مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیأت‌مدیره بانک‌مسکن:

موافقت بانک مرکزی با استمهال خط اعتباری مسکن مهر

عصر ساختمان- عضو هیأت‌مدیره بانک‌مسکن با اشاره به موافقت بانک‌مرکزی با استمهال بازپرداخت اقساط مسکن مهر تا سال ۱۴۰۱، گفت: اقساط وصولی صرف تزریق به صندوق پس‌انداز مسکن یکم و کاهش نرخ سود آن می‌شود.

موافقت بانک مرکزی با استمهال خط اعتباری مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، نادر قاسمی، در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه میزان به پروژه مسکن مهر تسهیلات پرداخت شده است، ضمن اینکه شبهاتی در خصوص بازپرداخت این اقساط مطرح می‌شود، گفت: بانک مسکن تا کنون 529 هزار میلیارد ریال از 555 هزار میلیارد ریال خط اعتباری مسکن مهر را قرارداد منعقد و سهم‌الشرکه را پرداخت کرده است.

    وی افزود: با توجه به موافقت بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و دولت بازپرداخت اقساط خطوط اعتباری مسکن مهر از اواسط سال 1401 آغاز می‌شود و وجوه حاصل از وصول اقساط تسهیلات مسکن مهر به پرداخت باقی‌مانده تسهیلات و تزریق و کمک به نقدینگی صندوق مسکن یکم اختصاص می‌یابد.

    قاسمی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات تا سقف خط اعتباری مسکن مهر مبلغ زیادی نمانده است، اظهار داشت: به هر حال اقساط وصولی دو بخش است که یک بخش به تسهیلات متمم که همانا 25 به 30 و سپس از 30 به 40 میلیون تومان افزایش یافت تزریق و یک بخش دیگر کمک به صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌شود.

    گفتنی است، نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن یکم در ابتدای راه‌اندازی خود در سال نود و چهار 14 درصد بود. در ادامه با تغییراتی در پرداخت و موافقت شورای پول و اعتبار به 11 درصد و در سال گذشته به 9.5 درصد و در سال جاری به 8 درصد کاهش یافت، البته نرخ سود این تسهیلات در حال حاضر در بافت فرسوده 6 درصد است.

    اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی با نرخ سود 8 درصد 865 هزار تومان است و برای زوجین که می‌توانند 160 میلیون تومان دریافت کنند یک میلیون و 700 هزار تومان اقساط پرداخت خواهند کرد.

    قاسمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک مسکن منابع خود را در بازار بین ‌بانکی تسهیلات می‌دهد، گفت: بانک مسکن اگر منابع اضافی که از سپرده‌گذاری جذب کرده طبیعی است، نباید آن را محبوس کند و باید آن را به چرخه در بیاورد.

    وی افزود: بنابراین بانک مسکن خارج از مقررات بانک مرکزی در بازار بین بانکی اقدام به پرداخت تسهیلات نمی‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی