مدیران خودروعصر اعتبار

دوای درد گرانی خانه ها دست کیست؟

تب میلیونی بازار مسکن!

عصر ساختمان- بازار مسکن این روزها حال خوشی ندارد چراکه تب قیمتی ملک به مرز ۴۰ درصد رسیده است.

تب میلیونی بازار مسکن!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها وضعیت بازار مسکن نسبت به دو ماه گذشته بسیار متلاطم و پر نوسان بوده است به طوری که نگرانی خریداران مسکن در این بازه زمانی دو چندان شده است .این درحالیست که با افزایش قیمت ارز و بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا بسیاری از  مالکان دندان طمع خود را گرد کرده و قیمت واحد مسکونی را 40 تا 50 برابر افزایش داده‌اند.

    با این تفاسیر بسیاری از مسئولان از آرامش بازار مسکن خبر می‌دهند و معتقدند که طی ماه‌های گذشته افزایش قیمت چندانی در این بازار وجود نداشته است حتی  به تمامی خریداران قول داده اند که در ماه‌های آینده بازاری با جوی آرام  برای مردم ایجاد می کنند.

    بانک مرکزی آماری از معاملات مسکن در فروردین ماه سال 97  ارائه کرد که در این گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 50 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 59.0 و 6.3 درصد کاهش نشان می دهد.

    همچنین حجم معاملات در فروردین ماه طبق روال هر ساله و تحت تأثیر تعطیلات نوروز در سطحی بسیار پایین‌تر از سایر ماه‌های سال رقم خورده است.در میان مناطق 22 گانه شهرداری بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنا به 116.4 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن به منطقه 16 با میانگین قیمتی 26.4 میلیون ریال تعلق داشته است.

    بر اساس این گزارش در فروردین ماه قیمت خرید و فروش یک متر مربع 55.2 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.5 درصد افزایش داشته است.

    بازار مسکن منتظر ثبات بازارهای دیگر اقتصادی است
    حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش گفت: اکنون منتظر بازگشت ثبات به بازارهای دیگر هستیم تا بتوانیم وضعیت بازار مسکن را در سال 97 تبدیل کنیم.

    وی افزود: در 3 ماه پایانی سال گذشته نشانه‌های خوبی در این بازار شاهد بودیم به طوری که تعداد مبایعه‌نامه‌ها افزایش یافته است.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بخشی از بازار مسکن بازار اقتصادی تلقی می‌شود ،گفت: ورود به این بازار نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و اگر سرمایه‌گذار احساس کند در بازار دیگری سود بیشتری نصیبش می‌شود در آن بازار سرمایه‌گذاری می‌کند.

    وی گفت: با اتفاقاتی که در بازارهای موازی صورت می‌گیرد انتظار داریم بازار مسکن هم از خود واکنش نشان دهد.

    با ورود به ماه رمضان بازار مسکن کمی رنگ آرامش به خود می‌گیرد اما این آرامش ماندنی نیست و به گفته بسیاری از مشاوران املاک در ماه‌های آینده شاهد افزایش جهشی قیمت‌ها خواهیم بود.

    افزایش 40 درصدی قیمت ملک در شرق تهران
    بر اساس گزارش های میدانی خبرنگار  مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مشاوران املاک واقع در منطقه شهران می گوید: به دلیل افزایش جهشی قیمت در این منطقه تعداد مراجعه کنندگان به مشاور املاک بسیار کم شده و میزان قیمت‌های خرید و فروش در این منطقه بسیار افزایش یافته است.

    یکی دیگر از مشاوران املاک واقع در منطقه تهرانپارس با اشاره به اینکه بازار مسکن وارد دوران رکود تورمی شده است،گفت: متأسفانه در منطقه تهرانپارس قیمت ملک از سال گذشته تا به امسال 2.5 برابر افزایش یافته است به طوری که سال گذشته قیمت یک ملک نوساز متری 5 میلیون و 700 هزار تومان بوده اما امسال متری 11 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

    هیچ خانه ای با 400 میلیون تومان در شرق تهران پیدا نمی شود
    این مشاور املاک افزود: هم اکنون هیچ فایلی برای 400 میلیون تومان در شرق تهران وجود ندارد البته اگر مشتری یک میلیارد تومان پول داشته باشد می‌توانیم یک ملک خوب در این منطقه برای او پیدا کنیم.

    وی بیان کرد: نوسان بازار مسکن طی چند ماه گذشته هم زمان با صحبت‌‌های رئیس جمهور آمریکا  آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

    این مشاور املاک گفت: در صورتی که متقاضیان هم زمان با گران شدن  مسکن، ملکی را خریداری نکنند ممکن است این بازار رنگ آرامش ببیند.

    وی همچنین درباره بازار رهن و اجاره نیز گفت: مالکان در این منطقه هیچ انصافی را رعایت نمی کنند به طوری که یک ملک 150 متری با دو پارکینگ 250 میلیون تومان برای رهن گذاشته شده این درحالیست که قیمت رهن این ملک بسیار پایین‌تر است.

    این مشاور املاک با وحشتناک خواندن بازار رهن و اجاره گفت: یک واحد 90 متری در این منطقه 180 میلیون تومان برای رهن گذاشته شده است. متأسفانه برای بازار رهن و اجاره هیچ کنترلی وجود ندارد و مسئولان در این باره هیچ دخالتی نمی‌کنند.

    بر اساس این گزارش یکی دیگر از مشاوران املاک واقع در منطقه فردوس غرب نیز گفت: منطقه 5 از نظر کارشناسی یکی از پرفروش‌ترین مناطق به شمار می‌رود و همین موضوع باعث شده است تا قیمت‌ها در این منطقه نسبت به سایر مناطق دیگر رشد بیشتری داشته باشد.

    وی گفت: طی چند ماه گذشته قیمت ملک در این منطقه حداقل 40 درصد افزایش یافته و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از مالکان خانه‌های خود را احتکار کنند.

    وی گفت: سال گذشته قیمت ملک در این منطقه متری 6 میلیون تومان بود اما امسال به متری 10 میلیون تومان رسیده است.

    کاهش ارزش پول ملی در بازار مسکن بی تاثیر نبوده است
    بسیاری از کارشناسان با صحبت‌های مشاوران املاک  درباره افزایش قیمت مسکن موافق هستند به طوریکه حسن محتشم عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن قابل پیش‌بینی بوده و ما در چند ماه گذشته هشدارهای لازم را در این خصوص داده‌‌ بودیم، گفت: اگر میزان سرمایه‌گذاری همچنان به سمت بازار مسکن پیش برود قیمت‌ها تا چند ماه آینده بیشتر از قیمت فعلی خواهد شد.

    وی  افزود: از سوی دیگر با کاهش ارزش پول ملی بسیاری از کالاها دچار افزایش قیمت شده و در این بخش کالاهای ساختمانی نیز از این امر تأثیر خواهند پذیرفت.

    محتشم با بیان اینکه برخی از مناطق شاهد افزایش قیمتی 15 تا 40 درصدی هستند گفت: این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.متأسفانه هیچ راهکاری برای جلوگیری وجود ندارد و دولت نیز در این بخش اقدام لازم را انجام نمی‌دهد.

    شناسایی واحدهای خالی هنوز امکان پذیر نیست
    پروانه اصلانی معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار  مسکن ،  گفت: با دریافت مالیات از خانه‌های خالی می‌توان به بازارخرید وفروش مسکن و نیز بازار رهن واجاره  کمک و تا حدودی جهش قیمتی در این بازار را کنترل کرد.

    معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین مشکل دریافت مالیات از خانه‌های خالی اشکال در ساختار سامانه املاک و اسکان ایران است، گفت: متأسفانه هنوز این سامانه طراحی نشده است از اینرو  در بخش شناسایی واحدهای خالی مشکل وجود دارد.

    وی افزود: در صورتی که امکان شناسایی‌ واحدهای خالی فراهم شود می‌توان بازار مسکن را رونق بخشید و در نتیجه بازار رهن و اجاره نیز کنترل می شود.

    اصلانی با بیان اینکه اولین اثر کاهش نرخ سود بانکی در بخش رهن و اجاره رشد قیمتی در این بازار است، گفت: با کاهش نرخ سود بانکی مالکان تمایلشان به دریافت اجاره دو چندان خواهد شد و رهن کامل در این بازار کمتر می‌شود.

    ایجاد رونق در بازار مسکن با ارائه بسته های تشویقی به تولیدکنندگان
    فرشیدپورحاجت در گفت و گو با خبرنگار مسکن ؛ با بیان اینکه دولت با پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن در بافت های فرسوده می تواند از نوسانات موجود در مسکن جلوگیری کند، گفت:پرداخت تسهیلات به انبوه سازان به عنوان یکی از ابزارهای نوین در این بخش از 4 سال گذشته در شورای پول واعتبار  تصویب شده است و توانسته وضعیت این مناطق را بهبود بخشد.

    وی ادامه داد: در شورای پول و اعتبار مقرر شده بود پرداخت تسهیلات به انبوه سازان با یارانه 10 درصدی صورت بگیرد که متاسفانه هنوز هیچ یارانه ای در این بخش پرداخت نمی شود و همین موضوع انگیزه انبوه سازان را کاهش داده است.

    دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور اظهار کرد:ارائه بسته های تشویقی به ویژه به انبوه سازان و سازندگان در مناطق مختلف می تواند زمینه ساز ثبات قیمتی در این بخش و در نتیجه رونق بازار مسکن شود.

    پورحاجت تصریح کرد: طی سه سال گذشته با افزایش نرخ  تورم  قیمت تمام شده ساخت مسکن افزایش می یابد اما تا به امروز دولت میزان تسهیلات را افزایش نداده  است بنابراین درخواست بسیاری از سازندگان مسکن آن است که قیمت تسهیلات  افزایش یابد.

    بر اساس این گزارش بازار مسکن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور این روزها حال خوشی ندارد و در این بین متأسفانه مسئولان تنها به فکر پرداخت تسهیلات مسکن هستند این در حالیست که پرداخت تسهیلات و کاهش نرخ سود بانکی نه تنها به بازار مسکن کمک نمی‌کند بلکه التهابات این بازار را نیز دو چندان می‌کند امید است دولت با راه اندازی سامانه املاک و اسکان که به گفته بسیاری از معاونت های وزرات راه وشهرسازی هنوز در مرحله طراحی است به توان به این بخش کمک کند. همچنین دولت می تواند با پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان وانبوه سازان بخشی از التهابات بازار را کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو