مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس شورای شهر تهران؛

آثار بودجه های پژوهشی شهرداری را نمی بینیم

عصر ساختمان- رئیس شورای شهر تهران گفت: بیش از ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری به حوزه پژوهش اختصاص دارد، با این حال اثر جدی در این بخش نمی‌بینیم.

آثار بودجه های پژوهشی شهرداری را نمی بینیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محسن هاشمی در دهمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و چهارمین کنفرانس مدیریت شهری اقتصاد نوین شهری و درآمدهای پایدار، با اشاره به رخدادهای جهانی اظهار کرد: خروج ترامپ از برجام دستاورد دولت تدبیر و امید است. این اتفاق در واقع به ما ثابت کرد، ترامپ به دنبال یک توافق برد- برد نیست. لازم است هم اکنون با خویشتن داری و مذاکره با قدرت های باقی مانده، بتوانیم از برجام به خوبی استفاده کنیم.

    وی با بیان اینکه موضوع این جشنواره اقتصاد نوین شهری و درآمدهای پایدار است، افزود: در بودجه‌های دولتی 3 درصد از منابع باید به پژوهش اختصاص یابد. در شهرداری نیز یک درصد از کل بودجه و با احتساب کاهش حقوق و دستمزد 2 درصد از کل بودجه به پژوهش اختصاص می‌یابد.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران با توضیح اینکه این رقم بیش از 160 تا 200 میلیاردتومان است، عنوان کرد: 20 میلیاردتومان از این رقم در اختیار مرکز مطالعات شهرداری تهران و باقی مانده در اختیار نهادهای دیگر شهرداری تهران قرار می گیرد، به طوری که به هر نهاد چیزی حدود 4 میلیاردتومان بابت پژوهش اختصاص خواهد یافت.

    وی با بیان اینکه متاسفانه برخلاف هزینه، در حوزه پژوهش اثر جدی در این بخش نمی‌بینیم، گفت: در جهان دو نوع پژوهش محض و کاربردی وجود دارد و این در حالی است که در شهرداری تهران پژوهش‌ها تاکنون کاربردی بوده و کمتر درباره پژوهش های محض کاری انجام شده است.  مهم است که پژوهش‌های جدی تری داشته باشیم تا ببینیم درآمدهای ناپایدار در کدام بخش از اولویت ها هزینه می شود. نکته مهم دیگر این است که با استفاده از پژوهش ها، درآمدهای پایدار را به دست بیاوریم.

    وی با اشاره به اینکه صرفه جویی در حوزه پژوهش معنایی ندارد، اظهار کرد: با این حال باید دید تا به حال منابع پژوهشی در کجا هزینه شده و چقدر کارآمدی داشته است. به طور کلی باید بررسی همه جانبه ای درباره همه پژوهش‌های شهر تهران انجام شود. همچنین لازم است، بودجه پژوهشی درست و بهینه هزینه شود.

    رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اصلاحات ساختاری در هزینه کرد بودجه پژوهشی مهم بوده و باید به محتوای پژوهش منجر شود، گفت: باید مساله محوری شهر تهران در پژوهش ها پررنگ تر شود که به این ترتیب با هر پژوهشی یکی از مسائل شهر تهران برطرف خواهد شد.

    محمدرضا جوادی یگانه رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در این همایش با بیان اینکه امسال سه هزار و 570 اثر در 15 محور گوناگون ارایه شده است، گفت: این آثار شامل توسعه اجتماعی -فرهنگی ادارات شهری، هوشمندسازی حمل و نقل پایدار، ارتقای محیط زیست و...، است که در محورهایی در قالب کتاب، پایان نامه، طرح پژوهشی، مقاله و کاربست پروژه در اختیار مدیران شهری و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

    وی، رویکرد جدید شهرداری تهران را به سمت مسئله محوری و کاربست محوری عنوان کرد و افزود: تمرکز خود را بر حل مسائل شهرتهران گذاشته‌ایم.  همه برگزیدگان این جشنواره امسال، ایرانی هستند و از شهرهای مختلف انتخاب شده اند؛ هرچند که فراخوان آن بین‌المللی بوده است.

    وی با بیان اینکه امسال به سمت پژوهش های داخل کشور حرکت کرده‌ایم، تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش  به خدمت گرفتن پژوهش در مسائل شهری است. 

    جوادی‌ یگانه با اشاره به اینکه پژوهشگران دانشگاهی را باید به سمت حل مسائل شهری سوق دهیم، ادامه داد: تعریف مساله، یک بعد عینی و یک بعد ذهنی دارد. در واقع هر آنچه که مردم از جامعه شهری مطالبه می‌کنند، بهترین عنوان پژوهش‌ها است. در حال حاضر مهمترین مسائل تهران شناخته شده است، اما باید سراغ خواسته‌های مردم مانند بهبود سیستم حمل و نقل عمومی برویم.

    وی با تاکید بر اینکه اداره شهر پیچیده‌ای مثل تهران دشوار است، اظهار کرد: در طول 10 سال از برگزاری این جشنواره، پژوهش‌های متعددی را برای حل مشکلات شهری به ما ارایه کرده است. ولی تمرکز بیشتر ما روی جایزه کاربست است.

    رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم در یک فاصله کوتاه یک ساله یک موضوع مشخص شهری را پیشنهاد کنیم و بر روی آن طرح پژوهشی انجام دهیم و از نتایج آن در بهبود مسائل شهری کمک بگیریم.

    وی هدف از برگزاری این همایش را کاهش فاصله بین شهرداری و دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: در این همایش ایده های جدیدی به شهردار جدید ارایه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار