مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس سابق نظام مهندسی در گفت و گو با عصر ساختمان بررسی کرد:

اما و اگرهای وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن

بازار مسکن ایران با این اعداد و ارقام تکان نمی خورد

عصر ساختمان- با توجه به عملکرد ضعیف وزرات راه و شهرسازی همان طور که گفتم صحبت از ارایه وام ۱۶۰ میلیون تومانی فقط مانوری تبلیغاتی از سوی این وزارتخانه محسوب می شود.

اما و اگرهای وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    حجت اله عزیزی نایب رئیس سابق نظام مهندسی و کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار عصر ساختمان به بررسی وام 160 میلیون تومانی که اخیرا توسط دولت مطرح شده است؛ پرداخت و گفت: ابتدا باید دید این بسته حمایتی که دولت برای خرید مسکن در نظر گرفته و در نظر دارد به هر یک زوجین 80 میلیون تومان وام خرید مسکن پرداخت کند؛چرا در این بازه زمانی اعلام شده است.
    عزیزی دراین باره افزود: همیشه قبل از پایان سال انتظار رونق بازار مسکن می رود اما با توجه به حرکت کند بازار مسکن در سال جاری، دولتمردان تصمیم گرفتند با اعطای وام 160میلیون تومانی این حرکت را تسریع کنند. از سوی دیگر این اقدام دقیقا بعد از رفع تحریم ها انجام شد.این موضوع نشان دهنده آن است که دولت از لحاظ مالی در شرایط بهتری قرار دارد که می تواند سقف وام مسکن را افزایش دهد.
    وی با اشاره به مبلغ بازپرداخت این وام که ماهانه حدود 2 میلیون 300 هزار تومان است؛تصریح کرد: اگر کسی بخواهد با این وام یک خانه 300 متری بخرد؛ باید 50 درصد هزینه خرید خانه را داشته باشد و این طور به نظر می رسد که با داشتن 50 درصد پول خرید مسکن زوج های جوان بتوانند اقدام به خرید خانه کنند. اما نکته اصلی اینجاست آیا زوج های جوان توانایی بازپرداخت این وام را دارند یا خیر که با توجه به سطح درآمدها که معمولا بین 800 هزار تا یک میلیون تومان است جواب این سوال منفی است.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر این وام فقط به کسانی تعلق می گیرد که هیچ سندی به نام آن ها ثبت نشده باشد.کسانی می توانند از عهده بازپرداخت وام ها برآیند که ماهانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشند و عموما قشر جوان جامعه این میزان درآمد را ندارند.
    عزیزی تاکید کرد: این وام  زمانی منجر به رونق بازار مسکن در کلان شهرها می شود که دهک های متوسط رو به پایین بتوانند از آن استفاده کنند. در مناطق شمالی شهر که آپارتمان های متری یک میلیارد تومان به راحتی معامله می شود این وام معنایی ندارد.
    همان طور که گفتم وام های خرید مسکن باید بتواند به دهک های متوسط رو به پایین کمک کند و فقط در این صورت است که بازار مسکن رونق پیدا می کند.
    نایب رئیس سابق نظام مهندسی با اشاره به این که سیاست های دستوری معمولا عملکرد معکوس دارند؛ به نقش بانک ها در تامین منابع وام 160 میلیونی اشاره کرد و گفت: بانک ها علاقه ای به ارایه وام های دستوری ندارند و معمولا راه های فرار را به آسانی پیدا می کنند.بانک ها قطعا برای پرداخت این وام با دولت همراهی نمی کنند و دولت نمی تواند همه بانک ها را مجبور به این کار کند البته به غیر از بانک مسکن.
    عزیزی وام 160میلیونی را جایگزینی برای مسکن مهر دانست و گفت: معتقدم دولت می خواهد وام 160 میلیونی را جایگزین مسکن مهر کند. وزیر راه و شهرسازی در بدو شروع به کار از جایگزین کردن مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر خبر داد اما در عمل هیچ کاری در خصوص مسکن اجتماعی انجام نشد. با توجه به اینکه در دو سال پایانی عمر دولت قرار داریم و با توجه به عملکرد ضعیف وزرات راه و شهرسازی همان طور که گفتم صحبت از ارایه وام 160 میلیون تومانی فقط مانوری تبلیغاتی از سوی این وزارتخانه محسوب می شود.
    وی تاکید کرد؛ بازار مسکن ایران با این اعداد و ارقام تکان نمی خورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار