده است.

    امتیازدستگاه‌های خدمات‌رسان به مناطق حاشیه‌ای و ساخت‌وسازهای غیرمجاز

    وی درباره واگذاری انشعاب به مناطق حاشیه‌ای با بیان این‌که چنانچه به این مناطق انشعاب ندهیم آنان به نصب انشعاب غیرمجاز روی خواهند آورد، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مجلس دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌توانند به مناطق حاشیه‌ای و محروم و ساخت‌وسازهای غیرمجاز امتیاز بدهند اما شهرداری باید ظرف 3 سال مشکلات و موانع را برطرف کند.

    شرکت آبفا بین دو یا سه میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است

    وحید رشیدی شهردار خرم‌آباد در پاسخ به صحبت‌های کرموند مدیرعامل آبفا بیان کرد: در محله ماسور آسفالت زیادی صورت گرفته و تاکنون عملیات آبفا در ماسور تعطیل نشده است؛ شهرداری پیش از انجام آسفالت معابر به دستگاه‌ها اعلام می‌کند تا اگر کنده‌کاری دارند آن را انجام دهند.

    وی خاطرنشان کرد: شهرداری خرم‌آباد در حالی همکاری لازم را با آبفا دارد که این شرکت بالغ بر سه میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

    رشیدی تاکید کرد: بر اساس قانون شرکت‌های خدمات‏‏‎رسان نباید به ساخت‌وسازهای غیرمجاز امتیاز بدهند.

    پروژه‌های عمرانی و اقتصادی خاص محلات در طرح بازآفرینی احصا شود

    علی هادی چگنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز با بیان این‌که برای پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری استان باید دبیرخانه این ستاد نقشه راهی به اتفاق کارگروه‌ها مشخص کند، تاکید کرد: این دبیرخانه با هماهنگی کارگروه‌ها به صورت شفاف و مشخص پروژه‌های عمرانی و اقتصادی خاص محلات را احصا و برنامه زمان‎بندی آنان را مشخص کند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه‎های عمرانی و اقتصادی این محلات مشخص نیست و ممکن است موازی کاری شود.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان اضافه کرد: تاکنون دستگاه‌ها بدون در نظر گرفتن برنامه اقداماتی انجام داده‌اند و ستاد بازآفرینی برنامه مشخص و مدونی ارائه نکرده است.

    اقدامات دستگاه‎ها در محلات مد نظر بازآفرینی سلیقه‌‎ای بوده است

    وی یادآور شد: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه ستاد بازآفرینی مناطق محروم باید ظرف ده روز برنامه مدون و نقشه راه را برای انجام پروژه‌ها به صورت ریز و با جزئیات ارائه دهد؛ هم‌چنین پروژه‎های مورد نظر در سال‎های 97 و 98 مشخص شود.

    هادی چگنی تصریح کرد: اقدامات دستگاه‎ها در این محلات براساس برنامه نبوده بلکه سلیقه‌ای یا برحسب وظیفه ذاتی دستگاه بوده است.

    هیچ کس بر ساخت و سازهای غیرمجاز در استان کنترلی ندارد

    احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز با انتقاد از این‌که هیچ کس بر ساخت و سازهای غیرمجاز در استان کنترلی ندارد و 10 سال دیگر شاهد مناطق غیرمجازی بدتر از مناطق امروز خواهیم بود، اظهار کرد: متاسفانه در محدوده شهر ساخت و سازهای غیرمجاز انجام می‌شود.

    وی ادامه داد: با شش میلیارد تومانی که برای طرح بازآفرینی شهری به راه و شهرسازی دادند راه به جایی نمی‌بریم.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به این‌که ساخت و سازهای غیرمجاز را با میلیاردها تومان هم نمی‎شود بازتوانی کرد، گفت: راه و شهرسازی باید محدوده زمین‎های خود را مشخص کند.

    مرادپور بیان کرد: در پایین‌تر از محله ماسور هشت ماسور دیگر ایجاد خواهد شد و هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی آنها نداریم.

    در طرح بازآفرینی استان بی‎برنامه‌ای و پراکنده‎کاری مشهود است

    در خصوص فعالیت‎های ستاد بازآفرینی، دکتر سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز با بیان این‌که وظیفه این ستاد این است که کارهایی که می‌خواهد در هر محله‌ای انجام دهد احصاء کند، افزود: هنگامی‎که در انجام کاری هدف و برنامه مشخص باشد از هر راهی که بروی درست است اما زمانی‎که بدون برنامه باشید به بیراهه خواهید رفت.

    وی با اشاره به این‌که در طرح بازآفرینی استان مشکل ما این است که هم پراکنده کاری کرده و هم بی‌برنامه کار می‌کنیم،  بیان کرد: هم‎اکنون سپاه، ستاد مبارزه مواد مخدر، حوزه اجتماعی، شهرداری‌ها و راه و شهرسازی در محلات فعالیت دارند و کار می‌کنند و ما نمی‎دانیم گام و حرکت بعدی در محلات چیست؟ برنامه‌های سال 97 احصاء شود.

    صرف600 میلیون تومان اعتبار برای  نیازسنجی محلات مورد هدف

    نماینده عالی دولت در استان با بیان این‌که امسال با تاکیدی که دولت روی طرح بازآفرینی دارد باید با برنامه اقدام کنیم و ضرورت دارد ستاد بازآفرینی استان برنامه‌های خود را با توجه به ظرفیت‎های هر محله‎ای مشخص کند، تصریح کرد: در هر کدام از محلات یک سری سمن‌ها مستقر هستند و امسال 600 میلیون تومان اعتبار قراردادهایی بوده که با این سمن‌ها بسته شده تا نیازسنجی هر محله را مشخص کنند.

    خادمی با اشاره به این‌که وظیفه اصلی ستاد، جمع‌آوری اطلاعات درست محلات است تا آنها را دسته‌بندی کنند و برنامه‌ریزی تدوین شده منتج به انجام کارها در چند محله مذکور برای امسال باشد، تاکید کرد: نیاز است سند یا کتابچه‌ای برای وضعیت ناکارآمد محلات ترسیم شود تا براساس آن کارها را به پیش ببریم.

    ساکن شدن اهالی بافت‎های فرسوده  براساس روش کلید با کلید

    وی در ادامه با بیان این‌که به دنبال یک سری واحدهای مسکن مهر هستیم تا افراد ساکن در محله‌علی آباد را در آنها مستقر کنیم، گفت: هدف ما این است که 200 واحد مسکونی را به ساکنین محله علی‌آباد دهیم تا ساماندهی شوند و البته ساکن شدن آنها در محلات براساس روش کلید با کلید است.

    استاندار لرستان با تاکید بر این که دبیرخانه ستاد بازآفرینی برنامه جامع سال 97 را مشخص کند و وظایف این سازمان‎ها به تفکیک مشخص شود، افزود: جمع‌بندی به تفکیک محلات مشخص و برنامه ارائه شود.

    خودداری راه و شهرسازی استان از فروش زمین‎های دولتی و منازل مسکونی

    خادمی با بیان این‌که راه و شهرسازی استان از فروش زمین‎های دولتی و منازل مسکونی تا تعیین تکلیف انبوه‎سازی بافت‎های  فرسوده خودداری کند، عنوان کرد: هم‌چنین اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است پیرو برنامه دولت، برنامه کلید به کلید 200 واحد مسکونی در بافت فرسوده خرم‌آباد را براساس برنامه ارائه دهد.

    وی گفت: چنانچه دستگاهی زمینی بلااستفاده داشته باشد باید برای اجرای طرح ستاد بازآفرینی تحویل استانداری دهد.

    تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز با حکم قضایی

    استاندار لرستان در ادامه گریزی به ساخت و سازهای غیرمجاز و تولید محلات جدید در استان زد و با بیان این‌که در تولید محلات جدید همه دستگاه‌ها تاثیرگذار هستند اما چند دستگاه خیلی نقش دارند، یادآور شد: ضرورت دارد راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، دهیاری‎ها و بخشداری‌ها جلسات خاصی بگذارند و برای مکان‎هایی که غیرمجاز احداث شدند و حکم آنان را گرفتند تخریب انجام شود تا مابقی سودجویان حساب کار دست‌شان بیاید که نباید در زمین کشاورزی ساختمان بسازند.

    خادمی با تاکید بر این‌که برای جاهایی که در اطراف شهرها ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته با حکم قضایی آنها را تخریب کنید، افزود: شهرداری در جاهایی که پروانه می‎دهد مراقبت کنند، جهاد کشاورزی نباید اجازه ساخت و ساز در زمین‎های کشاورزی را بدهد و باید براساس قانون حفاظت از اراضی که قانونی محکم است از این عرصه‌ها حفاظت کند و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز نباید به مناطق غیرمجاز خدمات ارائه دهند.

    132 هزار هکتار بافت نابسامان شهری در کشور وجود دارد

    درباره وضعیت بافت‌های فرسوده در استان و کشور مجید کیانپور نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که  وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بازآفرینی سیاست‌گذاری اعلام کرده 100 هزار واحد را می‌توانیم نوسازی کنیم، تقریباً به ازای هر بافت فرسوده که بخواهیم نوسازی کنیم بین 80 تا 100 واحد مسکونی نوسازی می‌شود، ادامه داد: چنانچه 100 واحد در هر هکتار درنظر بگیرید 100 هزار واحد در 1000 هکتار احداث می‌شود، 72 هزار هکتار بافت فرسوده و بافت نابسامان(سکونت‌گاه‌های غیررسمی) 55 هزار هکتار داریم.

    وی بیان کرد: در مجموع 132 هزار هکتار بافت نابسامان شهری در کشور وجود دارد و تخمین زده شده نوسازی 72 هزار هکتار بافت فرسوده 72 سال طول بکشد تا ساماندهی شوند و چنانچه این روند ادامه یابد بافت‌های کنونی نیز به مجموع فرسوده‌ها افزوده می‌شود.

    نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مکانیسم جدیدی به کار گرفته شود و سرمایه بخش خصوصی را به بازی بگیریم و برایش مشوق (معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، حمایت از بیمه کارفرمایی، معافیت عوارض شهرداری) ایجاد و سپس در قالب محله نوسازی کنیم.

    خروجی بازآفرینی شهری نوسازی محله نمی‌شود

    کیانپور با بیان این‌که امروز که براساس بازآفرینی شهری پیش می‌رویم، خروجی آن نوسازی محله نمی‌شود، افزود: درماده 59 قانون برنامه ششم توسعه اعلام شده چنانچه 270 محله هر ساله نوسازی شود در مدت 10 سال 2700 محله نوسازی خواهد شد.

    نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: در نوسازی شرایط محله به محله متفاوت است و مشکلات خاص خود را دارد و این روشی که داریم انجام می‌دهیم به صورت نقطه‌ای است و تنها ملکی که فرسوده است به همراه ملک مجاور تجمیع و نوسازی می‌کنیم در حالی که خدمات زیربنایی و روبنایی آن هم‌چنان فرسوده است.

    کیانپور افزود: چنانچه فرصت را برای سرمایه‌گذار مهیا و تسهیلات و ودیعه مسکن پرداخت کرده و ساکنان را به خارج بافت انتقال دهیم و محله را کامل بازتوزیع کنیم و دوباره یک معبر و خدمات زیربنایی و روبنایی با استانداردهای جدید شهرسازی کار شود قطعاً محله با کیفیت بهتر و کارایی بهتر نوسازی می‌شود و دیگر نوسازی به صورت نقطه‌ای انجام نمی‌شود.

    هارمونی و نظم مشخصی در شهرسازی ایجاد شود

    وی خاطرنشان کرد: چنانچه این مهم محقق شود به لحاظ هارمونی نظم مشخصی در شهرسازی ایجاد می‌کنیم و کمک می‌شود نوسازی صورت گرفته برای حداقل 100 تا 150 سال پابرجا بماند.

    این نماینده یادآور شد: تلاش کنیم از شرایط موجود استفاده خیلی خوبی برای توسعه مناطق بافت فرسوده صورت گیرد.

    به گزارش ایسنا، رکن اصلی بازآفرینی بافت‌های فرسوده، حفظ سازمان اجتماعی محله‌هاست و براساس سیاست‌های پیش‌بینی شده در برنامه ملی بازآفرینی شهری، واحدهای مسکونی جدید به‌جای واحدهای فرسوده یا در زمین‌های دولتی و عمومی اختصاص یافته به برنامه ساخته می‌شوند و نقش‌آفرینان اصلی آن نیز مردم، بخش خصوصی و نهادهای عمومی هستند. در این ماجرا، آورده مردم همان خانه‌های فرسوده‌ای است که باید بازآفرینی شوند و بخش خصوصی مشتاق به حضور در این فرایند نیز باید آورده‌ای معادل نیمی از هزینه ساخت‌وساز را وارد کار کند.

    گزارش از آریتا یوسفیان

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار