مدیران خودروعصر اعتبار

ایوان، از طاق شیرین و فرهاد تا تنها آتشکده‌ی سالم ایلام

عصر ساختمان:ایوان، از طاق شیرین و فرهاد تا «سیاهگل» تنها آتشکده‌ی سالم برجا مانده در استان از روزگاران باستان چشم به راه میهمانان نوروزی است.

ایوان، از طاق شیرین و فرهاد تا تنها آتشکده‌ی سالم ایلام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، شهرستان ایوان به ‌عنوان گوشه‌ای از ایلام کهن، ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد که به برخی از آثار این شهرستان اشاره می‌شود.

    طاق سنگی شیرین و فرهاد ایوان

    این اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، مربوط به دوره‌ی ساسانیان است که در داخل تنگه‌ای موسوم به تنگه کوشک قرار دارد. بنای تاریخی شیرین و فرهاد به لحاظ تاریخی و به ‌ویژه شیوه‌ی معماری منحصر به فرد خود از نظر مطالعات باستان‌شناسی بسیار با اهمیت است.

    این بنا، بنایی است که در ساخت آن از سنگ‌های حجیم و بزرگ حجاری استفاده شده که به صورت خشکه چین به‌ کار رفته است. ورودی بنا در سمت شرق و رو به رودخانه واقع است، پشت بام پلکانی و سبک معماری منحصر به فرد بنا و جاذبه‌های طبیعی تنگه از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

    نوع معماری بنا، نوع مصالح به‌ کار رفته در بنا، شمار اندک این بناها در کشور، قرار گرفتن بر سر یکی از راه‌های فرعی و میانبر از عراق به کرمانشاه و از همه مهم‌تر تفاوت در شیوه ساخت این اثر با بناهای مشابه و هم عصر و ناشناخته بودن اثر، از خصوصیات این بنا بشمار می‌آیند.

    آتشکده‌ی سیاهگل

    آتشکده‌ی سیاهگل یا سه پا، تنها آتشکده‌ی استان ایلام است که هنوز هم سالم است، این اثر تاریخی در روستای سیاهگل از توابع شهرستان ایوان و در حاشیه‌ی رودخانه‌ی کنگیر ساخته شده است. بنای آتشکده در مسیر راه باستانی قرار دارد که آثار ساخت و سازهایی چون قلعه، محوطه و بنا در فواصل دور و نزدیک آن موجود است.

    مصالح ساخت بنا، قلوه سنگ و گچ نیم کوب است که چند فصل کار مرمتی و حفاظتی بر روی آن انجام شده است. بنای مذکور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به دوران ساسانی و متعاقباً قرون اولیه اسلامی است.

    چشمه سفید

    این چشمه در بخش شرقی دشت ایوان و در دامنه‌ی کوه مانشت قرار دارد. این محل با داشتن دو چشمه‌ی آب سرد و گوارا و طبیعت بسیار زیبا، یکی از مراکز تفریحی در فصل تابستان است و پوشیدگی منطقه از جنگل بلوط و کوهستانی بودن آن زیبایی منطقه را افزایش داده است.

    دره دانوک

    این دره، از دره‌های بسیار زیبا و بزرگ رشته‌ی کوه «شرازول» است که در بخش جنوب‌شرقی دشت ایوان قرار دارد.

    این دره با داشتن طبیعت پوشیده از جنگل و چشمه آب بزرگی که در آن جاری است مرکز بسیار زیبای تفریحی منطقه است و از طرف جاده روستای کلان می‌توان به این دره زیبا دست یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو