مدیران خودروعصر اعتبار

تصویب طرح توسعه زیرساخت‌های گردشگری پایگاه جهانی تخت سلیمان

عصر ساختمان:راهکارهای اجرایی و طرح ایجاد توسعه زیرساخت های گردشگری پایگاه جهانی تخت سلیمان از سوی هیات راهبردی این پایگاه به تصویب رسید.

تصویب طرح توسعه زیرساخت‌های گردشگری پایگاه جهانی تخت سلیمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان گفت: توسعه زیر ساخت های یاد شده شامل اصلاح جاده های منتهی به تخت سلیمان، ایجاد اقامتگاه، رستوران، هتل و امکانات ضروری در خارج از حریم مصوب، اصلاح و ایجاد اقامتگاه های بومی در روستاهای همجوار، انتقال برق، آب و گاز منطقه با رعایت تمامی اصول و ضوابط حریم، استفاده از فناوری های نوین در معرفی آثار است که از سال آینده آغاز خواهد شد.

    علیرضا شاه محمدپور تولیدات فرهنگی همچون تهیه فیلم مستند علمی چاپ مقاله و کتاب، ساخت مولاژ  این اثر جهانی، نصب تابلوهای معرفی دو زبانه با توضیحات علمی، ساماندهی موزه، باز آفرینی تصویری برخی از فضاهای معماری خاص این مجموعه را از جمله برنامه هایی شمرد که از سوی هیات راهبردی پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان به تصویب رسید.

    وی برنامه های پژوهشی شامل مطالعات مبانی نظری و تاریخ معماری، سازه های معماری، مستند نگاری و آسیب شناسی، پوشش های حفاظتی، برنامه های حفاظتی و مرمتی همچون انجام عملیات مرمتی در سنگ های زیرین دروازه شمال، باروی سه و چهار، ایوان خسرو، بدنه های اجری آتشکده، تکمیل موانع عبور مراجعین به محوطه های خاص، انجام اقدامات اولیه برای ایجاد پوشش همگام با فضای معماری و.... از دیگر اقداماتی عنوان کرد که قرار است طی سال 95 اجرایی شود.

    مجموعه تخت سلیمان چهارمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، با بیش از 12 هزار متر مربع مساحت وسیع ترین و شاخص ترین تأسیسات مذهبی و اجتماعی دوره ساسانی است که در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

    این مجموعه جهانی با برخورداری از مواهب و مناظر بکر طبیعی چون آب‌های گرم و معدنی، فسیل‌های گیاهی، قرار گرفتن یکی از زیباترین و عمیق ترین دریاچه‌های محصور جهان در آن و آثار تاریخی و فرهنگی در 14 تیر 1382 در فهرست میراث جهانی یونسکو ‌ثبت شد.

    قرار گیری یکی از سه پرستشگاه مهم ایران باستان یعنی آتشکده آذرگشنسب در این مجموعه مذهبی، شکل‌گیری آتشکده معروف عصر ساسانی و سایر بناهای مهم مذهبی و درباری در این مجموعه از جمله ایوان خسرو، تالارهای مختلف و معبد ایزد آب یعنی آناهیتا و ارتباط آن با طبیعت سحر‌آمیز منطقه، یکی از با‌شکوه‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین طراحی معماری و پیوند زندگی بشر با‌ طبیعت و اعتقاد او را به نمایش درآورده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی