مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با عصر ساختمان بررسی کرد:

شرایط سخت تسهیلات مسکن، سدی پیش روی خریداران

عصر ساختمان- وام هایی که تا کنون برای متقاضیان مسکن تعریف شده علیرغم کاستی هایی که دارد؛ در این بازار تاثیر گذار بوده است. البته در یک سال گذشته حدودا ۳۷ هزار وام مسکن درخواست شده و این به معنای استقبال کم مردم از وام های مسکن است.

شرایط سخت تسهیلات مسکن، سدی پیش روی خریداران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵:۰۰

    اهمیت بازار مسکن و نقش آن در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن، رونق بازار مسکن را در اولویت برنامه های خود قرار داد. برای این منظور وام های گوناگونی در نظر گرفته شده که اوراق مسکن، وام 80 میلیون تومانی و اخیرا وام 160 میلیون تومانی برای زوج های جوان نیز به آن اضافه شده است. اما این که این وام ها تا چه اندازه می توانند در بازار مسکن تاثیر گذار باشند و راه را برای خروج از رکود فراهم کنند موضوعی است که فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار عصر ساختمان به آن پرداخت.
    وی در خصوص تاثیروام هایی که دولت در طول سال جاری برای متقاضیان مسکن در نظر گرفته است؛ گفت: طی دو سال گذشته هم متقاضیان مسکن و هم تولید کنندگان دچار مشکلات عدیده ای بودند. در نتیجه دولت به منظور رفع این مشکلات اقدام به افزایش تسهیلات مسکن کرد اما هنوز متقاضیان مسکن نتوانسته اند خود را با شرایط بازار مسکن وفق دهند. وام هایی که تا کنون برای متقاضیان مسکن تعریف شده علیرغم کاستی هایی که دارد؛ در این بازار تاثیر گذار بوده است. البته در یک سال گذشته حدودا  37 هزار وام  مسکن درخواست شده و این به معنای استقبال کم مردم از وام های مسکن است.
    وی با اشاره به شکاف عمیق اقتصادی که در سال های اخیر به وجود آمد؛ اظهار داشت: این موضوع باعث شد فاصله بین درآمد و هزینه ها چند برابر شود؛ در نتیجه با وجود تمایل مردم برای خرید خانه متاسفانه توان خرید خود را از دست داده اند.دولت به فکر این است تا با افزایش وام ها و ارایه تسهیلات این فاصله را جبران کند.
    پورحاجت افزود:پرداخت وام مسکن اقدام درستی است اما مشکلات اساسی دارد از جمله میزان بازپرداخت ها،بالا بودن میزان بهره و نیز سپرده گذاری 50 درصدی که عملا امکان استفاده از این وام ها را برای مردم سخت کرده است. چنانچه این مشکلات حل شود سال آینده سال بهتری برای بازار مسکن خواهد بود.
    وی در پاسخ به این که این وام ها مردم را خانه دار می کند یا نه؛ تصریح کرد: بسیاری از شهروندان با اخذ این وام ها خانه دار شده اند. در مجموع باید بگویم کسانی که وام مسکن دریافت کرده اند؛ متضرر نشده اند. ریسک وام مسکن پایین است و شاید کمتر از یک درصد از این وام ها زیان ده باشند و کمک شایانی به خانه دار شدن مردم می کند.البته شرایط تهران متفاوت از بقیه شهرهاست. به همین دلیل  سیستم پرداخت تسهیلات در تهران با سایر شهرهای دیگر متفاوت است.
    وی به وام 160 میلیون تومانی که اخیرا توسط دولت عنوان شد؛ اشاره کرد و گفت: این که دولت به فکر تامین مسکن جوانان است اتفاق خوبی است. سالانه حدود 700 هزار ازدواج صورت می گیرد و این جوانان به مسکن نیاز دارند. باید شیوه کمک به ازدواج جوانان تغییر یابد.زیرا اعطای وام 160 میلیون تومانی هر چند در ظاهر کار خوشایندی است اما همه می دانیم که میزان بازپرداخت آن با وضعیت اقتصادی و حقوقی خانواده ها و جوانان ایرانی همخوانی ندارد.
    وی ادامه داد: تا زمانی که بانک ها از این روش های قدیمی برای پرداخت وام استفاده کنند؛ قدم های مثبتی در این راه برداشته نمی شود. بسیاری معتقدند؛این  وام ها تورم زاست اما من مخالف این موضوع هستم. چنانچه دولت سیاستگذاری درستی انجام دهد مانند آن چه در دوسال گذشته رخ داد تورم کنترل خواهد شد. هر چند افزایش نقدینگی تورم زاست اما چنانچه مدیریت صحیح باشد قطعا آثار تورمی آن کاهش می یابد.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان این که بهترین راهکار این است که وام را در اختیار تولیدکننده قرار دهند؛ اظهار داشت: چنانچه این اتفاق بیفتد و تولید کننده نیز ساختمان ها را به شکل فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهد قطعا تاثیر بهتری بر بازار مسکن خواهد داشت.
    این کارشناس بازار مسکن با اشاره به نرخ بهره بانکی گفت: دولت باید  تصمیم جدی در خصوص نرخ بهره بانکی بگیرد . وامی که تحت عنوان صندوق یکم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد؛ سود بالایی دارد هر چند دیروز میزان سود یک درصد کاهش پیدا کرد اما این کاهش فقط اسمی است .وقتی قرار است 50 درصد مبلغ وام را یکساله سپرده گذاری کنیم؛ هزینه پول این 50 درصد با نرخ تورم 4 درصدی  تقریبا 17 درصد می شود.که این شرایط را برای جوانان سخت می کند.
    پورحاجت با اشاره به مشکلات بانکی اظهار داشت:سیستم بانکی ما مشکلات اساسی دارد.در این دو سال شاهد بودیم که سیستم بانکی تحت هیچ شرایطی خود را تغییرات اقتصادی هماهنگ نکرد و این موضوع آسیب های بسیار سنگینی به حوزه تولید و اقتصاد خانواده وارد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو