مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست هیأت گمانه‌زنی شهر قدیم نرماشیر خبر داد:

تلاش برای حفظ شهری تاریخی از نابودی

عصر ساختمان:سرپرست هیأت گمانه زنی شهر قدیم نرماشیر اظهار کرد: نخستین فصل گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر قدیم نرماشیر به منظور حفظ این محوطه که از وجود شهری مهم از سده‌های نخست تا میانی اسلامی حکایت دارد، انجام شد.

تلاش برای حفظ شهری تاریخی از نابودی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا، سعید امیر حاجلو به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر قدیم نرماشیر گفت: گستره و فراوانی شواهد باستان‌شناختی شهر قدیم نرماشیر از وجود شهری مهم از سده‌های نخست تا میانی اسلامی حکایت دارد.

    او افزود: براین اساس، نخستین فصل گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر قدیم نرماشیر به عنوان راهکاری برای حفظ محوطه در برابر پیشروی باغ‌ها و خانه‌های روستایی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان کرمان قرار گرفت که با مجوز ریاست پژوهشگاه صورت گرفت.

    این باستان‌شناس در گزارش خود به چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران گفت: کاوش در برخی گمانه‌ها به آثار فرهنگی معنادار و برجا منتهی شد و در برخی هیچ گونه موادفرهنگی برجا بدست نیامد.

    او عمده آثار سفالی گمانه‌ها را قطعات سفال در گونه‌های لعاب دار تکرنگ، لعاب پاشیده، لعاب گلی، نقاشی زیرلعاب، نقش کنده زیر لعاب، خمیره فریتی، سفاب با نقش قالبی، سفال بدون لعاب ساده و نقش کنده و افزوده اعلام کرد.

    امیرحاجلو با اشاره به منتهی شدن کاوش در گمانه‌های 22و23 به آثاری از معماری خشتی و در گمانه 23به یک خمره گفت: از دیگر یافته‌ها می‌توان به قطعات شیشه، آجر، جوش کوره، سرباره، قطعات فلزی، مهره، استخوان‌های جانوری و انسانی اشاره کرد.

    به گفته وی، اهداف این طرح تعیین عرصه و حرایم محوطه، تدوین نقشه گستردگی محوطه وتدوین پرونده ثبتی آن بود.

    این باستان‌شناس با اشاره به اینکه پس از مطالعه نتایج هر گمانه، به ترسیم خط عرصه محوطه اقدام شد تصریح کرد: در جنوب شرقی و جنوب محوطه براساس یافته‌های گمانه‌ها و فاصله آن‌ها از رودخانه فصلی و قنات کامرانیه، این رودخانه و رشته قنات به عنوان خط عرصه تعیین شد و در سایر جهات، از اتصال محل آخرین گمانه‌های دارای آثار برجا یا معنادار به یکدیگر خط عرصه ترسیم شد.

    به گفته او، حریم درجه دو از اتصال نقاط بدو ن اثر به یکدیگر ترسیم و پیشنهاد شد؛ بنابراین خط حریم درجه دو در سمت غرب و جنوب غربی تا ابتدای محدوده روستای زورآباد و قلعه شهید و در سمت شمال غربی و شمال تا محدوده خیابان آسفالت اصلی در مرکز روستای شهید چمن غربی پیشنهاد شد.

    امیرحاجلو افزود: اگر چه عرصه ظاهری این شهر بر اساس آثار معماری مشهود و برجای مانده برسطح محوطه، محدوده‌ای به وسعت 50هکتار است اما نتایج گمانه زنی مشخص کرد عرصه واقعی شهر در حدود 190هکتار بوده که به دلیل فرسایش بادی و آبی تعرض باغ داران و کشاورزان و گسترش روستاهای شهید چمن و کامرانیه، بخش زیادی از این شهر تاریخی تخریب و تسطیح شده است.

    شهر قدیم نرماشیر در حوزه فرهنگی جنوب شرق ایران و در شرق استان کرمان قرار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی