مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناسان میراث فرهنگی گفته‌اند که جلوگیری از تکان خوردن منارجنبان به زیان این اثر تاریخی است

منارجنبان در عید هدفمند می‌جنبد

عصر ساختمان:در ایام معمول سال، روزی دوبار صبح و دوبار بعد از ظهر آن هم درصورتی که بازدید‌کننده در محوطه منار جنبان حضور داشته باشد، این بنای تاریخی را حرکت می‌دهیم اما در نوروز و به‌دلیل ازدحام جمعیت شاید هر یک ساعت، یک‌بار منار جنبان حرکت داده شود.

منارجنبان در عید هدفمند می‌جنبد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری ، اینها سخنان ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان است که فرمان هر یک‌ساعت یک تکان در نوروز را بر بنای تاریخی منارجنبان برای گردشگران نوروزی داده است.به گزارش ایسنا، در نوروز 92برای نخستین بار پس از سال‌ها که از تکانه‌های منارجنبان می‌گذشت اعلام شد که شاید «منارجنبان» برای همیشه بی‌حرکت بماند. براساس اظهارات مسئولان وقت، احتمال تخریب منارجنبان درصورت تکان دوباره وجود داشت. همان‌زمان اعلام شد که «کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که منار جنبان برای تکانه‌های دائم در روز ساخته نشده و جنباندن این بنای تاریخی به‌مرور باعث تخریب مناره‌ها می‌شود.»

    قرار شد تا در یک طرح پژوهشی، گروهی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی اصفهان همزمان با مرمت مناره‌ها، به بررسی عوامل تکان خوردن این بنای تاریخی بپردازند و مشخص کنند که آیا تکان‌ دادن مناره‌ها در درازمدت باعث وارد شدن آسیب جدی به این بنا می‌شود؟

    حتی مسئولان میراث فرهنگی اصفهان اعلام کردند با پایان مرمت‌ها نیز سازمان میراث فرهنگی تصمیم ندارد بار دیگر مناره‌های منارجنبان را تکان دهد. اما کمتر از یک سال از طرح این اظهارات نگذشت که جنباندن و تکان دادن «منارجنبان» براساس کنترل مدیریتی انجام شد.

    ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان که همین دیروز با ایسنا گفت‌وگو کرده است اعلام کرد: ویژگی منارجنبان حرکت دادن آن است و ما نمی‌خواهیم این ویژگی را از آن بگیریم. هرچند در اصل، این بنا برای تکان دادن ساخته نشده است اما تصمیم داریم با مدیریت کنترل شده و در زمانبندی خاص و براساس نیاز، این بنای تاریخی را حرکت دهیم.

    وی گفت: منارجنبان در نوروز براساس یک برنامه‌ریزی منظم و مدیریت کنترل شده برای مسافران نوروزی تکان داده می‌شود.
    او افزود: در ایام نوروز به‌دلیل ازدحام جمعیت و اینکه صف بازدیدکننده تا خیابان کشیده می‌شود، شاید هر یک ساعت یک‌بار منارجنبان حرکت داده شود.

    بنیان منارجنبان در دوره ایلخانی در اواخر پادشاهی «اولجایتو» گذاشته شد. این بنا مقبره «عمو عبدالله» عارف و زاهد دوره ایلخانی است و یک سنگ بزرگ مرمری و پارچه روی قبر را شامل می‌شد. ساختمان این بنای ساده و ارزشمند اما، 300سال پس از ساخت مقبره «عمو عبدالله» متفاوت شد. دانشمندان دوره صفویه دو مناره بر این مقبره ساختند تا آن را متفاوت با دیگر بناهای شهر اصفهان کنند.

    در واقع شهرت بنای اعجاب‌انگیز و کوچک «منارجنبان» با پهنای 9متر و بلندای 17متر، این است که با تکان دادن یکی از مناره‌ها، مناره دیگر و حتی کل ساختمان تکان می‌خورد. ایوان بنا به سبک مغول ساخته شده‌ و کاشیکاری‌هایی از آن عصر دارد؛ ولی شکل مناره‌ها نشان می‌دهد که مناره‌ها در پایان دوره صفوی به ایوان اضافه شدند.معمای معماری اسرارآمیز منارجنبان همچنان در ابهام و حل نشده باقی مانده است.

        حرکت ندادن منارجنبان یک شبهه بود

    معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با تأکید بر اینکه تعداد تکان‌ها و قدرت هر تکان برای این بنای تاریخی مدیریت شده انجام می‌شود‌، گفت: اگر این ویژگی را از بنای منارجنبان بگیریم، دیگر امکان بازگشت آن را نداریم. در واقع «منار جنبان» به‌دلیل این ویژگی‌اش شهرت دارد و باید این شهرت به‌گونه‌ای برای عموم مردم نمایش داده شود.

    اما باید مراقب باشیم کاری نکنیم تا امکان جنباندن را از دست بدهیم. بنابراین باید با مطالعه، میزان حرکت‌های منارجنبان کنترل ‌شود. ناصر طاهری همچنین گفته است که حرکت ندادن منارجنبان یک شبهه بود که پس از پایان رسیدن مطالعات به این نتیجه رسیدیم که «تکان دادن آن مشکل ایجاد نمی‌کند» چون آستانه تحمل و ظرفیت بنا مشخص شد و فقط یک نفر از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اصفهان امکان تکان دادن این بنا را دارد نه مانند گذشته که هر کس می‌توانست این بنا را با هر قدرتی حرکت بدهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی