مدیران خودروعصر اعتبار

دستگاهی که دیگر تنها درب بازکن نیست

عصر ساختمان- تا چندی قبل با به صدا درآمدن زنگ خانه شما با دیالوگی مواجه می‌شدید که در یک طرف آن صاحب خانه سوال از هویت مراجعه‌کننده می‌کرد و از آن‌سو شخص پشت درب به معرفی خود می‌پرداخت.

دستگاهی که دیگر تنها درب بازکن نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، این دیالوگ برای کسانی که دربازکن‌های غیرتصویری را تجربه کرده‌اند یا بعضا هنوز تجربه می‌کنند آشنا بوده و هست، اما با آمدن دربازکن‌های تصویری این دیالوگ دیگر به کار نمی‌آید، حالا شما با نگاه کردن به مانیتور آنها می‌توانید هویت کسی که پشت در ساختمان شما ایستاده را شناسایی کنید. قبلا این دستگاه‌ها را «اف‌اف» می‌نامیدند و حالا آیفون. اما جالب این جاست که هر دوی این عناوین در واقع برند دو شرکت خارجی تولیدکننده دربازکن هستند. آیفون یا دربازکن‌های تصویری امروزی، توانمندی ارایه تصویر به صورت سیاه و سفید و رنگی را دارند و همچنین می‌توانند تصویر مراجعان را به وسیله تجهیزات جانبی ضبط کنند. این ها و مزایای دیگر دربازکن‌های تصویری موضوع گزارش ساختمان فردا است که متن آن را در زیر می خوانید.
    اجزای سیستم دربازکن تصویری
    1-پانل جلوی در که هم نوع سیاه و سفید و هم رنگی آن در بازار موجود است. قسمت‌های اصلی آن را یک صفحه فلزی از جنس آلومینیوم آلیاژی تشکیل می‌دهد و لاستیکی برای جلوگیری از نفوذ آب دور آن را پوشانده است. شیشه حفاظ لنز هم برای جلوگیری از تاثیر مستقیم عوامل جوی روی لنز یا احیانا دست‌کاری آن بر رویش قرار گرفته است. دوربین دربازکن مستقر بر روی پنل هم که از نوع CCD است تصاویر را دریافت می‌کند. لنز آن ثابت است و زاویه دید آن تنها با تغییر مکان دوربین تنظیم می‌شود.
    ال‌ای‌دی‌های دریافت‌کننده نور مادون‌قرمز روی پانل هم باعث می‌شود دوربین بتواند در شب نیز دید داشته باشد. بلندگو برای پخش صدا، دکمه زنگ به تعداد طبقات، میکروفون برای انتقال صدا به گوشی، پیچ‌های مخصوص که برای باز و بسته کردن نیاز به آچار آلن دارد و پیچ‌های تنظیم زاویه دوربین، ترمینال‌های اتصال سیم مانیتور در پشت پنل، سیم اتصال تغذیه 12 ولت و سیم اتصال به دربازکن دیگر اقلام منصوب بر روی پنل می‌باشند.
    2- گوشی دربازکن که هم رنگی و هم سیاه و سفید آن در بازار یافت می‌شود.
    3-منابع تغذیه‌ای که در سیستم آیفون تصویری استفاده می‌شود مانند منبع تغذیه آیفون‌های معمولی است و خروجی 12 ولت dc وac دارد. خروجی ac برای تغذیه دربازکن استفاده می‌گردد و خروجی dc مستقیما به سیم‌های آبی و قرمز پشت پانل وصل می‌شود. در پانل‌های یک طبقه‌ای که فقط دو سیم مشکی برای اتصال تغذیه وجود دارد در اتصال آن به منبع dc یا ac تفاوتی نیست.
    4-قفل در‌بازکن این دستگاه نوعی قفل با زنجیر است که از انرژی ذخیره شده فنر برای آزاد کردن زبانه در استفاده می‌کند. در نوع دیگر آن نیازی به زنجیر نیست و توسط یک مگنت زبانه به داخل کشیده شده و در را باز می‌کند. این نوع دربازکن‌ها معمولا از منبع 12 ولت یک آمپری تغذیه می‌کنند.
    یک دربازکن تصویری چه امکاناتی را می‌تواند برای ما فراهم کند؟
    دیدن محیط بیرونی خانه، گفت‌و‌گو با مراجعه‌کننده و باز کردن در ارتباط داخلی با سایر واحد‌ها
    انتقال زنگ به واحدهای دیگر به این معنا که وقتی زنگ ساختمان شما را می‌زنند، زنگ ساختمان دیگری که مورد نظر شماست به صدا درآید
    عکس‌برداری و فیلم‌برداری و نمایش تاریخ مراجعه
    هوشمندسازی خانه به معنای تنظیم وسایل داخلی خانه از راه دور
    اتصال به دوربین مداربسته
    اتصال به تلفن همراه و گفت‌و‌گو با مراجعه‌کننده
    البته یک دستگاه دربازکن نمی‌تواند همه قابلیت‌های بالا را با هم داشته باشد و ممکن است شما مجبور باشید در صورت تمایل به داشتن یکی از امکانات بالا از آیتم دیگری صرف‌نظر کنید.
    اگرهای یک سیستم دربازکن
    - اگر صدای سوت از مانیتورتان شنیدید، ابتدا گوشی آیفون تصویری را چک کنید. ممکن است گوشی را به درستی در جای خود قرار نداده باشید. اگر بعد از این کار صدا از بین نرفت، باید ببینید که آیا سایر همسایه‌ها هم این مشکل را دارند؟ اگر این گونه باشد مشخص می‌شود که این مشکل از پنل بیرون است و اگر نه که مشکل از مانیتور داخل ساختمان خودتان است.
    - اگر لامپ سبز مانیتور شما چشمک می‌زند و یا قرمز است، یعنی مانتیور خاموش شده و شما باید آن را روشن نمایید. اگر دستگاه روشن نشد ممکن است ساختمان با نوسان برق روبه‌رو شده باشد و پاوربرد یا همان منبع تغذیه دستگاه سوخته باشد.
    - اگر تصویر نمایشگرتان خاموش و یا تصویر به صورت «نویز دار»است، باز هم باید ببینید این اشکال فقط مربوط به دستگاه شماست یا سایر همسایگان هم این مشکل را دارند؟ اگر چنین است مشکل مربوط به لنز پنل بیرون بوده و باید تعویض گردد، ولی اگر تنها مانیتور شما این مشکل را دارد، پس لامپ تصویر دستگاه شما سوخته و باید تعویض گردد، ولی اگر شما با نویز تصویر مواجه هستید احتمالا لامپ تصویر شما و یا منبع تغذیه دستگاه نیم‌سوز شده و باید بررسی شود.
    - اگر از شاسی زنگ آن قدر استفاده شده که به وقت فشار دادن گیر می‌کند و شما مجبورید آن را بیشتر از حد معمول فشار دهید، باید از تعمیرکار بخواهید برای تعمیر آن به محل ساختمان شما بیاید، چون در صورتی که مشکل از پنل بیرون باشد نمی‌توانید آن را برای تعمیر به تعمیرگاه ببرید، زیرا اولا سایر واحدها به آن نیاز دارند و ثانیا از نظر ایمنی ساختمان بهتر است پنل هر چند خراب و بی‌مصرف در جای خود بماند.
    - اگر صدای زنگ شنیده نمی‌شود و این مشکل برای همه واحدها وجود دارد، پس مربوط به پنل بیرون است و اگر مشکل فقط برای دستگاه شماست باید میکروفن و یا اسپیکر آن را عوض کرد.
    آنچه در نصب دربازکن‌های تصویری باید محل توجه قرار گیرد
    مانیتور و پنل دربازکن نباید در محل کثیف، نم‌دار و یا در معرض نور مستقیم خورشید نصب شود. مسیر سیم‌کشی آن باید از سیم‌کشی برق ساختمان جدا باشد همچنین بهتر است برای بهره‌مندی از تصویر و کیفیت صدای خوب از کابل شیلدار استفاده شود. اگر متراژ سیم‌کشی از پنل تا مانیتور بیش از 50 متر است، توصیه به استفاده از کابل کواکسیال می‌شود.
    سیم‌کشی دربازکن‌های تصویری متفاوت از سیم‌کشی دربازکن‌های قدیمی است. به دلیل کاهش هزینه و در بعضی موارد سختی کار و عوض نشدن سیم‌ها، سوییچرهایی طراحی شده که با سیم‌کشی‌های قدیمی سازگاری دارد و دیگر نیازی به تغییر در سیم‌کشی ساختمان نیست، اما باید توجه داشت که سیم‌ها سالم باشند.
    برای تبدیل درب بازکن صوتی به دربازکن تصویری ابتدا باید برق ترانس تغذیه را قطع کرد. سپس پنل را باز نموده و قبل از جدا کردن سیم‌ها از هم آنها را «لیبل‌گذاری» کرده و نام ترمینال مربوطه را روی آن نوشت.
    به یاد داشته باشید شرکت‌های تولیدکننده دربازکن‌های تصویری عموما گارانتی‌های چندساله‌ای برای محصولات خود منظور می‌کنند که باید در موقع خرید به آن توجه داشت.
    اما با ایرادهای احتمالی دربازکنها چه کنیم؟
    ایرادها علت ایراد رفع ایراد
    فقط تصویر قطع (سیاه) است  اتصال نابهجای سیم آبی و سفید منفی و تصویر
    سیم‌کشی را چک کنید
    تنها زنگ عمل می‌کند سیم زردرنگ قطع است سیم‌کشی را چک کنید

    سیستم کلا عمل نمی‌کند سیم آبی‌رنگ قطع است سیم‌کشی را چک کنید
    برق مانیتور قطع است  سیم برق را چک کنید
    سوکت پشت مانیتور درآمده است سوکت مانیتور را چک کنید
    پاور مانیتور خراب است پاور را تعویض کنید
    صدای پنل به مانیتور و تصویر قطع (تصویر سفید و برفکی) است سیم سفید رنگ قطع است سیم‌کشی را چک کنید
    تنها تصویر قطع است (سفید برفکی) دوربین خراب و یا سوکت به طور کامل وصل نیست با تکان دادن سوکت را چک و در نهایت دوربین را تعویض کنید
    زنگ نمی‌خورد و صدای مانیتور به پنل قطع است و دربازکن کار نمی‌کند سیم قرمز رنگ قطع است سیم‌کشی را چک کنید
    تنها صدای پنل به مانیتور را ندارید  میکروفون سوخته و یا سوکت در جای خود قرار ندارد  سوکت را تکان و یا به داخل فشار دهید و در انتها میکروفون را عوض کنید
    دربازکن کار نمی‌کند سیم رابط تا رله دربازکن و یا ترانس خراب است  ترانس و فیوز و سیم آن را چک و در نهایت تعویض کنید
    قفل درب بازکن ایراد دارد قفل را عوض کنید
    سیم رابط بین رله و قفل درب بازکن خراب است  سیم را چک و یا تعویض کنید
    رله درب بازکن خراب است پنل یا رله را تعویض کنید
    زنگ به صورت ممتد به صدا در‌می‌آید سیم‌های قرمز و آبی به طور نابهجا متصل شده‌اند
    سیم‌کشی را چک کنید
    شاسی زنگ گیر کرده است  زنگ را مکررا فشار دهید و در نهایت شاسی را عوض کنید

    دستگاه ارتباط داخلی
    «ارتباط داخلی» نام دستگاهی است که ارتباط بین یک دستگاه و یا چند دستگاه دربازکن تصویری را برقرار می‌کند. از آنجا که برخی دربازکن‌های تصویری به تنهایی قابلیت ارتباط داخلی با واحدها را ندارند می‌توان این دستگاه‌ها را در کنار دربازکن نصب و از آنها استفاده کرد. این دستگاه‌ها علاوه بر منازل، قابلیت استفاده در ساختمان مهدکودک‌‌ها، مطب‌‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌های طبقاتی، مدرسه‌ها و هر مکانی که نیاز است افراد مسافت‌های طولانی را برای رساندن پیام به دیگری طی کنند، دارند. ارتباط داخلی انواع گوناگونی دارد و از نوع یک یه یک شروع شده و تا ارتباط داخلی‌های یک به دوازده و حتی چند به چند هم ادامه پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو