مدیران خودروعصر اعتبار

سود مسکن ۳ درصد کمتر از سود بانکی است

عصر ساختمان:یک کارشناس مسکن با اشاره به افت ۳۶ درصدی معاملات خانه‌های کلنگی در کل کشور گفت: هم‌اکنون بازدهی سرمایه در بخش مسکن ۳ درصد کمتر از سود بانکی است.

سود مسکن ۳ درصد کمتر از سود بانکی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا ، سلمان خادم المله، اظهار کرد: در حال حاضر بازدهی واقعی حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن حدود 15 درصد است؛ در حالی که نرخ سود بانکی 18 درصد است. لذا عقل سلیم حکم می‌کند افراد به جای ساخت و ساز، پول خود را در بانک بگذارند، به همین دلیل تمایل به درگیر کردن منابع در بخش ساخت و ساز به شدت پایین آمده است.

    وی با اشاره به کاهش 36 درصدی معاملات ساختمان‌های کلنگی در شش ماهه ابتدایی کل کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت: وقتی سرمایه‌گذار می‌خواهد اقدام به سرمایه‌گذاری کند ابتدا یک بازده مورد انتظار طراحی می‌کند که تابعی است از نرخ بازده بدون ریسک به‌علاوه پاداش ریسک. در حال حاضر بخش مسکن در هر دو مولفه دچار افت شده است.

    به گفته‌ی خادم المله، آمارهایی که در سال 94 از بخش مسکن به دست آمد مطابق انتظارات بود. اثرات سیاست‌های انبساطی و افزایش تسهیلات در بخش مسکن، القای ایجاد رونق و به سرانجام رسیدن به برجام در اواخر سال جاری تا حدودی در افزایش معاملات بخش مسکن تاثیرگذار بود اما تحول ایجاد نکرد.

    وی یادآور شد: افزایش 10.4 درصدی اجاره بها نسبت به سال گذشته ناشی از شرایط رکود اقتصادی است. به هر حال اجاره منبع درآمد موجران محسوب می‌شود و رکود فضای کلی اقتصاد و کاهش نرخ سود بانکی در افزایش اجاره بها تاثیرگذار بود.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که متوسط قیمت ملک در شهر تهران نزدیک به 4 برابر متوسط کل کشور است، تصریح کرد: با این‌که تعداد معاملات خرید و فروش از مهرماه تا بهمن ماه سال جاری مقدار اندکی افزایش یافته، فاصله توان خرید متقاضیان با قیمت‌های مسکن در شهر تهران باعث شد تا تحول چندانی در تعداد معاملات این شهر رخ ندهد.

    خادم المله گفت: در عین حال در شهرهای کوچک و بخصوص شهرهای خوش آب و هوای نزدیک به مرکز، پیش‌بینی می‌شد با افزایش سطح وام‌ها، کاهش نرخ بهره بانکی و طولانی کردن مدت بازپرداخت اقساط، تعداد معاملات خرید و فروش بالا برود که همین اتفاق هم رخ داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو