مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

جزئیات تصویب ابزارهای مالی برای بازآفرینی شهری

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دو گام دیگر برای تصویب اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بازسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری باقی مانده است، گفت: ابزارهای مالی و حقوقی در قالب دستورالعمل ۲۳ ماده‌ای به تصویب دولت رسید.

جزئیات تصویب ابزارهای مالی برای بازآفرینی شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، هوشنگ عشایری در پاسخ به این سؤال که آیا با پیشنهاد اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهری مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است، گفت: بانک مرکزی با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به برنامه بازآفرینی شهری موافقت کرده و آن را به مجلس ارائه کرده است.

    وی افزود: این گام اول برای سرعت دادن به برنامه بازآفرینی شهری است، بنابراین تصویب آن از اختیارات مجلس شورای اسلامی که گام بعدی این برنامه خواهد بود.

    *پیشنهاد یک میلیارد دلاری وجوه اداره شده است/تصویب نهایی با تایید هیأت امنای صندوق توسعه ملی

    عشایری خاطرنشان کرد:‌گام سوم و نهایی آن نیز بعد از تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی، تأیید این مصوبه از سوی هیأت امنای صندوق توسعه ملی است.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به این سؤال که آیا این اعتبار یک میلیارد دلاری خط اعتباری محسوب می‌شود، گفت: پیشنهاد یک میلیارد دلاری خط اعتباری محسوب نمی‌شود و وجوه اداره شده است.

    *دستورالعمل 23 ماده ای دولت برای احیای بافت‌های فرسوده

    عشایری همچنین با اشاره به صدور فرمان اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران توسط رئیس جمهور بیان داشت: پس از صدور این دستور هر هفته با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت جلساتی را برگزار و پیشنهاداتی ارائه شد که در نهایت در قالب دستورالعمل 23 ماده‌ای این پیشنهاد به تصویب هیأت دولت رسید.

    وی در خصوص کلیات این مصوبه گفت:بانک ها اجازه دارند مدل ­تسهیلات دهی برای توسعه گران را در قالب ساختمان پرداخت نکنند، ­­تسهیلات مبتنی بر محله باشد و ­توسعه گرانی که طرح محله محور را ارائه می دهند 10 درصد هزینه های غیر ساختمان توسعه گران به عنوان آورده توسعه گران محسوب شود.

    عشایری ادامه داد: درباره هزینه و حقوق انشعابات آب ، برق و گاز نیز قرار شد حقوق انشعابات­، تاسیسات و خدمات شهری حذف شود و شهروندانی که در این بافت خانه دارند و حق انشعاب آن یک و نیم میلیون تومان بود الان که این واحد مسکونی به چند واحد تبدیل شده هزینه حق انشعاب دوم دریافت نمی شود.

    بر اساس مصوبه شب گذشته هیئت دولت قرار شده با تصویب شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به میزان نصف سود تعیین شده از سوی این شورا پرداخت شود، بنابراین اگر رقم تعیین شده برای سود تسهیلات بانکی از سوی شورای پول و اعتبار در حال حاضر 18 درصد است، برای وام نوسازی 9 درصد را دولت به عنوان یارانه تسهیلات به بانک ها پرداخت کند و 9 درصد آن را دریافت کننده  وام بپردازد.

    همچنین در این مصوبه قرار شد به متقاضیان نوسازی مسکن در تهران، علاوه بر 50 میلیون تومان وام نوسازی مسکن به صورت مشارکت مدنی، 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه برای اسکان موقت هم اعطاء شود که این تسهیلات در طول دوره مشارکت مدنی و نوسازی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و پس از تکمیل ساخت و ساز و انتقال خانوار به واحد مسکونی نوسازی شده، به صورت یکجا مجددا به بانک عامل برگردانده می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو