مدیران خودروعصر اعتبار

سرگردانی اهالی "خیابان مردم" همچنان ادامه دارد

عصر ساختمان- حدود یکسال از مسدود شدن خیابان مردم در منطقه ۱۲ می گذرد و حاصل این تصمیم چیزی جز سرگردانی و افزایش ترافیک در محدوده نبوده است و این در حالی است که مدیریت شهری همچنان بر غیرقانونی بودن اقدام مجلس تاکید دارد.

سرگردانی اهالی "خیابان مردم" همچنان ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، اوایل شهریور ماه سال گذشته و در راستای توسعه محوطه ساختمان مجلس شورای اسلامی، مسیرهای ورود و خروج خیابان مردم در ضلع شرقی ساختمان مجلس و حد فاصل خیابان دیالمه تا مجاهدین بسته شد و وسایل نقلیه از آن زمان به بعد به ناچار از مسیر جایگزین یعنی خیابان آجانلو استفاده کردند.

    پس از رسانه‌ای شدن مسدود شدن خیابان مردم، برخی از  مسئولان در مجلس شورای اسلامی آن را مورد تأیید و موافقت مدیریت شهری دوره قبل عنوان کردند. تصرف خیابان مردم توسط مجلس قانون‌گذار و حاشیه‌هایی که در رابطه با این اتفاق به وجود آمده است، اعضای شورای شهر پنجم را بر آن داشت تا جلسه‌ای را با ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار و این مسأله مهم را حضوری پیگیری کنند.

    در آن جلسه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد: این خیابان در دوره مدیریت قبلی از شهرداری تهران خریداری و در ازای آن پول هم پرداخت شده است!

    محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این زمینه اظهار کرد: آقای لاریجانی در خصوص تصرف خیابان مردم عنوان کردند که در زمان آقای قالیباف این توافق انجام و این خیابان به محدوده مجلس اضافه و هزینه آن نیز به شهرداری وقت پرداخت شده است؛ حال آنکه طبق استعلامی که از شهرداری صورت گرفت، مشخص شد اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد و مجلس نیز رقمی به خاطر این مسأله به شهرداری پرداخت نکرده است.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون مدارکی مبنی بر فروش این خیابان به دست ما نرسیده است، ادامه داد: آقای لاریجانی عنوان کرد که طرح ساخت‌وسازهای اطراف بهارستان به همراه خیابان مردم مورد تائید مدیریت شهری گذشته بوده است. این در صورتی است که مجلس در رابطه با این موافقت اسناد خود را ارائه نمی‌کند.

    در حالی مجلسی‌ها تاکید دارند خیابان مردم به مجلس واگذار شده است که براساس ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها، شهرداری و یا هر نهاد دیگری اجازه فروش اموالی مثل خیابان که متعلق به مردم است را ندارد و واگذاری خیابان مردم به مجلس شورای اسلامی حتی اگر در این باره اسناد روشن و مشخصی نیز باشد، غیر قانونی است.

    این در حالی است که با مسدود شدن خیابان مردم  حجم ترافیک در منطقه به شدت افزایش یافته است و شهروندان برای تردد در این خیابان باید ساعت‌ها را در ترافیک بگذارند.

    به گزارش تسنیم ، پس از شکایات اهالی خیابان دیالمه و مردم به مسدود شدن خیابان اشاره شده در سال گذشته، محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران، ری و تجریش به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران بازدیدی را از این خیابان داشتند.

    وی بیان کرد:متاسفانه امروز در محل قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم که به هیچ یک از قوانین توجه نشده و در این محدوده شاهد عدم قانون‌پذیری هستیم به شکلی که بارگذاری‌های مقابل مجلس شورای اسلامی در حقیقت ساختمان‌هایی که در حال ساخت است، در حریم مجلس مشروطه، مدرسه عالی شهید مطهری و میدان بهارستان قرار گرفته است. علاوه بر آن برای اجرای نمای شیشه‌ای در حالی که مردم را در ساخت و سازهای خود مکلف کرده‌ایم که نقشه ساخت و ساز و نما را به کمیته نمای مناطق ببرند، اما مجلس قانون‌گذاری این اصول را رعایت نمی‌کند.

    وی ادامه داد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران تذکری درخصوص نمای شیشه‌ای ساختمان مقابل مجلس شورای اسلامی که مقرر شده جلسات کمیسیون‌ها و ملاقات‌های مردمی در آنجا انجام شود دادم. در آن زمان نمای کاذبی برای اغنای ما در مقابل این ساختمان اجرایی شد که امروز مشاهده می‌کنیم آن نما نیز برداشته شده است و نمای شیشه‌ای در حال اجراست.

    رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بسته شدن خیابان مردم توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوبه‌ای داشته که براساس آن مصوبه خیابان مردم به روی عبور و مرور مردم بسته شده است. در حقیقت محل عبور و مرور مردم را بدون توافق و تصویب شورای شهر تصرف و در اختیار خود قرار داده‌اند. اگر چنین است مردم هم می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران در سال گذشته  بیان کرد: نامه‌ای توسط کمیسیون فرهنگی تهیه شود تا ما آن را نیز برای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم تا مدارک مربوط و توافقات صورت گرفته در خصوص بستن خیابان مردم به شورا ارجاع داده شود.

    وی گفت: باید مشخص شود که این توافق در چه بازه زمانی و در چه دوره‌ای انجام گرفته است که آیا شورا موافق آن بوده یا خیر.

    هاشمی اظهار امیدواری کرد: با ارسال نامه شورا به هیئت رئیسه مجلس، مسئولان مربوطه در مجلس شورای اسلامی نیز اسناد و مدارک خود را برای این اقدام، (بستن خیابان مردم )  به شورا ارجاع دهند.

    به گزارش تسنیم ، حالا پس از گذشت حدود یکسال از مسدود شدن خیابان مردم بر مردم، نه تنها اقدامی برای بازگشایی خیابان برداشته نشده است بلکه مجلسی ها سطح خیابان مجاور مردم را  نیز تصرف کردند و این تصرف برای برپایی کارگاهای ساخت و ساز در خیابان مردم است.

    این اقدامات مجلس شورای اسلامی در حالی انجام می شود که مسئولان شهری نیز سکوت کردند و بنایی هم برای رفع مشکلات ندارند، مشکلاتی که قطعا از آن بی اطلاع نیستند اما برنامه‌ای برای حل آن ندارند.

    در همین زمینه محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که سرانجام بازگشایی خیابان مردم به کجا رسید، گفت: نباید انتظاری برای بازگشایی خیابان با شرایط فعلی داشته باشیم.

    وی تصریح کرد: علی رغم اینکه مسدود شدن خیابان مردم غیرقانونی بوده و توافقی هم در این زمینه بین مجلس و مدیریت شهری وجود ندارد اما خیابان مردم دیگر باز نخواهد شد.

    به گزارش تسنیم مسدود شدن خیابان مردم صدای اهالی را درآورده است به طوری که بسیاری از شهروندان با مراجعه‌های مکرر به شورای شهر تهران خواهان بازگشایی خیابان شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار