مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن شب عید، گران نشد

عصر ساختمان:سومین سال رکود بازار مسکن هم تمام شد و رونق به بازار نرسید، حال کارشناسان معتقد هستند سال ۹۵ سال خیز خروج رکود از بازار مسکن است و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه تحریک تقاضا در بازار جواب می‌دهد....

بازار مسکن شب عید، گران نشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فرصت امروز ،و اواخر نیمه اول سال آینده، زمان شروع دوره رونق خواهد بود اما به طور سنتی با رسیدن به روزهای پایانی سال میزان معاملات مسکن هم مانند هر فروش هر محصول دیگری در بازار افزایش می‌یابد که اسفند امسال نسبت به دو سال رکود گذشته میزان معاملات تا حدودی افزایش یافته اما هنوز به دوران طلایی سال‌های 85 تا 89 نرسیده است.

    معمولا بازار شب عید مسکن از اواسط بهمن ماه شروع و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد و میزان معاملات با کمی افزایش قیمت در این بازه زمانی به طور جهشی بالا می‌رود. هر چند که با توجه به رکود عمیق بازار مسکن در طول دو سال گذشته، خانه از خرید آخر سال جا ماند اما گفته می‌شود اسفند ماه امسال میزان معاملات نسبت به اسفند ماه سال گذشته درصدی افزایش یافته است.

    افزایش معاملات بدون افزایش قیمت
    یکی از تفاوت‌های خرید شب عید بازار مسکن امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش معاملات مسکن بدون افزایش قیمت و همچنین افزایش عرضه واحد‌های مسکونی نوساز بوده است، هر چند که این افزایش عرضه می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای عدم افزایش قیمت باشد اما کارشناسان معتقد هستند حباب بازار مسکن تخلیه شده و کشش افزایش قیمت را ندارد مگر اینکه با کمبود عرضه مواجه شود.

    ایرج رهبر، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گویی با بیان اینکه افزایش معاملات نوروزی مسکن بسیار جزئی بوده و نمی‌تواند نشانه و علامتی از رونق باشد، گفت: تا زمانی که ساختار اقتصاد کلان تغییری نداشته باشد یا دولت برای بخش مسکن به طور جداگانه و ویژه تدبیری نیندیشد نمی‌توان انتظار خروج از رکود را داشت اما وضعیت بازار اسفند ماه سال جاری بهتر از دو سال گذشته است و نکته حائز اهمیت اینکه این افزایش معاملات در اسفند ماه قدرت افزایش قیمت در بازار را نداشت.

    وی با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در بازار مسکن اظهار داشت: بازار مسکن در حال حاضر دوره انتظار را به سر می‌برد تا وام 80 و 160 میلیون‌تومانی به دست مصرف‌کننده برسد، باید دید چقدر از متقاضیان مسکن برای سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده‌اند و چه زمانی این وام‌های جدید به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. رهبر افزود: معتقدم تا زمانی که این وام‌ها به دست مردم نرسد تحرکی در بازار مسکن نخواهیم دید اما افزایش حجم معاملات سایر گروه‌ها را هم تحریک به خرید مسکن می‌کند.

    زنگ خطر بازار مسکن
    طبق گزارش‌های رسمی وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن نسبت به 30 ماه گذشته چیزی حدود 30 الی 35 درصد کاهش قیمت داشته که این حد از کاهش قیمت‌ها به تخلیه حباب قیمتی برمی‌گردد اما ادامه نزول قیمت‌ها برای بازار خطرناک است.

    احمد جوکار، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگویی با بیان اینکه بازار مسکن دیگر کشش کاهش قیمت را ندارد و قیمت‌ها به کف رسیده است، گفت: ادامه کاهش قیمت‌ها زنگ خطری برای بازار مسکن است، چراکه با کاهش قیمت‌ها و ثابت‌ماندن هزینه‌های ساخت و افزایش هزینه‌های دستمزد دست اندرکاران ساخت، حاشیه سود بازار کاهش می‌یابد بنابراین با کاهش سود انگیزه برای تولید مسکن بین سازندگان کم می‌شود و بازار با کمبود عرضه و انباشت تقاضا مواجه می‌شود.

    وی همچنین درباره وضعیت بازار مسکن در روزهای پایانی سال گفت: در حالت عادی خریدوفروش در بازار مسکن باید سه الی چهار برابر آمار و اعداد امروز باشد اما فایل‌های فروش نشان می‌دهد، معاملات در روزهای پایانی سال نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داشته است. از آنجا که قیمت‌ها به عدد منطقی رسیده، بنابراین افزایش معاملات منجر به افزایش قیمت نشد، البته بازار هنوز در رکود است و در این شرایط افزایش جزئی معاملات نمی‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد.

    این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت در تلاش است که با اجرای چند سیاست به طور همزمان از جمله افزایش سقف تسهیلات و راه‌اندازی صندوق‌های زمین و مسکن و خرید مسکن از طریق بورس و. . . به تقاضاهای متنوع با روش‌های متعدد جواب دهد.

    جوکار با بیان این موضوع که بعید به نظر می‌رسد در سه ماه اول سال آینده اتفاقی در بازار مسکن بیفتد، گفت: این افزایش حجم معاملات در اسفند ماه به طور سنتی در پایان هر سال دیگر رخ می‌دهد که به معنای ورود به دوره رونق نیست اما معتقدم از تابستان سال آینده شاهد افزایش معاملات مسکن باشیم و خیز خروج از رکود برداشته می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی