مدیران خودروعصر اعتبار

راه‌هایی به سوی خانه‌دار شدن کم‌درآمدها

عصر ساختمان- به گفته مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز، تا کنون ۱۰ هزار واحد از پروژه ۳۰ هزار واحدی مسکن اقشار کم‌درآمد به پایان رسیده و تا نیمه اول سال آینده ۸ هزار واحد دیگر نیز تکمیل می‌شود.

راه‌هایی به سوی خانه‌دار شدن کم‌درآمدها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در سال 1394 پروژه 30 هزار واحدی ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد در سطح کشور آغاز شده که تاکنون 10 هزار واحد آن به اتمام رسیده، هشت هزار واحد نیز تا نیمه اول سال 1395 تکمیل می‌شود و بقیه نیز دارای پیشرفت فیزیکی 15 درصد است.

    پس از آن‌که انجمن خیرین مسکن ساز با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و رفاه، فعالیت ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد را آغاز کرد هم اکنون این انجمن در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های کشور دارای هیات مدیره شده که از طریق آورده مردمی، تسهیلات بانکی و کمک خیرین اقدام به ساخت مسکن دهک‌های پایین جامعه می‌کند.

    گروه‌های هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد از جمله اقشار مدنظر برای تامین مسکن کم‌درآمدها هستند که شرایط مالی واگذاری واحدها متفاوت است؛ در برخی از موارد هزینه کامل واحد پرداخت و در اختیار یک خانواده قرار می‌گیرد و در برخی موارد دیگر بخشی از هزینه از افراد متقاضی گرفته می‌شود که همه این اقدامات نیز با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات قبلی انجام می‌شود.

    از جمله اقداماتی که تا کنون صورت گرفته، شروع فعالیت برای تامین مسکن خانوارهای دارای بیش از دو فرد معلول و خانوارهای دارای دو فرد معلول است که هنوز در مرحله‌ی اجرا قرار دارد و به گفته‌ی علی ربیعی وزیر رفاه تا پایان سال 1395 همه خانوارهای دارای دو فرد معلول صاحب خانه می‌شوند.

    هدف‌گذاری اصلی مسکن کم‌درآمدها ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است؛ چرا که اغلب گروه‌های کم‌درآمد در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

    در این خصوص صندوق خیرین بازآفرینی شهری با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری و خیرین مسکن‌ساز در حال راه‌اندازی است که ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در این‌باره به ایسنا گفت: مجوز صندوق خیرین بازآفرینی شهری از بورس گرفته شده و تحت عنوان صندوق‌های نیکوکاری اقدام به بهسازی مسکن خواهد کرد.

    یکی دیگر از اقدامات، امضای تفاهم‌نامه خیرین مسکن‌ساز با شرکت شهرهای جدید درخصوص ساخت هشت هزار واحد برای افراد کم‌درآمد است که سلگی مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز در این‌باره گفته است: پیش از این تفاهم‌نامه، زمین، منابع و تسهیلات ساخت سه هزار واحد در شهرهای جدید سطح کشور از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید تامین و بر این اساس واحدهای مسکونی مورد نظر با بهترین کیفیت و در حداقل زمان ممکن و با پایین‌ترین قیمت به مردم تحویل داده شد. انتظار داریم برای این هشت هزار واحد نیز در چهار سال آینده به صورت ساخت سالی دو هزار واحد اقدامات خوبی انجام شود و شاهد حضور پررنگ‌تر خیرین در شهرهای جدید باشیم.

    البته این اقدامات برای کسانی است که از تمکن مالی پایینی برخوردارند و می‌تواند یکی از فعالیت‌های دولت برای شروع کار مسکن اجتماعی تلقی شود. با این حال از زمانی که مسکن اجتماعی مطرح شده هنوز اقدام قابل توجهی توسط دولت برای اجرای آن انجام نشده است؛ چرا که دولت برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر تمرکز کرده و بنا دارد مسکن اجتماعی را بعد از پایان مسکن مهر در سال 1395 به مرحله‌ی اقدام درآورد. البته به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی در مقیاس‌های کوچکی در حال پیگیری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی