مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس تشریح کرد:

دو روی سکه مسکن در سالی که گذشت

عصر ساختمان:بخش مسکن در سال ۱۳۹۴ با رکود مطلق در نیمه اول و بهبود وضعیت در نیمه دوم مواجه بود.

دو روی سکه مسکن در سالی که گذشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا ، فرشید پورحاجت ، با بیان این مطلب اظهار کرد: بخش مسکن در شش ماهه ابتدایی سال 1394 دچار رکود مطلق و بدترین شرایط 30 سال گذشته بود اما در شش ماهه دوم وضعیت کمی بهبود پیدا کرد.

    وی با اشاره به سیر صعودی معاملات مسکن از مهرماه تا اسفندماه 94 افزود: برای این‌که وضعیت بخش مسکن را تحلیل کنیم باید بببنیم در حال مقایسه چه سالی با چه سالی هستیم. به نظر می‌رسد اطلاعاتی که از سوی مراکز آماری ارایه می‌شود تماما نسبت به سال 1393 است که در آن سال حال و روز صنعت ساختمان جالب نبود. اما اگر معاملات و ساخت و ساز در سال 1394 را با دوران رونق مسکن مقایسه کنیم باید بگوییم سال 1394 سالی سخت برای حوزه صنعت ساختمان و تجربه‌ای تلخ برای کارآفرینان و حرفه‌مندان واقعی این صنعت بود.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که سازندگان مسکن در سال 1394 در تنگنای سخت مالی گرفتار بودند، تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی شود که چه اتفاقی در حوزه‌ای افتاده که به زعم تمام کارشناسان اقتصادی، پیشران اقتصاد است.

    پورحاجت خاطرنشان کرد: رکود مسکن از زمانی شروع شد که شرایط اقتصادی متقاضیان خرید در پی اتفاقاتی که در سال‌های 90 و 91 در حوزه پولی کشور رخ داد متزلزل شد و به عبارت ساده‌تر فاصله‌ی جیب مردم تا خرید مسکن یک گپ بزرگ شد. از آن بدتر این‌که بنگاه‌های مالی در 2 سال گذشته نه تنها به کمک حوزه تولید نیامدند بلکه نتوانستند فاصله‌ی عمیق ایجاد شده درخصوص توان خرید مسکن را پر کنند. لذا سیستم بانکی عملکرد مثبتی از خود نشان نداد.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن بسیار بالاست، تاکید کرد: انتظار این بود که در دو سال گذشته به این حوزه کمک شود اما متاسفانه دولت در شرایط سختی عهده‌دار مسوولیت شد و با مشکلات عدیده‌ای از جمله بدهی‌های کلان حوزه پولی دست و پنجه نرم می‌کرد و میراث‌دار بدهی دولت قبل بود.

    پورحاجت، رشد معاملات مسکن از مهرماه به بعد را ناشی از امضای برجام دانست و گفت: در زمانی که اتفاقات سیاسی در کشور بهبود یافت و برجام در حال نهایی شدن بود با توجه به کاهش ریسک معاملات مسکن، مردم رغبت کردند به این حوزه وارد شوند. البته هنوز خیلی از متقاضیان واقعی مسکن در تنگنای مالی قرار دارند که اگر دولت تمهیدات ویژه‌ای را برای آنها در نظر بگیرد اقشار میانی و دهک‌های پایین جامعه می‌توانند خانه‌دار شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو