مدیران خودروعصر اعتبار

در «روز موزه» حوالی محله بهارستان را فراموش نکنید

معماری دوره قاجار آخر این هفته در انتظار شماست+عکس

عصر ساختمان- حوالی میدان بهارستان دو باغ موزه و یک خانه تاریخی وجود دارد که اگر تا به حال فرصت بازدید از آنها را نداشته اید، «روز موزه» بهانه خوبی برای سرزدن به آنهاست.

معماری دوره قاجار آخر این هفته در انتظار شماست+عکس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، روز جمعه 28 اردیبهشت ماه، روز موزه ها نام گذاری شده و فرصت مناسبی برای موزه گردی است.

    پیش از این یک بسته از موزه گردی در موزه های باغ ملی ارائه دادیم اما یک پیشنهاد ویژه هم برای سرزدن به خانه های قدیمی تهران در این روز در حوالی میدان بهارستان داریم که به زعم نویسنده برای کسانیکه عاشق خانه های قدیمی تهران هستند می تواند جذاب باشد.

    بهار باغ موزه نگارستان را از دست ندهید


    پیشنهاد ما این است که ابتدا یا انتهای این گردش خود را به باغ موزه نگارستان اختصاص دهید.

    باغ موزه نگارستان درمیدن بهارستان و ضلع شمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شده است. این بنا در واقع اقامتگاه تابستانی فتحعلیشاه قاجار بوده است و به سبک کلاه فرنگی ساخته شده است.

    باغ نگارستان دارای دو عمارت عالی به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان است. و اتاق‌هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود دارد.

    این باغ به این علت نگارستان نامیده شده‌است که در یکی از اتاق‌های عمارت آن تعداد زیادی تابلو نقاشی (اغلب پرتره) به نمایش درآمده بود.این تابلوها به‌دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله‌خان نقاش‌باشی کشیده شده‌است.

    اما دلیل اینکه پیشنهاد اولین بازدید یا آخرین بازدید این است که نگارستان با فضای سرسبزش انرژی بسیار خوبی به بازدید کننده می دهد و شما را برای ادامه گشت زنی تان در محله بهاستان حسابی شارژ می کند.

    اما اگر در آخرین بازدیدتان به نگارستان بروید می توانید دومین روزه رمضانی تان را در فضای زیبای این باغ باز کنید، ضمن اینکه در فضای باغ نگارستان دو کافه رستوران هم وجود دارد.

    خانه آیت الله مدرس؛ یک خانه تاریخی جدید که به تازگی تبدیل به موزه شده

    خانه آیت الله مدرس، دشمن سرسخت رضا خان در تهران، چهارراه سرچشمه، این روزها به موزه ای تبدیل شده تا همه علاقه مندان به تاریخ این شهر،  بتوانند در خانه ای که میزبان خیلی از شخصیت های برجسته بوده قدم بزنند. خانه موزه مدرس، به سبک خانه های قاجاری ساخته شده و کامل ترین معماری را در بین بناهای همشکل خودش دارد. البته گفته می شود بخش هایی از معماری دوره پهلوی به آن اضافه شده است.

    خانه مدرس اندرونی و بیرونی و حیاط و مطبخ خانه دارد که سعی کنید برای بازدید از هر کدامشان به اندازه کافی وقت بگذارید. دور تا دور حیاط زیبای این خانه؛ گلدان های زیبایی چیده شده که برای عکاسی سوژه های مناسبی به نظر می رسند. اشیائی که از همان دوران باقی مانده است در موزه این عمارت نگهداری می شوند و بازدید از آنها آزاد است.

    در زیرزمین این خانه تاریخی؛ شربتخانه زیبایی هم قرار دارد که طعم های دلپذیرش هوش از سرتان می برد.

    عمارت پرماجرای مسعودیه

    عمارت مسعودیه را به عنوان پیشنهاد آخر بهارستان گردی انتخاب کدیم چون با توجه به تعطیلی کافه معروفش رمق سابق را ندارد اما اگز تا به حال این بنای زیبا را ندیده اید فرصت را از دست ندهید.

    عمارت مسعودیه هم قدمتش به دوره قاجار بازمی گردد و سال 1377 ثبت ملی شده است.

    عمارت مسعودیه بادستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است.


    این عمارت به دلیل نزدیکی اش به میدان بهارستان، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال 1287 در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

    سالهای سال بنای منحصربه فرد این عمارت میان دستگاههای مختلف دولتی دست به دست شد تا اینکه سرانجام در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفت و در نهایت ثبت ملی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی