مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت مسکن امسال چقدر کاهش یافت؟

بررسی بازار مسکن در ایران

عصر ساختمان:کسادی بازار مسکن قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را در سراسر کشور کاهش داد .

قیمت مسکن امسال چقدر کاهش یافت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرآنلاین، در حالی قیمت هر مربع واحد مسکونی در کشور در نیمه اول سال جاری در حدود یک میلیون و 475 هزار تومان برآورد شده است که در سال گذشته هر متر مربع واحد مسکونی در کشور به طور متوسط به قیمتی در حدود یک میلیون و 494 هزار تومان معامله می شد .

    بررسی ها نشان می دهد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در نیمه اول سال جاری کاهشی در حدود 1.2 درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است . این کاهش هر چند اندک بوده است اما نشان از عمق رکود در بازار مسکن که یکی از مهمترین و اساسی ترین بازارهای ایران تلقی می شود، دارد . قیمت مسکن در تمامی استان های کشور در نیمه اول سال جالری نسبت به سال گذشته کاهشی گزارش شده است . برخی این وضعیت را "موقع خوب خرید" برای مصرف کنندگان و نه سرمایه گذاران توصیف می کنند . در عین کاهش قیمت مسکن حجم معاملات نیز در استان های کشور کاهشی محسوس را تجربه کرده است . تعداد معاملات در کل کشور 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد .

    دولت یازدهم برنامه هایی را با هدف رونق بازار مسکن در دستور کار قرار داده است که یکی از این برنامه‌ها بر اعطای تسهیلات به زوج های جوان تا سقف 160 میلیون تومان دلالت دارد . سایرین نیز می توانند از تسهیلاتی 80 میلیون تومانی برخوردار شوند . پیش از این تسهیلات مسکن بخش اندکی از قیمت خانه را پوشش می داد و در بهترین موقعیت این سهم به حدود 25 درصد می رسید اما این رقم در حال حاضر به حدود 80 درصد قیمت یک واحد مسکونی در تهران و شهرهای بزرگ رسیده است .

    بررسی ها نشان می دهد مسکن گران ترین کالایی است که خانوار خریداری می کند و هزینه آن نیز در بسیاری از موارد بیش از نیمی از درآمد خانوارهای متوسط را می بلعد از این رو تجهیز مالی خانوار می تواند تاثیر به سزایی در بهبود موقعیت مالی خانوارهای ایرانی دارد . برخی فعالان بازار مسکن معتقدند رونق بازار مسکن در نیمه اول سال آینده مشهود خواهد بود .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو