مدیران خودروعصر اعتبار

پیش بینی رییس انجمن انبوه سازان اصفهان در گفت گو با عصر ساختمان:

نیاز انباشته شده مسکن، بازار را تکان می دهد

عصر ساختمان- آن چه باعث می شود سال آینده بازار کمی تکان بخورد نیاز انباشته شده ایی است که سال آینده کم کم خود را نشان خواهد داد.در سال های گذشته تقاضای مسکن پاسخ داده نشد و این نیاز در بازار رهن و اجاره خود را نشان داده وهمان طور که شاهد بودیم در این سال ها قیمت رهن و اجاره به شدت افزایش پیدا کرده است.

نیاز انباشته شده مسکن، بازار را تکان می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳:۰۰

    رییس انجمن انبوه سازان اصفهان در گفت گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان با بیان این که درسال 94 بازار مسکن در رکود مطلق به سر برد؛ به مقایسه وضعیت بازار مسکن در سال 93 و 94 پرداخت و گفت: در دو سال اخیر با رکود بازار مسکن و ساخت و ساز مواجه بودیم اما در سال جاری رکود موجود تشدید شد. البته پیش بینی من این است که در سال95 بازار مسکن رونق مختصری را تجربه خواهد کرد. البته جهش بزرگی نخواهد بود اما در تابستان آینده تحرک کمی در این بازار اتفاق می افتد.
    وی در این خصوص ادامه داد: آن چه باعث می شود سال آینده بازار کمی تکان بخورد نیاز انباشته شده ایی است که سال آینده کم کم خود را نشان خواهد داد.در سال های گذشته تقاضای مسکن پاسخ داده نشد و این نیاز در بازار رهن و اجاره خود را نشان داده وهمان طور که شاهد بودیم در این سال ها قیمت رهن و اجاره به شدت افزایش پیدا کرده است.این دلیلی بر وجود تقاضاست؛ اما تحویل مسکن انجام نشده است. میزان اجاره بها نیز تا حد معینی می تواند افزایش پیدا کند؛ وقتی میزان رهن و اجاره بها به قیمت خرید یک خانه یا به یک دوم و یک سوم آن برسد؛ فرد تلاش می کند شرایط خرید خانه را فراهم و اقدام به خرید مسکن کند.
    تولا در پاسخ به این که انبوه سازان اصفهان با چه مشکلاتی مواجه اند؛ گفت: مشکلات انبوه سازان اصفهان با انبوه سازان دیگر شهرها تفاوت چندانی دارد.مهم ترین مشکل انبوه سازان هزینه های تحمیلی از هزینه های سازمان نظام مهندسی گرفته تا بیمه تامین اجتماعی و نظایر آن است که سوخت می شود؛ هیچ بازدهی ندارد و فقط قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد. این مشکلی است که همه انبوه سازان با آن درگیر هستند و خاص یک استان و شهرستان نیست.
    وی با بیان این که وام های در نظر گرفته شده برای مسکن در بازار بی تاثیر نیست؛ تصریح کرد:واقعیت این است که دولت برنامه ای برای خروج مسکن از رکود ندارد. افزایش میزام وام مسکن را نمی توان برنامه دانست. هر چند که این موضوع در بازار تاثیر گذار است اما تعیین کننده نیست.
    وی ادامه داد:مشکل وام ها این است که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و نه تولید کننده.هزینه ایی که متقاضی باید در بانک به عنوان سپرده در بانک ها بگذارند بسیار زیاد است و معمولا کسانی که به دنبال وام مسکن هستند محدودیت سرمایه گذاری دارند.به همین دلیل آن طور که باید در خرید مسکن موثر نبوده اند.
    وی درخصوص میزان ساخت و ساز ها نیز گفت:شهرداری با ارایه تعداد پروانه های ساخت می توانند بهترین آمار را در این خصوص ارایه کنند .البته به دلیل رکود موجود  حدود 20 درصد از پروانه های گرفته شده یا اصلا ساخته نشده و یا در مرحله اسکلت بندی باقی مانده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی