مدیران خودروعصر اعتبار

نرخ خانه های نقلی لوکس شد

عصر ساختمان- نابه سامانی بازار مسکن به قدری بازار را تحت تاثیر قرار داده که متاسفانه خانه های نقلی با ارقام برخی خانه های لوکس نیز معامله می شود.

نرخ خانه های نقلی لوکس شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت، خانه های ویلایی که  در روزهای نه چندان دور محفل خاطران نسل های پیر و جوان بود، این روزها به خاطراتی دست نیافتنی تبدیل شده است.  ساختمان های بلند مرتبه، واحدهای آپارتمانی در هم تنیده، چهره تازه ای به شهر  داده و سبک شهر نشینی را تحت تاثیرخود قرار داده است.  دیگر خبری از خانه های بزرگ و ویلایی نیست و آپارتمان های نقلی و کوچک  به اصطلاح کبریتی به  محفل خانواده ها تبدیل شده است. در این شرایط رشد افسار گسیخته قیمت ها، تورم، اوضاع مشوش اقتصادی مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف بازار، میزان تقاضای آپارتمان های نقلی را  بیشتر کرده و روزبه روز بازار آن را گرم تر می کند. 

    در حالی که شاخص های منتشر شده از خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال  96 حکایت از افزایش معاملات  مسکن به خصوص در شهر تهران داشت؛ اما بررسی ها نشان می دهد که واحدهای مسکونی با متراژ پایین بیشترین تقاضا برای خرید و فروش را به خود اختصاص داده اند.این واحدهای مسکونی پرتقاضا در رده قیمتی 120 تا 300 میلیون تومان را در شهر تهران به خود اختصاص داده اند.البته مشابه این رفتار در بسیاری از شهرهای کشور نیز گزارش شده است.بررسی ها نشان می دهد در میان حدود 19 هزار فقره معامله آپارتمان مسکونی در پایتخت  طی اسفند ماه سال  گذشته که پررونق ترین ماه خرید و فروش مسکن بود ، 1/ 9 درصد مربوط به واحدهای تا 50 مترمربع بوده است. این سهم کمتر از یک واحد درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته تنزل یافته که علت عمده آن کاهش تعداد فایل‌های مناسب در این دامنه متراژ در مقایسه باسال گذشته است. 

    نجومی شدن نرخ مسکن شرایط زندگی را سخت کرد

    اگر چه خانه دار شدن مهم است ولی خرید خانه ای نقلی با قیمتی نجومی فقط باعث سخت تر شدن زندگی قشری می شود که به سختی امورات خود را می گذراند در این رابطه یوناتن بت کلیا-عضو کمیسیون عمران مجلس- با انتقاد از افزایش 30 الی 40 درصدی قیمت آپارتمان های نقلی در کشور، می گوید: این میزان رشد قیمت که بدون ضابطه رخ داده فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف جامعه وارد کرده است.

    وی با تاکید بر اینکه رشد نرخ ها خروج از رکود مسکن ترجمه نمی شود، می افزاید: فرمول رونق بازار مسکن متناسب شدن قیمت ها با دستمزد مردم جامعه است و تا زمانی که در این سمت و سو حرکت نکنیم ثبات نرخ ها رخ نخواهد داد.

    بر هم خوردن عرضه وتقاضا قیمت ها را نجومی کرد

    خانه های نقلی که در همه کشورهای برای تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه تولید و عرضه می شود

    خانه های نقلی که در همه کشورهای برای تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه تولید و عرضه می شود در کشور ما در تلاطم های بازار به دست اقشار ضعیف هم نمی رسد، هر چند که در سال های اخیر سیاست های دولت در راستای خانه دار شدن مردم با ارایه تسهیلات مسکن مسیر بهتری را به نسبت سال های قبل پیموده اما باز هم شاهد این موضوع هستیم که نرخ سود وام و همچنین مدت بازپرداخت تسهیلات در کنار ناکارآمد بودن سقف وام به نسبت واحد مسکونی خریداری شده اثرپذیری این سازوکارها را کم کرده است در این رابطه سیداحسن علوی-عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه همزمان با خروج سپرده های مردم از شبکه های بانکی و سراریز شدن آن به سمت بازار مسکن عرضه و تقاضا در این بازار از تعادل خارج شد، افزود: بر هم خوردن عرضه و تقاضا به رشد قیمت مسکن به ویژه در حوزه خانه های نقلی دامن زده است.

    در حال حاضر که دو نوع تسهیلات مسکن ازسوی بانک های عامل در حال پرداخت به مردم است دیده شده که قیمت خانه های نقلی افزایش یافته و رونق شکل گرفته در بازار بیشتر به سمت تورم کشیده شده است، تسهیلات مسکن که به دو روش سپرده گذاری نزد صندوق مسکن یکم و همچنین دریافت وام با خرید اوراق در جریان است معایب و مزایای بسیاری داشته که معایب آن بر فواید آن می چربد.

    اجاره بها خانه های نقلی از دومینوی گرانی باز نماند

    متاسفانه در گیر و دار گرانی خانه های نقلی اجاره بها نیز از این غافله جانمانده و با نرخ های نجومی به استقبال متقاضیان رفته است تا جایی که تغییر محله و حتی تن دادن به حاشیه نشینی برای پیدا کردن خانه ای متناسب با پول مستاجران به فور دیده می شود در این رابطه محمدرضا رضایی-رئیس کمیسیون عمران مجلس-با بیان اینکه بیش از هر چیزی گرانی واحدهای نقلی در ماه های اخیر مشکل آفرین شده است، می گوید: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تقاضا برای خرید واحدهای کوچک گرانی به این نوع واحدها سرایت کرده است.

    رضایی ادامه می دهد: ادامه روند فعلی در زمینه گرانی اجاره بها توان مستاجران برای اسکان در واحدهای 50 متری را نیز تقلیل می دهد.

    در ذیل این مطلب جدولی از نرخ خانه های کم متراژ در برخی محله های پایتخت دیده می شود که نرخ های اعلامی برای فروش آن ها مهر تاییدی بر نا به سمانانی بازار دارد.

    محله

    متراژ و سن بنا

    قیمت

    نارمک

    44 متر 3 ساله

    280 میلیون تومان

    پیروزی

    50متر 3 ساله

    250 میلیون تومان

    17 شهریور

    42 متری 4 ساله

    160 میلیون تومان

    سبلان شمالی

    35 متری 3 ساله

    150 میلیون تومان

    سیدخندان

    40 متری 28 ساله

    250 میلیون تومان

    انقلاب

    49 متری 5 ساله

    300 میلیون تومان

    شریعتی معلم

    47 متری 21 ساله

    275 میلیون تومان

    بلوار ابوذر

    50 متری 14 ساله

    220 میلیون تومان

     

    با محرز بودن آشفتگی بازار مسکن به ویژه در بخش خانه های نقلی کمیسیون عمران مجلس از ایجاد سامانه ای برای تعیین نرخ ها در این حوزه خبر داده و با تشکیل کمیته ای سعی در ساماندهی این بازار دارد حال باید دید همدلی و همفکری مجلس و دولت چه زمانی به بهبود شرایط و در نتیجه خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه می انجامد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی