مدیران خودروعصر اعتبار

امضای تفاهم‌نامه وزارت راه وشهرسازی با جامعه معماران

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران از امضای تفاهم‌نامه در روز پنج شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه با معماران و هنرمندان در خصوص تسریع جریان باز آفرینی یکی از محلات هدف شهری خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه وزارت راه وشهرسازی با جامعه معماران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری با بیان این خبر اظهارداشت: بسیاری از محلات تاریخی شهرهای کشور که عموما هسته پیدایش و نقطه ارجاع هویتی شهرها محسوب می‌شوند، امروزه از زوال کالبد یا فعالیت، و یا هر دو رنج می‌برند.

    وی افزود : بسیاری از این محلات از ساکنان سنتی و خاطرات جمعی اهالی محل تهی شده‌اند. برخی محلات تاریخی با افت منزلت اجتماعی، و کاهش نظارت اجتماعی، تبدیل به فضاهایی امن برای انواع بزه‌های شهری شده‌اند. آسیب‌های اجتماعی مختلف در این محلات محیط‌های نامناسب برای شهروندان ایجاد نموده و قلب بسیاری شهرهای ما را از تپش زندگی خالی کرده است.

    معاون وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: جریان بازگشت به شهر، بازگشت به حافظه تاریخی شهر، بازگشت به محل وقوع و بلوغ خاطرات جمعی، و بازگشت به هویتی است که شهرنشین را تبدیل به شهروند می‌کند.

    عشایری اظهارداشت: جریان بازآفرینی شهری با برجسته کردن مزیت‌های نسبی هسته‌های تاریخی شهرهای کشور کوشش می‌کند توسعه درون‌زا و بازگشت به شهر را تقویت نماید.

    مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران گفت:  تجارب موفق برخی جوامع، در صورت مشارکت و مشایعت هنرمندان، و گروه‌های مرجع با جریان بازآفرینی، سرعت و عمق اثربخشی این جریان ، تقویت و مشوق‌های بازگشتن و فعالیت کردن در محدوده‌ها و محلات هدف را بیشتر می‌کند.

    وی یاد آور شد: فعالیت این گروه‌ها در محلات تاریخی ضمن سازگاری با روح و منزلت این محلات، می‌تواند بازآفرینی اقتصادی-اجتماعی را تسهیل نماید، و مشوقی برای بازگشتن و فعالیت کردن، یا حتی لحظه‌ای درنگ کردن  در این محلات باشد.

    معاون وزیر راه  و شهر سازی با بیان اینکه در گام نخست این تجربه، شرکت بازآفرینی شهری ایران دبیرخانه‌ای از گروه‌های مختلف داوطلب، شامل خانه سینما، خانه تئاتر، خانه عروسک، خانه موسیقی، انجمن مفاخر معماری ایران، انجمن مجموعه‌داران ایرانی، انجمن گرافیک، انجمن متخصصان ایرانی خارج از کشور، کانون معماران دانشگاه تهران، انجمن آشوریان تهران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معماری و شهرسازی تشکیل داده است و از آن‌ها دعوت کرده تا شرایط استقرار و فعالیت گروه‌های مرجع در محدوده‌ها و محلات هدف را تسهیل نمایند.

    مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران  در پایان با بیان اینکه دولت با در اختیار دادن  اراضی و املاک در مالکیت خویش، تسهیلات و تشویق‌ها، معافیت‌ها و تخفیف‌ها، و سایر ابزارهایی، به  فرایند جریان بازآفرینی شهری کمک می‌کند. اظهارداشت: پایلوت آزمایشی این طرح در اراضی تحت مالکیت شرکت در محله سیروس شهر تهران اجرا می‌شود و امید است سایر گروه‌های مرجع در شهرهای مختلف کشور با تشکیل گروه‌های صنفی و حرفه‌ای به جریان بازگشت به شهر و بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف ما را یاری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی