مدیران خودروعصر اعتبار

کانال‎ها و آب‎راه‎های تأمین آب آسیاب‎های شوشتر مرمت می‎شوند

عصر ساختمان- مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر گفت: پس از تخصیص اعتبار در حوزه اجرایی و در قالب اعتبارات پیمانی، قرارداد مرمت کانال‌های تأمین آب آسیاب‌های تاریخی شوشتر امضا خواهد شد.

کانال‎ها و آب‎راه‎های تأمین آب آسیاب‎های شوشتر مرمت می‎شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بیژن حیدری‎زاده  با اعلام این خبر افزود: قرارداد پیمان این کانال‎ها با اعتبارات ملی پایگاه سازه‎های آبی منعقد شده است.

     

    او ادامه داد: در روزهای آینده پیمانکار مربوط به پایگاه موزه‎های آبی شوشتر معرفی و پس از آن فاز اجرایی مرمت و حفاظت آب‎راه‎های مذکور آغاز خواهد شد.

     

    مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر یادآور شد: با اعتبارات  تعیین‎ شده بخشی از این آب‎راه‎ها براساس اولویت و اضطرار مرمت و مابقی آن‎ها پس از تخصیص اعتبار لازم مرمت خواهند شد.

     

    مجموعه آبشارها و آسیاب‎های آبی شوشتر بخشی از نظام آبی تاریخی شوشتر هستند. این مجموعه به همراه 15 اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در 26 ژوئن 2009 (پنجم تیر 1388) در شهر سویل اسپانیا با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به صورت یک جا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسیده‌اند.

    این مجموعه در کنار پل بند گرگر و در مسیر رودخانه دست کند گرگر ساخته شده است. در این مجموعه باستانی تعداد قابل توجهی آسیاب آبی وجود دارد و نمونه کامل و بزرگی از به کارگیری نیروی آب برای چرخاندن آسیاب‌ها را می‌توان در آن مشاهده کرد. مجموعه آسیاب‎ها و آبشارهای شوشتر از بی‌مانندترین نمونه‌هایی است که جهت استفاده بهینه از آب در ادوار کهن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

    این محوطه، مجموعه‌ای از سدها، تونل‌ها، کانال‌های فرعی و آسیاب‌های آبی است که به صورت یک مجموعه صنعتی ـ اقتصادی بوده و جزئی از مجموعه بزرگ سازه‌های آبی شوشتر است که در کتب تاریخی به کرات به آن اشاره شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی