مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر امور اعتباری بانک مسکن تشریح کرد

سختی تامین تسهیلات بلندمدت از منابع کوتاه مدت

عصر ساختمان- مدیر اموراعتباری بانک مسکن با اعلام کل مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۹۶، دو گانگی آشکار بین حجم محدود منابع بلندمدت و حجم بالای تسهیلات بلندمدت را سختی مضاعف نظام تامین مالی مسکن عنوان کرد.

سختی تامین تسهیلات بلندمدت از منابع کوتاه مدت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، محمد حسن علمداری در این باره توضیح داد: بانک مسکن در یک سال 96، بیش از 17 هزار و 450 میلیارد تومان انواع تسهیلات به گروه­های فعال در بخش مسکن و ساختمان شامل خریداران و سازنده­ ها پرداخت کرد که این میزان تسهیلات نسبت به سال 95،‌ رشد 9 درصدی در ارزش و نیز رشد 9 درصدی در تعداد تسهیلات داشته است.

    علمداری درباره سهم حوزه ­های مختلف بخش مسکن از تسهیلات پرداخت شده توسط بانک در سال گذشته، افزود: 54 درصد کل تسهیلات پرداختی طی سال 96، به متقاضیان خرید مسکن در مناطق مختلف شهری کشور پرداخت شده است که به این ترتیب تسهیلات خرید مسکن به عنوان «تسهیلات بلندمدت»، بیشترین سهم از کل تسهیلات بانک مسکن را در سال 96 به خود اختصاص داد.

    این مقام مسول در بانک مسکن همچنین درباره نحوه تامین منابع برای پرداخت تسهیلات در سال گذشته تصریح کرد: 64 درصد از منابع بانک در سال گذشته از نوع «منابع کوتاه مدت»، 12 درصد مربوط به سپرده­ های صندوق پس­ انداز مسکن و 18 درصد منابع نیز از نوع منابع بلند مدت بوده است.

    مدیر امور اعتباری بانک مسکن با مقایسه سهم تسهیلات بلندمدت (تسهیلات خرید مسکن) از کل تسهیلات پرداختی در سال 96 و سهم منابع کوتاه­ مدت در سال مورد گزارش، تاکید کرد: بانک مسکن در سال گذشته با توجه به سیاست­های اقتصادی دولت در بخش مسکن که بر تحریک سمت تقاضا برای رونق بخشی به بازار معاملات و ساخت و ساز پایه ­ریزی شده بود، سهم عمده ­ای از تسهیلات را برای خرید مسکن اختصاص داد اما در این مسیر، منابع بلندمدت تامین کننده تسهیلات خرید مسکن، کمترین سهم را در تامین اعتبارات بانک در سال گذشته داشته است. ایزدی افزود: همان طور که آمارها مشخص می­ کند، بیش از نیمی از تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن، متکی به نوعی از منابع بانکی است که سهم آن در کل منابع بانک مسکن طی سال گذشته کمتر از 20 درصد بوده است.

    به گزارش هیبنا، بانک مسکن حدود نیمی از کل تسهیلات بخش مسکن را همه ساله تامین و پرداخت می­ کند و مابقی تسهیلات این بخش را بیش از 20 بانک عامل به متقاضیان ارایه می­ دهند. طی سال­های اخیر تقریباً عمده تسهیلات بلندمدت خرید مسکن پرداختی در شبکه بانکی، توسط بانک مسکن به متقاضیان ارایه شده است. البته برخی بانک­ها بصورت محدود و برای برخی مشتریان خود، تسهیلات خرید مسکن پرداخت می­ کنند اما طول دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن در این بانک­ها حداکثر 5 سال است که به این ترتیب تسهیلات بلندمدت تلقی نمی­ شود.

    این در حالی است که بانک مسکن تسهیلات بلند مدت خرید مسکن را با دوره بازپرداخت 12 ساله، به مشتریان ارایه می کند.

    یک علت عمده که بانک­ها بر اساس آن، تمایلی به مشارکت کامل و موثر در نظام تامین مالی مسکن ندارند، به دوگانگی بین منابع و تسهیلات برمی­ گردد. در حال حاضر عمده سپرده­ ها که منابع بانکی بر اساس آن تامین می­شود، شکل کوتاه مدت دارد. این در حالی است که برای پرداخت تسهیلات بلندمدت خرید مسکن، باید سهم مناسبی از منابع بانکی، ویژگی بلندمدت داشته باشد.

    مدیر امور اعتباری بانک مسکن در این باره افزود: بانک مسکن در مسیر سخت تامین مالی بخش مسکن و ساختمان که ناشی از تنگنای مالی است، با یک سختی مضاعف ناشی از عدم رابطه هماهنگ بین منابع بلندمدت و تسهیلات بلندمدت نیز روبرو است اما با همه چالش­های موجود، سال گذشته تامین مالی حوزه­ های ساخت و ساز و خرید مسکن از رشد مثبت قابل توجه برخوردار شد.

    علمداری گفت: در سال گذشته بانک مسکن تعداد 41 هزار و 417 فقره قرارداد تسهیلات ساخت منعقد گردیده که به لحاظ تعداد قرارداد تسهیلاتی از رشد 54 درصد برخوردار بوده و این تعداد قرارداد جهت ساخت 84 هزار و 812 واحد مسکونی بوده است.

    بانک مسکن در سال گذشته 103 هزار فقره تسهیلات جعاله مسکن نیز پرداخت کرد که از رشد 6 درصدی در تعداد برخوردار بود.

    بر اساس آمارهای مربوط به پایان سال 96، مانده کل تسهیلات بانک مسکن (ناخالص) تا پایان اسفند سال گذشته، رقمی معادل با 138 هزار و 788 میلیارد تومان بوده است که این رقم نسبت به اسفند سال 95، رشد 10.6 درصدی نشان می­دهد.

    در سال گذشته 54 درصد تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن، برای خرید مسکن و 27 درصد دیگر نیز برای ساخت مسکن،‌ اختصاص پیدا کرد. همچنین 8 درصد تسهیلات نیز در قالب تسهیلات جعاله ارایه شد و مابقی تسهیلات با سهم اندک نیز در قالب خرید دین، مرابحه، قرض ­الحسنه، اجاره به شرط تملیک و ... به متقاضیان و مشتریان بانک پرداخت شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو