مدیران خودروعصر اعتبار

زیج منیژه بنایی که نوروز دیدنی‌تر می‌شود

عصر ساختمان:برخی آثار تاریخی در کشور ما هستند که در ایام نوروز حال و روز دیگری دارند، یعنی حجوم گردشگران و بازدیدکنندگان از آنها چندیدن برابر می شود، که زیج منیژه یکی از آنهاست.

زیج منیژه بنایی که نوروز دیدنی‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا ، بنای شگفت انگیز و تاریخی زیج منیژه با بیش از یک هزار سال قدمت در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب، پذیرای میهمانان نوروزی علاقمند به تاریخ و تمدن کهن این دیار است.

    زیج منیژه یا قلعه منیژه در مسیر جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب و در قسمت پایین دست طاق گرا و کوه عظیم پاطاق و در نزدیکی گوردخمه دکان داود قرار دارد.

    این بنا دارای پلان مستطیل شکلی است که با جهت شرقی _ غربی و با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. در بخش مرکزی این بنا تالار نسبتا بزرگی وجود دارد که پیرامون آن را راهروهای متعددی قرار دارد.

    این بنا به گونه ای طراحی شده که از طریق راهروهای شمالی می‌توان به مجموعه اتاق‌های ضلع جنوبی بنا و از طریق راهروی جنوبی به مجموعه اتاق‌های ضلع شمالی دسترسی پیدا کرد.

    همچنین هر یک از راهروهای شرقی و غربی پیرامون تالار نیز به راهرو دیگری منتهی می‌شود که در نهایت از طریق این راهروها می‌توان به مجموعه اتاق‌های ضلع شرقی و غربی بنا دسترسی پیدا کرد.

    شواهد و مدارک معماری از جمله شکل درگاه‌ها و قوس‌ها و همچنین نحوه پوشش سقف فضاهای زیج منیژه که به اواخر دوره ساسانی تعلق دارد در حال حاضر هم نسبتاً سالم است.

    این بنا در روزگار آبادانی قلعه به شکل مربع که هر ضلع آن در ابعاد 70 در 50 متر مربع بوده، احداث شده است. در میانه این قلعه، ساختمان مربع شکل دیگری که احتمالاً ارگ قلعه بوده به ابعاد 48 در 48 متر ساخته شده که هنوز بقایای آن را می توان دریافت.

    در هر ضلع قلعه تعداد 30 حجره وجود داشته و حجره ها دارای طاق گهواره ای شکل بوده اند که هم اکنون چند حجره نسبتاً سالم باقی مانده است.

    این بنای شگفت انگیز در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران و میهمانان علاقمند به تاریخ و تمدن این دیار است اما ایام تعطیلات نوروز حجم حضور گردشگران و میهمانان نوروزی را بیشتر از هر زمان دیگری احساس می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو