مدیران خودروعصر اعتبار

چهارعاملی که در بازار مسکن سال ۹۴ دخیل بودند

عصر ساختمان : اجرای برجام، کاهش قیمت نفت، افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود بانکی از جمله عواملی هستند که در بازار مسکن سال ۹۴ دخیل بودند.

چهارعاملی که در بازار مسکن سال ۹۴ دخیل بودند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد نیوز، رکود بازار مسکن از چند سال گذشته شروع و در این چند سال اتفاقاتی سبب آن شد که این رکود عمیق‌تر شود، اما در سال 94 این رکود به شرایطی بحرانی تبدیل شد و در این یک سال چهار عامل وجود داشت که بر اساس گفته کارشناسان هر کدام اثری را در این بازار می توانست ایجاد می‌کند.

    اجرای برجام و لغو تحریم‌ها
    به گزارش اقتصادنیوز، یکی از مهم‌ترین اتفاقات در سال 94، اجرای برجام بود به طوری که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی جامعه بهبود می‌یابد، در نتیجه تمامی بازارها، رونق پیدا می‌کند. امیدی وجود دارد که بازار مسکن که یکی از مهم‌ترین بازارها و همچنین ضعیف‌ترین بازارهای موجود در جامعه است بعد از لغو تحریم‌ها رونق پیدا کند.

    فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن عقیده دارد که از نتایج اجرای برجام، آن است که بخشی از پول‌های بلوکه شده کشور آزاد می‌شود، همچنین صادرات نفت افزایش پیدا می‌کند، او می‌گوید درست است که قیمت نفت کاهش یافته، به همین دلیل این رونق به اندازه رونق سال‌های 81 و 86 نخواهد بود، اما باعث می‌شود رشد اقتصادی مقداری تسریع شود و افزایش پیدا کند و با تاخیری یک ساله تاثیرات خود را بر بازار مسکن بگذارد.

    گرچه بسیاری از آمارها نشان می‌دهد که در ماه‌های پایانی سال 94 بازار مسکن کمی رونق یافته و میزان معاملات افزایش پیدا کرده است، اما برخی از فعالان بازار مسکن این موضوع را رد می‌کنند و عقیده دارند که در سال 94 بدترین بازار مسکن را تجربه کرده‌اند.

    افزایش سقف تسهیلات مسکن
    در اردیبهشت‌ماه امسال بود که خبر از وام‌ 80میلیون تومانی مسکن برای خانه اولی‌ها به گوش رسید و از آن زمان به بعد صحبت‌های زیادی در رابطه با افزایش وام مسکن شد تا رقم این وام به حدی برسد که بتواند درصد زیادی از مبلغ کل خانه مورد نظر را تشکیل دهد. تا اینکه بار دیگر شورای پول و اعتبار این میزان را افزایش داده است و مبلغ آن در چند روز گذشته 160 میلیون تومان اعلام شد؛ البته این کاملاً واضح است که این وام تاثیرات خود را در سال آینده نشان خواهد داد، اما به طور کلی از اتفاقات مهم در بخش مسکن سال 94 به شمار می‌رود.

    کاهش نرخ سود بانکی
    به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، نرخ سود بانکی از عواملی است که با رونق بخش مسکن رابطه معکوس دارد، به این صورت که با کاهش نرخ سود بانک‌ها، به دلیل آنکه بازارهای دیگر از جمله مسکن جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند، بخش زیادی از سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن می‌رود و در نتیجه سبب رونق در بازار و همچنین افزایش قیمت مسکن می‌شود، در سال 94 نیز شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های یکساله را به 18 درصد کاهش داد؛ نرخ سودی که بالا بودن آن بر اساس گفته برخی از کارشناسان، یکی از مهم‌ترین عامل‌های ایجاد رکود در بازار مسکن به شمار می‌رود؛ اما این کاهش نیز نتوانست تاثیر چندانی در بازار مسکن ایجاد کند.

    کاهش ناگهانی قیمت نفت
    یکی از اتفاقات که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار خارجی بر بازار مسکن به شمار می‌رود و تاثیر منفی در این بازار ایجاد می‌کند، کاهش قیمت نفت است که متاسفانه در سال 94 با این موضوع رو به رو شدیم، از آنجایی که درآمد اصلی کشور ما را صادرات نفت تشکیل می‌دهد، بنابراین پایین آمدن قیمت نفت سبب آن می‌شود که از درآمدهای کشور کم شود، در نتیجه ارزش پول ما پایین و نرخ دلار افزایش می‌یابد و این موضوع در تمامی بازارها اثر منفی می‌گذارد که بازار مسکن هم یکی از این بازارهاست.

    برخی از کارشناسان معتقدند که نرخ ارز به صورت مستقیم در بازار مسکن اثرگذار نیست، اما به آن دلیل که به درآمد نفت وابسته است، بنابراین ارزانی نفت اثرگذار است، زیرا نفت است که به دلار و بعد به ریال تبدیل می‌شود و در بازار مسکن تزریق می‌شود و وقتی که ارزش نفت بالا رود، درآمد دولت زیاد ‌می‌شود و این درآمد در مسکن تزریق می‌شود و مسکن جاذبه درآمد است، به این طریق ارزش نفت در این بازار اثرگذار است.

    همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت نفت باعث می‌شود که دوره رکود بازار مسکن طولانی‌تر شود و خروج از رکود در زمانی طولانی‌تر صورت گیرد و در واقع رونق و رکودهای بازار مسکن از ماهیت این بازار شکل گرفته‌اند و قیمت نفت می‌تواند آنها را شدیدتر یا خفیف‌تر کند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی