مدیران خودروعصر اعتبار

مسجد جامع کبیر یزد شاهکار هنر معماری ایرانی

عصر ساختمان: مسجد جامع کبیر یزد، نامی آشنا برای همه متدینین و علاقمندان به هنر، معماری و گردشگری است، مسجدی که به واقع می‌توان آن را شاهکار هنر معماری ایرانی نامید.

مسجد جامع کبیر یزد شاهکار هنر معماری ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰
  • مسجد جامع کبیر یزد شاهکار هنر معماری ایرانی
  • مسجد جامع کبیر یزد شاهکار هنر معماری ایرانی
  • مسجد جامع کبیر یزد شاهکار هنر معماری ایرانی
  • مسجد جامع کبیر یزد شاهکار هنر معماری ایرانی

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین ، معماری مسجد جامع کبیر یزد، به قدری منحصر بفرد و بی بدیل است که هر سال گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا به قصد بازدید از شاهکار هنر معماری به ایران و استان یزد سفر می کنند.

در بسیاری از کشورها مسجد جامع یزد به عنوان نمادی از این استان و حتی نمادی از کشور ایران مطرح است و این بنا در شمار نخستین بناهای عظیم و پرقدمت کشور به شمار می‌رود.

بنای این مسجد با عظمت قرن‌هاست که از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می‌درخشد به نحوی که در کتب تاریخی یزد آمده است: «مسجد را بر جای آتشگاه ساسانی ساخته‌اند و سنگ بنای آن توسط علاء الدوله گرشاسب نهاده شده است».

مسجد جامع قدیم در قرن ششم هجری قمری و به دستور گرشاسب از نوادگان علاء الدوله کالنجار ساخته شد و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است.

اصیل‌ترین بخشهای هنر معماری بی نظیر ایرانی در گچکاری‌، شبستان، صحن، گنبد، کاشیکاری و مناره های برافراشته آن جلوه گر است.

زیباترین بخش این بنا را می‌توان مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن نام برد. نمای ایوان بلند با مجموعه‌ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی همچنین گره چینی پوشانده شده است.

این تزئینات با آجرهای ضربی و نقوش معلقی و کتیبه‌های کاشی معرق و کوفی بنایی، مجموعه‌ای بدیع و خیره‌کننده آفریده که تحسین هر بیننده‌ای را برمی انگیزد.

محراب اصلی یا محراب واقع در گنبدخانه، ‌ مزین به انواع کاشی معرق و کتیبه و آجر ضربی است و بر دو کاشی ستاره‌ای شکل منصوب در آن، نام استادکار و تاریخ ساخت محراب نقش بسته است.

گنبد زیبای مسجد از نوع دو پوسته پیوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکی معقلی با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت «الملک الله» به خط کوفی تکرار شده است.

دو مناره مسجد که ارتقاع تقریبی آن از کف تا نوک به بیش از 52 متر می‌رسد، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدیدبنا شد.

بلندای این مناره‌ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره‌ها انجام شده، تعجب همگان را بر می‌انگیزد زیرا این مناره‌ها هرچه به سمت بالا رفته، باریکتر شده و تنها یکی از آنها نیز دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است.

یکی از معماران قدیمی و هنرمند استان یزد در تشریح بنای مسجد به خبرنگار مهر گفت: در ساخت این بنای عظیم از آهن استفاده نشده و تمام بناها با تاق ضربی، کاهگل و گچ استوار است.

سیدمحمدعلی دهقان بنادکی معروف به «سید بنا» همچنین در مورد کاشیکاری این بنای عظیم گفت: در محراب این مسجد، قسمتی به شکل کاشیکاری کوچک به شکل کره زمین است و در آن از همه رنگ‌های استفاده شده در کاشی‌های کل مسجد استفاده شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی استان یزد نیز در مورد نقش این بنا در جذب گردشگر اظهار داشت: مسجد جامع یزد یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر استان یزد است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی از آن دیدن می‌کنند به نحوی که حتی افراد و گردشگرانی که از دیگر آثار تاریخی موجود در استان یزد اطلاعی ندارند، فقط برای دیدن این مسجد به یزد سفر می‌کنند.

محمدمهدی شرافت اظهار داشت: مسجد جامع در زمره بناهایی است که سال گذشته بیشترین بازدیدها را داشته و اغلب مسافران و گردشگران نخست این بنا را برای بازدید انتخاب می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به جاذبه مذهبی بنا یادآور شد: در این مسجد در هر نوبت نماز جماعت برپا می‌شود و عده زیادی از مردم شهر و مسافران از این بخش عبادی نیز استفاده می‌کنند.این بنا به شماره 206 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو