مدیران خودروعصر اعتبار

تلاطم بازار پولی- مالی دلیل گرانی مسکن

عصر ساختمان- چند سال رکود ساخت و ساز مسکن را کاهش داد اما از طرف دیگر رشد جمعیت و آمار ازدواج نیز رشد زیادی نداشته است بنابراین کمبودی در عرضه مسکن نداریم و تنها دلیل گرانی مسکن بی‌ثباتی بازارهای موازی است. بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران از قیمت مسکن در تهران، قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان ۹۶ نسبت به زمستان ۹۵ حدود ۳۳ درصد در شهر تهران افزایش یافته است.

تلاطم بازار پولی- مالی دلیل گرانی مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین، با افزایش قیمت مسکن در سال 96 انتظار این بود در بهار 97 افزایش قیمت در این بازار نداشته باشیم اما اردیبهشت ماه نیز دوباره در بخش مسکن قیمت‌ها دستخوش افزایش شده است. در واقع بی‌ثباتی باعث شده قیمت مسکن برخلاف سال‌های گذشته که هیچ گاه در اردیبهشت رشد نداشت امسال اتفاق بیافتد و به همین دلیل هم قدرت خرید متقاضیان واقعی پایین آمد و هم فروشندگان در انتظار افزایش بیشتر قیمت در فصل تابستان از عرضه ملک برای فروش خودداری کنند.
    نوسانات نرخ ارز و طلا در سایر بازارهای مشابه و بخصوص بازار مسکن تأثیرگذار بود و به همین دلیل با وجود اینکه مسکن در اواخر سال گذشته دچار یک افزایش 30 درصدی قیمت شده بود در اردیبهشت ماه هم افزایش قیمت رخ داد. فعالان بازار مسکن بر این باورند که قیمت مسکن در سال‌های گذشته به اندازه نرخ تورم بوده و افزایش قیمت 30 درصدی، بسیار لجام گسیخته است؛ ضمن اینکه در چنین شرایطی، گروهی از این فرصت استفاده می‌کنند سود می‌برند و در مقابل، مردم ضرر می‌کنند.
    کمبود مسکن نداریم
    مصطفی بهزادفر استاد دانشگاه و کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید مسکن به دلایلی غیر از کمبود عرضه رشد قیمت داشته است. از نظر عرضه و تقاضا با توجه به رشد جمعیت تا سال 1400 مشکلی در عرضه نداریم و بازار عرضه و تقاضا اشباع است در چنین بازاری اگر شرایط اقتصادی ثبات داشته باشد و تورم افزایش نداشته باشد در قیمت مسکن نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت.
    به گفته بهزاد فر با افزایش وام مسکن و از طرف دیگر افزایش حقوق دولت تلاش کرده تا مانع از جهش قیمت‌ها و کاهش توان متقاضیان مسکن شود اما دلیل مهم افزایش قیمت مسکن تلاطم در بازارهای پولی و مالی که مهم‌ترین آن بازار ارز است قیمت مسکن را با رشد نامتعارف مواجه کرده است. بی ثباتی قیمت ارز و طلا حتماً بر بازار مسکن و بازارهای دیگر تأثیر دارد و موجب گران شدن هزینه سبد خانوار شده است و نمی‌توان آن را انکار کرد.
    بهزاد فر با اشاره به اینکه بازار آزاد را نمی‌توان به‌صورت دستوری کنترل کرد گفت: اگر دولت برای کنترل بازارها برنامه‌ای نداشته باشد سال 98 با افزایش 50 درصدی بهای مسکن روبه‌رو خواهیم بود و دلیل آن نیز کاهش ارزش پول ملی خواهد بود. او افزود: اگر افزایش تسهیلات مسکن داشته باشیم اما از آن طرف قیمت مسکن نیز بی‌رویه بالا برود و قدرت مالی متقاضیان کم شود آنها در بازپرداخت وام مشکل خواهند داشت بنابراین افزایش تسهیلات بی‌ثمر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو