مدیران خودروعصر اعتبار

از برج پیزای ایتالیا و تخت جمشید تا غار آدم کوتوله های شهرستان ملایر

عصر ساختمان: بام ملایر محلی مناسب برای گردشگران نوروزی است تا به آن جا بروند و در مینی ورد با برج پیزای ایتالیا عکس یادگاری بگیرند.

از برج پیزای ایتالیا و تخت جمشید تا غار آدم کوتوله های شهرستان ملایر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  شهرستان ملایر در نیمه غربی کشور و در استان همدان واقع است که در ایام نوروز میزبان گردشگران زیادی است. شاید اغلب مردم با مجموعه هایی چون باباطاهر ، غار علیصدر ، ابوعلی سینا و گنج نامه شهرستان همدان آشنا باشند اما استان همدان مجموعه های گردشگری زیبا و متنوع در شهرهای مختلف خود دارد ، از شهر لالجین که سازه های سفالی آن در کشور زبان زد است. تا پرواز بر بام ملایر ، بزرگترین شهر استان ، بعد از همدان.شهرستان ملایر بیش از سیصد هزار نفر جمعیت دارد که در نوروز میزبان گردشگرانی است که برای سفر به شهرهای جنوب غربی و غرب کشور از آن عبور می کنند. اما ارزش آن را دارد تا میهمانان نوروزی که تنها قصد عبور از این شهر را دارند ؛ چند روزی را در این شهرستان سپری کنند و اماکن تاریخی و گردشگری آن را ببینند.

بام ملایر محلی مناسب برای گردشگران نوروزی است تا به آن جا بروند و در مینی ورد با برج پیزای ایتالیا عکس یادگاری بگیرند.

مینی ورد بام ملایر از پروژه های گردشگری است که در حال تکمیل شدن است و تا به حال سمبل های معروفی از ایران و جهان در آن ساخته شده است.

بعد از عبور از برج پیزا به خیابان های تخت جمشید می رسید.سرباز های کاخ آناهیتا اینجا برای خوش آمد گویی منتظر شما برای ورود به این قصر هستند.

ماکت تخت جمشید بالای پله ها است و البته از راه دور هم میتوان آن را دید.بعد از بالا رفتن از پله ها ؛ مجسمه های معروف تخت جمشید که بدن شیر و سر عقاب دارند را می بینید و بعد از آن به ورودی تخت جمشید می رسید.

ماکت تخت جمشید  سوای اندازه کوچک و رنگ سفیدش بسیار به اصل آن شباهت دارد . این ماکت می تواند به شما این امکان را بدهد تا با ستون های آن عکس سلفی بگیرید و پایین آن هم بنویسید : "من و ستون های تخت جمشید در ملایر همین الآن " و پس از آن کامنت های دوستانتان را هم دریافت کنید ! با پایین آمدن از پله های تخت جمشید می توانید به حافظیه بروید.ماکت ساخته شده شاعر مشهور و مسلمان ایران که اصل آن در شهر شیراز واقع شده است نیز سوژه خوبی برای عکاسی در تعطیلات نوروزی شما خواهد بود که نمیخواهید این همه راه را تا شیراز بروید و عکس یادگاری بگیرید!

البته قرار است نماد مقبره عطار و برخی پل های معروف کشور ایتالیا و کاخی معروف از شهر روم نیز در این می نی ورد ساخته شود.

بام ملایر میعادگاه شهدا و مردمانی است که هزار و صد شهید را در راه اسلام و ایران تقدیم کردند و در این بام مقبره شهدای گمنامی را می بینید که روزهای جمعه محلی برای خواندن دعای ندبه و زیارت قبور مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

از دیگر مناظر چشم نواز این شهرستان باغ تاریخی سیف الدوله ؛ معروف به سیفیه است.این باغ که امروزبه نام پارک سیفیه شناخته شده است توسط یکی از مالکان بزرگ ملایر به نام سیف الدوله در زمان قاجار ، وقف مردم این شهرستان شده است.

مقبره این مالک خیر در نزدیکی این پارک قرار دارد که یکی از اماکن تاریخی این شهرستان به شمار می رود.

پارک سیفیه دارای درختان چنار سر به فلک کشیده با قدمت بالای دویست سال است . بلوار پارک که از خیابان فخریه تا پارک سیفیه کشیده شده است همه روزه در ساعات اولیه صبح شاهد ورزشکاران ورزش های همگانی و در ساعت های اولیه غروب شاهد مردمی است که مسیری چهار ، پنج کیلومتری این بلوار را تا پارک تاریخی سیفیه طی می کنند.

یکی از خیرین مدرسه ساز و بیمارستان ساز این شهرستان بانو فخریه است که البته مقبره حدودا هفتاد ساله این بانوی خیر به دلیل غفلت مسئولین مربوطه در کنار بیمارستان فخریه محل تجمع سیگار فروشان و دست فروشان شده است و شاید کمتر کسی در این شهر از وجود قبر این بانوی خیر مطلع باشد.

اگر می خواهید محل های باستانی شهرستان ملایر را ببینید می توانید به قلعه دو هزار چهارصد ساله  و آتشکده بیش از سه هزار ساله نوشیجان بروید. این قلعه در مسیر اتوبان ملایر – همدان و در ضلع شمالی شهرستان ملایر واقع شده است.این قلعه برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده است.

یکی از عجیب ترین آثار باستانی شهرستان ملایر که در سال هشتاد و چهار توسط شرکت مخابرات کشف شد ، مجموعه دستکند زیر زمینی سامن است.

سامن یکی از شهر های شهرستان ملایر است و این شهر در ضلع جنوب غربی و در فاصله بیست کیلومتری ملایر واقع است.

در ابتدای کشف شایعاتی مبنی بر اینکه مجموعه دستکند زیرزمینی سامن متعلق به آدم کوتوله ها بوده منتشر شد که که پس از مدت زمان کوتاهی با بررسی های علمی صورت گرفته و کشف اسکلت های دو هزار و چهارصد ساله مشخص شد این مجموعه با وسعت پنج هزار متر در دوران مختلف کاربری های متفاوتی داشته است و متعلق به آدم کوتوله ها نبوده است.

طبق اطلاعات باستان شناسان شواهدی وجود دارد که این مجموعه زیرزمینی متعلق به دوران مهرپرستی بوده است اما شواهد و دلایل محکمتر آن بیانگر ساسانی بودن این بنای زیرزمینی است.

البته این مکان تاریخی به دلیل کمبود اعتبار و به دلیل آسیب هایی که بازدیدکنندگان به آن زده بودند دوسال پیش بسته شد و در صورت تامین اعتبار قرار است این مجموعه برای سال نود و پنج بازگشایی شود.

از دیگر آثار تاریخی شهرستان ملایر می توان به یخچال تاریخی میرفتاح اشاره کرد.اثری که در فصل پاییز و زمستان تا اواخر فصل بهار محلی برای تولید یخ برای استفاده عموم مردم بوده است.به این ترتیب که در این ساختمانی گنبدی شکل با ارتفاع یک ساختمان دو طبقه آبگیری می شده و سپس با سرد شدن هوا و ویژگی های ساخت این بنا ، آب جمع شده یخ میزده و این یخ تا اواخر فصل بهار قابل بهره برداری بوده است.

از دیگر محل های  گردشگری این شهرستان میتوان به دریاچه مصنوعی کوثر ، روستاهای درختان گیلاس و سد کلان اشاره کرد که می تواند محلی مناسب برای گردشگران نوروزی باشد.لازم به ذکر است شهرستان ملایر علاوه بر دارا بودن کارخانه جات مواد غذایی ، لبنی و تولید کشمش ؛ یکی از بزرگترین تولید کنندگان مبل های چوبی و مهد منبت کاری در غرب کشور است و بسیاری از مبل های ساخته شده در این شهرستان به کشور های خارجی صادر می شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو