مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شورای شهر تهران :

تخلفات نجومی ساختمانی در پایتخت

عصر ساختمان- عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ده ها هزار تخلف ایران مال به دوره مدیریت شهری گذشته بر می گردد از تشکیل کارگروهی برای بررسی تخلفات منطقه ۲۲ خبر داد.

تخلفات نجومی ساختمانی در پایتخت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شورا‌آنلاین، محمود میرلوحی (عضو شورای شهر تهران) در مورد ده‌ها هزار متر تخلف در "ایران مال" که پیش از این توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران مطرح شده بود، گفت: این تخلف در دوران مدیریت شهری گذشته اتفاق افتاده است و ما در جریان این مساله نیستیم و به قبل از حضور ما مربوط می‌شود. البته قرار شد کارگروهی با نماینده‌هایی از کمیسیون‌های مرتبط یعنی کمیسیون عمران، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون نظارت تشکیل شود که ابعاد مساله را بررسی کرده و گزارشی از مسائلی از این دست که در مناطق 22 وجود دارد، ارائه دهند تا بتوانیم ورود کنیم.

    معاونت اجرایی شورای شهر با بیان اینکه وجود اینگونه تخلفات و پروژه‌ها ناشی از نگاهی است که پیش از این به مدیریت شهری وجود داشته است، گفت: همانطور که یکی از معاونان قبلی شهرداری گفته بود، آنها حتی حاضر بودند وسط میدان فردوسی جای مجسمه هم ساختمان بسازند. از میدان نوبنیاد تا دماوند و از چمران تا منطقه 22 شاهد اینگونه اتفاقات و ساختمان‌ها هستیم و طرح جامع و تفصیلی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

    میرلوحی با اشاره به مواردی که در کمیسیون ماده 100 به آن برخورد کرده است، تصریح کرد: در این کمیسیون به موردی در منطقه 22 برخورد کردیم که ساختمانی مسکونی و تجاری با 60 هزار متر زیربنا در حال ساخته شدن است و تا امروز 12 هزار متر آن هم ساخته شده اما هنوز پروانه ساخت ندارد و از شهردار منطقه درخواست کردیم در این مورد گزارش دهد.

    این عضو شورای شهر در ادامه به دیگر تخلفاتی چند هزار متری که رخ داده و با سکوت مدیریت شهری روبه‌رو بوده استٰ، اشاره کرده و گفت: با تخلفات هزار متری برخی برخورد نمی‌شود اما برای تخلفات چند سانتی پرونده را مدتها نگه می‌دارند. در خیابان پاسداران مجموعه‌ای ساخته شده که 22 هزار متر تخلف ساختمانی دارد، اما هنگام بازدید  از منطقه 8 ذی‌نفعی به من مراجعه کرد و در حضور شهردار گفت که به خاطر 56 سانت تخلف پرونده‌اش گیر کرده است.

    وی ادامه داد: من به شوخی گفتم با سمباده دیوار را بتراشید تا تخلف‌تان از بین برود. جالب است که بعضی جاها از سوراخ سوزن عبور کرده‌ایم، اما از دروازه نتوانستیم رد شویم. جایی 60 هزار متر ساختمان بدون پروانه ساخت شروع شده اما در نقطه‌ای دیگر به خاطر 56 سانت تخلف این همه پروانه و پرونده تشکیل شده و فرد مجبور شده این همه رفت و آمد کند و از من کمک خواسته که این تخلف بخشوده شود. اشکالات در این حوزه یکی دوتا نیست.

    وی با اشاره به تبعات مختلفی که یک مجموعه عظیم تجاری – مسکونی از نظر زیست محیطی، ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال دارد، افزود: شاهدیم که پالادیوم چه تبعاتی داشته است و در یک کوچه هشت متری اجازه دادیم مجموعه‌ای چنین عظیم ساخته شود و درنتیجه مردم ساکن منطقه چقدر روزهای آخر هفته آزار می‌بینند و چه گره‌های ترافیکی‌ای ایجاد شده است. وقتی دو میلیون مترمربع ساختمان با کاربری تجاری ایجاد می‌شود، یعنی حجم عظیمی از ترافیک به شهر تحمیل شده و این نیاز به تدابیری برای حمل و نقل عمومی ازجمله مترو دارد. موردی که به هیچ وجه شاهد آن نیستیم و نتیجه‌اش را هم می‌بینیم.

    وی در انتها پیشنهاد داد: اکنون در مرکز شهر بیش از سه هزار و 500 هکتار بافت فرسوده داریم. می‌توانستیم سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی را در این بافت‌ها اجرا کنیم نه اینکه آنها را از مرکز شهر دور کنیم که باعثِ حرکت و احیای بافت می‌شد. متاسفانه مرتبا از مرکز شهر و بافت فرسوده فاصله گرفته و در زمین‌های بکر و اطراف شهر ساخت و ساز می‌کنیم.

    عضو شورای شهر در انتها خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این سرمایه‌گذاری را به سمت بافت‌های فرسوده سوق دهیم هم سرمایه‌گذار سودش را می‌برد و هم بحران بافت فرسوده حل می‌شود اما شاهدیم که در مناطق 1 و 2 ساختمان‌هایی ساختیم که اصلا مجاز و منطقی نیست. برج‌های 12 طبقه در معابر 6 متری اصلا توجیه ندارد. اگر زلزله‌ای رخ دهد با سقوط ساختمان در وسط کوچه دیگر هیچ گونه امکان رفت و آمدی و امداد و نجات وجود ندارد و این جدا از مشکل ترافیک و حق و حقوق همسایگان است. ساختمان‌هایی که حجیم و بزرگ بوده و دارای تبعات فراوان است، باید با پیوست مطالعاتی ساخته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی