مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیأت مدیره بانک مسکن مطرح کرد:

مسکن به شدت رونق گرفته است

عصر ساختمان- عضو هیأت مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه به هیچ عنوان صندوق پس‌انداز مسکن یکم ورشکسته نمی‌شود، گفت: مدل‌ها و اهرم‌های خوبی برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم دیده شد که یکی از این اهرم‌ها همانا استمهال خطوط اعتباری مسکن مهر بود.

مسکن به شدت رونق گرفته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، نادر قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا اینکه گفته میشود صندوق پس‌انداز مسکن یکم به دلیل منابع پایین و افزایش تعداد پرداخت تسهیلات و منابع محدود اعتباری ورشکسته می‌شود، گفت: درباره اینکه صندوق پس‌انداز یکم ورشکسته می‌شود یا نه باید بگویم در زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز خانه یکم، تمام موارد و اهرم‌ها برای پشتیبانی این صندوق دیده شده بود.

    وی افزود: این صندوق براساس مدلی تعریف شده است؛ در واقع بازپرداخت به تنهایی نمی‌تواند باعث شود تا این صندوق سرپا بماند، چرا که وقتی یک متقاضی و یک زوجین به یکباره 160 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند، نیازمند این است که یک اهرمی برای این صندوق دیده شود.

    وی افزود: بحث استفاده از مسکن مهر و استمهال خطوط اعتباری آن تا سال 1401 باعث شد تا منابعی که از محل بازپرداخت اقساط به بانک وارد می‌شود، در این صندوق مورد استفاده قرار گیرد، پس هیچ مشکل و دغدغه‌ای وجود ندارد.

    قاسمی تأکید کرد: حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای یک دوره‌ای تعریف شده بود، اما وقتی مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن با ادامه این حساب موافقت کردند تا روند آن ادامه یابد، پس مدل‌ آن باید تغییر می‌کرد، پس این مدل‌ها و مصوبات که یکی از آنها همین استمهال خطوط اعتباری مسکن مهر بود، کمک خوبی به این صندوق کرد.

    * تولید مسکن رونق گرفته است

    وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا بازار مسکن توسط کارشناسان این بانک رصد شده است که سیاست‌های اعتباری این بانک براساس این گزارش‌ها انجام شود، گفت: بخش مسکن رونق گرفته است، چرا که تا یکی دو سال گذشته تقاضایی برای سیمان وجود نداشت اما برای 30 میلیون تن سیمان دپو شده به یکباره صف کشیده شد، پس باید اذعان کرد که تولید مسکن به شدت رونق گرفته است و ساخت و ساز به جریان افتاده است.

    قاسمی افزود:‌ بانک مسکن در سال 95 و 96 به بخش تقاضا توجه ویژه‌ای کرد و به خصوص در سال 96 علاوه بر تولید، تقاضا را مورد هدف قرار داد.

    به گفته وی، در سال 95 بالغ بر 68 هزار میلیارد ریال در بخش مسکن بدون سپرده تسهیلات پرداخت شده است.

    عضو هیأت مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه بخش مسکن به دلیل نقش و اهمیتی که در اقتصاد کلان دارد بسیار مهم است، گفت: رونق بخش مسکن موجب رونق سایر بخش‌ها خواهد شد، این بخش با رونق گرفتن می‌تواند سایر بخش‌ها مثل بازار آهن، کاشی و سرامیک و میلگرد را با رونق مناسبی مواجه کند.

    قاسمی ادامه داد: با رصدهای صورت گرفته در بازار مسکن، سیاست‌های اعتباری سال جدید تعیین شد و قرار شد در سال 97 به صورت هوشمند اقدام به پرداخت تسهیلات کنیم.

    وی افزود:‌یکی از بحث‌هایی که جزو محورهای اصلی سیاست اعتباری سال جاری است، بحث تأمین اعتبار برای بافت‌های فرسوده است، چرا که براساس طرح جامع مسکن تا سال 1405 در 495 شهر باید 5 میلیون واحد مسکونی احداث شود، پس باید برای این میزان واحد مسکونی تأمین اعتبار صورت گیرد.

    وی با اشاره به تغییر رویکرد دولت از ساخت و ساز برون‌شهری به ساخت و ساز درون‌شهری گفت: از سیاست اعتباری و ساخت و ساز و سیاست تأمین اعتبار به ساخت و ساز در بافت فرسوده می‌تواند بسیار مناسب و مفید باشد، چرا که بافت‌های فرسوده دارای امکانات زیربنایی و روبنایی هستند.

    وی با اشاره به اینکه بخش تقاضا و بخش تولید را تقویت خواهیم کرد، گفت:‌برای پرداخت تسهیلات تا 190 هزار واحد مسکونی پیش‌بینی تأمین مالی شده است که پرداخت شد.

    * 2.5 میلیون واحد مسکونی بدون متقاضی در کشور داریم

    عضو هیأت مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه تأمین اعتبار واحدهای میان‌متراژ برای دهک‌های 4 تا 7 مورد هدف ما است، گفت: در حال حاضر 2.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شده داریم که فاقد متقاضی هستند، پس سیاست ما این است که تسهیلات را به مناطقی شیفت بدهیم که دارای متقاضی باشند.

    به گفته وی، حمایت از فعالان و سازندگان مسکن که بعد از ساخت، واحد مسکونی خود را پنج سال گارانتی کیفیت بدهند، جزو برنامه‌های ماست تا به این انبوه‌سازان حرفه‌ای تسهیلات با نرخ یک درصد کمتر از سایر تسهیلات پرداخت کنیم.

    قاسمی اضافه کرد: پس تسهیلات به افرادی که سازندگان حرفه‌ای باشند و از فناوری‌های نوین برای کاهش پِرت انرژی استفاده کنند، نرخ سود 17 درصد پرداخت خواهد شد و همچنین افراد عادی که برای هر واحد 70 میلیون دریافت می‌کنند اگر با تکنولوژی جدید اقدام به ساخت کنند 110 میلیون وام می‌دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو