مدیران خودروعصر اعتبار

با ۱۶۰ میلیون وام چند متر خانه بخریم؟

عصر ساختمان:سقف وام مسکن در شهر تهران برای خانه اولی ها به ۱۶۰ میلیون رسیده، اما آیا زوج های جوان توان بازپرداخت اقساط این تسهیلات را دارند و اگر بتوانند از پس این اقساط بر بیایند، با این میزان تسهیلات می توانند چند متر خانه بخرند؟

با ۱۶۰ میلیون وام چند متر خانه بخریم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد آنلاین ، با در نظر گرفتن سود 14 درصد و دوره حداکثری 12 ساله برای بازپرداخت تسهیلات  160 میلیون تومانی، متقاضی باید با پرداخت به روش ساده ماهانه 2.3 میلیون تومان طی 144 ماه قسط پرداخت کنند. همچنین سود این وام طی 12 سال 171 میلیون تومان خواهد بود و در مجموع گیرنده تسهیلات باید 330 میلیون تومان به بانک مسکن برگرداند.

    در این راستا ایرج رهبر، عضو کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره افزایش تسهیلات خرید مسکن، اظهار کرد: شرایطی که برای تسهیلات 80 میلیونی در نظر گرفته شده بود به گونه ای بود که نتوانست بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد زیرا این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری داشت و اقساط آن نیز بیش از یک میلیون تومان بود.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه در صورتی که تسهیلات جدید نیز دارای این شرایط باشند به نظر نمی رسد مورد استقبال قرار بگیرند، تصریح کرد:پرداخت اقساط ماهانه حدود 2 میلیون و 300 هزار تومانی برای زوج های جوان  به نظر غیر ممکن است بنابراین مدت بازپرداخت این تسهیلات باید به گونه ای باشد که از فشار بالای اقساط آن کاسته شود.

    عضو کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه اعتبار بانک مسکن برای پرداخت این تسهیلات نیز محدود است و در نتیجه تاثیر چندانی در بخش مسکن ایجاد نمی کند، تاکید کرد:با توجه به اینکه این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری دارد، به سرعت نمی تواند بخش مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی درباره زمان بازگشت رونق به بخش مسکن اظهار کرد:رونق زمانی به بخش مسکن باز خواهد گشت که تغییری در برنامه های دولت برای بخش مسکن مشاهده شود، توانمند سازی مردم باید صورت بگیرد که این امر باید از طریق اصلاح شیوه پرداخت تسهیلات صورت بگیرد.

    رهبر درباره تغییر قیمت مسکن در سال آینده، گفت:هر چه دوران رکود طولانی تر باشد خطرناک تر است زیرا احتمال اینکه افزایش قیمت ها بیشتر شود وجود دارد و ممکن است فنر فشرده شده مسکن باز شود.

    عضو کانون سراسری انبوه سازان درباره اینکه تقاضای موثر در بازار وجود ندارد، تصریح کرد:درست است که تقاضای موثر به دلیل نداشتن توان مالی در بازار دیده نمی شود اما ممکن است افراد شرایط خود را  تغییر داده و به عنوان مثال به جای خرید واحد 70 متری به خرید واحد 50 متری راضی شوند و در نتیجه تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت و در نتیجه با هجوم تقاضا به بازار در شرایطی که تولید وجود ندارد، قیمت ها بالا خواهد رفت.

    وی همچنین با بیان اینکه فعلا خبری از اجرای طرح فروش قسطی مسکن نیست، افزود:مشکل میزان کارمزد است که نرخ آن بالا است و در نتیجه نرخ سود تسهیلات را افزایش می دهد و خرید با این شیوه برای خریدار به صرفه نخواهد بود.

    موضوع دیگر این است که با این میزان تسهیلات چند متر خانه می توان خرید؟

    به گزارش اقتصاد آنلاین، بنا به اعلام مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در فصل پاییز، در شهر تهران معادل چهار میلیون و 13 هزار تومان بوده است، حال در صورتی که زوجین خانه اولی با سپرده گذاری اقدام به دریافت وام 160 میلیونی کنند،( هر یک 80 میلیون تومان) باید هر یک مبلغ 40 میلیون تومان را به مدت یک سال در بانک سپرده گذاری کنند، به این ترتیب پس از پایان دوره یکساله 240 میلیون تومان نقدینگی خواهند داشت که با احتساب متوسط قیمت چهار میلیون و 100 هزار تومان فصل پاییز، می توانند خانه ای با متراژ حدود 60 متر خریداری کنند.

    البته در صورتی که سپرده به متقاضی تعلق نداشته باشد و به عنوان مثال استقراضی باشد، شرایط متفاوت خواهد بود، در این صورت با توجه به اینکه 160 میلیون وام حداکثر 80 درصد بهای واحد مسکونی را پوشش می دهد متقاضی باید 40 میلیون تومان نقدینگی داشته باشد، که در این صورت می تواند حدود 50 متر خانه خریداری کند.

    البته این محاسبات با قیمت مربوط به پاییز 94، صورت گرفته و در صورت افزایش قیمت مسکن قدرت خرید متقاضی کاهش خواهد یافت.

    اما در صورتی که زوج های جوان توان مالی سپرده گذاری در بانک را نداشته باشند، شرایط متفاوت خواهد بود، در این صورت میزان وام به 100 میلیون کاهش و نرخ سود به 18.5 درصد افزایش می یابد.

    بر این اساس با در نظر گرفتن قیمت حدود 80 هزار تومان برای هر 500 هزار تومان، متقاضی باید حدود 16 میلیون برای خرید اوراق هزینه کند به علاوه 100 میلیون تومان معادل 80 درصد قیمت ملک خواهد بود و متقاضی حداقل باید 25 میلیون دیگر علاوه بر هزینه خرید اوراق داشته باشد تا بتواند یک واحد 125 میلیون تومانی خریداری کند.

    در این شرایط با در نظر گرفتن متوسط قیمت چهار میلیون و 13 هزار تومان برای هر متر مربع واحد مسکونی در فصل پاییز، متقاضی توان خرید 31 متر آپارتمان را خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو