مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی یزد خبر داد؛

ارتقاء کیفیت زندگی مردم در طرح بازآفرینی شهری

عصر ساختمان- مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد ارتقاء کیفیت زندگی مردم را هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: سطح زندگی مردم باید در بخش مسکن و فضای شهری ارتقاء پیدا کند و تلاش شود نیاز جامعه به مسکن مناسب و با کیفیت تامین شود.

ارتقاء کیفیت زندگی مردم در طرح بازآفرینی شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدرضا نقصان محمدی، با اشاره به اهمیت مسکن در برنامه ‏‏های اداره کل راه و شهرسازی استان، اظهار کرد: حدود 20 تا 30 درصد جمعیت شهری استان یزد در بافت‏‏‌های هدف یعنی بافت‏‏‌های حاشیه‏‏‌ای، بافت‏‏‌های فرسوده و بافت‏‎های تاریخی زندگی می‏‌کنند که شامل طرح بازآفرینی شهری می‏‏‌شوند.

    وی با بیان این که طرح بازآفرینی شهری مبتنی بر مشارکت مردمی و بخش خصوصی است، تصریح کرد: دولت در این طرح به جای این که خودش همه کارها را انجام دهد، تلاش می‏‏‌کند بستری را فراهم کند تا مردم و بخش خصوصی بتوانند فعال باشند.

    نقصان محمدی دراین باره با اشاره به این که دولت تلاش می‏‏‌کند 3 بخش را در این طرح فعال سازد تا بخش چهارم یعنی مشارکت مردمی و بخش خصوصی فعال شود، عنوان می‏‏ کند: یک بخش از اقدامات دولت مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که باید اقدامات عملیاتی را انجام دهد یا بودجه ‎‎ ای را تعیین کند تا بر اساس آن ساخت و سازهایی در بافت ‎‎ های شهری هدف صورت گیرد.

    وی از جمله این اقدامات به ساخت خانه بهداشت در محله اسکان یزد، آسفالت معابر آن محله یا ساخت خانه فرهنگ محمودی اشاره کرد و گفت: البته برای انجام این اقدامات باید اداره راه و شهرسازی زمین‏‏‌های دولتی را در اختیار قرار بگیرد.

    این مسئول ادامه داد: در بخش دوم شهرداری‏‏‌ها موظف هستند بر اساس بودجه‏‏‌ای که دارند در طرح بازآفرینی شهری مشارکت کنند و بخش سوم هم شامل دستگاه‏‏‌های خدمات‏‏رسان آب، برق، گاز و تلفن می‏‏‌شود تا بر اساس بودجه‏‏‌ای که دارند خدماتی به مردم ارائه کنند تا آنها در طرح بازآفرینی شهری نیز مشارکت داشته باشند.

    نقصان محمدی ارتقاء کیفیت زندگی مردم را هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: سطح زندگی مردم باید در بخش مسکن و فضای شهری ارتقاء پیدا کند و تلاش شود نیاز جامعه به مسکن مناسب و با کیفیت تامین شود.

    وی افزود: بر این اساس طرح مسکن اجتماعی توسط دولت در دست اقدام قرار گرفته و خرسندیم که ستاد بازآفرینی شهری به صورت مستمر در استان هم در سال 96 و هم در سال 97 تشکیل شده و مباحث آن را با مصوبات ستاد ملی باز آفرینی شهری هم راستا کرده‏‏‌ایم.

    به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان، این ستاد تاکنون 13 مصوبه برای استان یزد داشته که امیدواریم در سال 97 عملیاتی شود.

    این مقام مسئول طرح جامع حفاظت از شهر یزد را یکی دیگر از طرح‏‏‌های مهم این اداره کل عنوان کرد و گفت: مطابق تعهدات ثبت جهانی شهر یزد، باید برنامه‏‏‌های حفاظتی داشته باشیم.

    وی گفت: با توجه به ثبت جهانی یزد و لزوم توجه به تخصص و تجربیات جهانی امیدواریم بتوانیم از این تجربیات هم با محوریت متخصصین داخلی کشورمان استفاده کنیم و بتوانیم طرح جامع حفاظت محور را پی بگیریم.

    وی با بیان این که دوره طرح جامع شهر یزد به اتمام رسیده و طرح تفضیلی شهر یزد را با تلاشی که داشتیم به نتیجه رساندیم، اظهار کرد: خرسندیم که شهر یزد از لحاظ طرح تفضیلی به آرامش رسیده و مردم عزیز استان درگیر بروکراسی اداری نیستند.

     نقصان محمدی با اشاره به معماری خشتی و گلی یزد نیز بیان کرد: برای ساخت مسکن با گل در یزد به دنبال تدوین آیین‏‏نامه‏‏‌ای هستیم که بتواند امکانی فراهم کند تا مردم با گل ضمن رعایت موارد ایمنی خانه بسازند.

    وی افزود: بر این اساس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، این مهم را در دستور کار خود قرار داده و اخیراً تفاهم‏‏‌نامه‏‏‌ای نیز با دانشگاه یزد در این رابطه داشته‏‏ایم.

    مدیر کل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: در سال 96 اولین استانی که توانست طرح تفضیلی و همچنین مصوبات کمیسیون ماده 5 را منتشر کند، استان یزد بود.

    وی ادامه داد: از سال 95 طرح‏‏های ساختمانی اداره کل‏‏های مختلفی را در استان در دست اقدام داریم که مواردی همچون ساختمان فرمانداری ابرکوه و هرات بود که تکمیل شد و به بهره‏‏‌برداری نیز رسید.

    نقصان محمدی از عمده‏‏‌ترین‏‌ها و بزرگترین این طرح‏‏‌ها را ساختمان مرکز فرهنگی امام علی(ع) دانست که این طرح کاملاً متوقف شده، در حال حاضر در حال اجرای عملیات عمرانی است.

    این مسئول در پایان با اشاره به استقرار یگان حفاظت از اراضی دولتی در حوزه املاک این اداره کل، گفت: هدف از استقرار این واحد این است که بتوانیم ضمن حراست از املاک دولتی از گسترش حاشیه‏‏‌نشینی نیز پیشگیری کنیم و  همچنین امیدواریم با تداوم این کار ضمن حفاظت از بیت‏‏ا‏‏لمال، بتوانیم بیت المال را نیز درست هزینه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو