مدیران خودروعصر اعتبار

بهبود بازار مسکن در گرو رونق اقتصاد کلان

عصر ساختمان:تداوم رکود یا ایجاد رونق در بازار مسکن سال۹۵، وابسته به احیای سرمایه در سایر بخش‌های اقتصادی است و بخش مسکن به تنهایی نمی‌تواند از رکود خارج شده و خود را ترمیم کند.

بهبود بازار مسکن در گرو رونق اقتصاد کلان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین ، در واقع به دلیل ارتباط تنگاتنگ حیات‌بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر، نمی‌توان انتظار بهبود بازار مسکن را بدون رونق سایر بخش‌ها داشت. بااین شرایط اگرچه تصمیم دولت در سال جاری برای پرداخت تسهیلات 60، 80 و160‌میلیون تومانی و گسترش بازه پرداخت تسهیلات مسکن از 18 تا 160‌میلیون تومان اقدامات مثبتی است اما این وام‌ها با وجود افزایش قدرت و توان خرید متقاضیان تنها مربوط به دهک‌های خاصی از جامعه می‌شود و تعمیم‌پذیری چندانی ندارد درواقع بسته‌های حمایتی اخیر دولت برای خریداران به دلیل دربرگیری دامنه کوچکی از متقاضیان نمی‌تواند اثرات چشمگیری در بازار مسکن داشته باشد.

    پس با اینگونه اقدامات کم دامنه نمی‌توان شاهد رونق در بازار بود بلکه باید اقتصاد کلان کشور نیز بهبود یابد، با رونق سایر بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌ها و منابع مالی به سمت بازار مسکن سوق می‌یابد و براساس تجربه سال‌های گذشته، نخستین سرریز مازاد سرمایه به سمت بازار ملک و برخی بازارهای رقیب از جمله سکه و دلار و... هدایت می‌شود برهمین اساس رونق بازار مسکن بستگی مستقیمی به رونق سایر بخش‌های اقتصادی و افزایش سرمایه و نقدینگی دارد، به عبارت دیگر سرمایه حاصل از فعالیت سایر بخش‌های اقتصادی و تولید به سوی بازار مسکن سوق می‌یابد.

    درحال حاضر که بازار مسکن با مازاد تولید مواجه است افزایش تولید نمی‌تواند به بهبود بازار کمکی کند و باید قدرت خرید مردم با تزریق نقدینگی به اقتصاد و افزایش سرمایه بهبود پیدا کند، در دوسه سال گذشته بازار مسکن تولید داشته است اما این تولیدات مانند سال‌های پیش از آن به فروش نرفته است و همچنان در صف خرید متقاضیان قرار دارند درواقع در سال‌های اخیر به علت رکود حاکم بر بازار مسکن و کاهش خرید و فروش، در سطح کلان شاهد افزایش تولید نسبت به تقاضا هستیم یعنی با اینکه واحدهای نوساز بسیاری در کشور وجود دارد اما تقاضای موثر در این بازار برای خرید مشاهده نمی‌شود.

    مشاهده میدانی و رصد بازار تولید و ساخت‌وساز مسکن نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی بسیاری در دست انبوه‌سازان مانده و حتی این موضوع به واحدهای مسکونی مسکن مهر نیز سرایت کرده است و بسیاری از واحدهای این طرح نیز بدون متقاضی هستند در واقع تولید مسکن مازاد تقاضای موثر بازار بوده است پس باید تقاضای موثر در بازار را افزایش داد تا شاهد بهبود بخش مسکن باشیم تا با خرید واحدهای مسکونی به فروش نرفته و بازگشت سرمایه انبوه‌سازان و سازندگان خرده پای مسکن، شاهد افزایش تولید و ساخت‌وساز باشیم.

    البته ناگفته نماند که وجود مازاد مسکن به معنای رفع کاستی‌ها و تامین تمام تقاضاهای مصرفی بازار نیست بلکه بدین معناست که در شرایط کنونی تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده نسبت به تقاضای موثر بازار مسکن بیشتر است و برای رفع این مشکل باید سرمایه و نقدینگی به بازار تزریق شود و تا زمانی که شرایط سایر بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت، تولید و... بهبود نیابد نمی‌توان شاهد افزایش حجم معاملات دربازار مسکن باشیم درواقع ابتدا باید صنعت و تولید کشور رونق بگیرد و با تولید پول، سرمایه به گردش درآید و سپس شاهد تزریق این سرمایه به بازار مسکن بود البته برای رونق بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توان از فرصت ایجاد شده پسا برجام برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کرد زیرا در حال حاضر تحریم‌ها لغو شده است و علاوه بر آن هئیت‌های مختلف اقتصادی به سمت ایران روانه شده‌اند و می‌توان از سرمایه این کشورها برای بهبود و رونق بخش صنعت و تولید استفاده کرد. در این شرایط و با بهبود بازار مسکن بسیاری از حوزه‌های مرتبط با این بازار نیز رونق می‌گیرند زیرا صنعت ساختمان با حوزه‌ها و صنایع مختلفی مرتبط است که رکود و رونق مسکن تاثیر مستقیمی بر این بخش‌ها داشته باشد.

    با توجه به شرایط ذکر شده در بازار مسکن و آشکار شدن نشانه‌های خروج از رکود در سال جاری انتظار می‌رود که در سال95، بازار مسکن بهبود یابد و شرایط بهتری را تجربه کند اما رونق اصلی در بازار را باید در اواخرسال95 و ابتدای سال96 مشاهده کرد، با توجه به آنکه دوره‌های رونق و رکود اقتصاد بطور مداوم تکرار می‌شوند و اقتصاد ایران یک رکود سه ساله را تجربه کرده و پیش بینی می‌شود که در سال آینده شاهد رونق نسبی بازار مسکن باشیم به گونه‌یی که تولیدات مسکن 3-2سال گذشته در سال آینده به فروش رود و وارد بازار خرید و فروش شود این پیش‌بینی به دلیل بهبود سایر بخش‌هاست که در بازار مسکن نیز موثر است در این میان افزایش حمایت‌های دولت و ارائه بسته‌های حمایتی به تولید‌کنندگان و خریداران مسکن می‌تواند کمک شایانی در بهبود شرایط بازار مسکن داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو