مدیران خودروعصر اعتبار

در گفتگو با کارشناسان اقتصادی مطرح شد؛

آیا بازار مسکن با افزایش سقف تسهیلات رونق می گیرد؟

مسکن در آینده، گران خواهد شد یا ارزان؟

عصر ساختمان- مسکن در چندسال اخیر در رکود به سر می برد و معاملات مسکنی به حداقل مقدار خود رسیده است. این روزها صاحبان املاک، سازنده ها و فروشندگان مسکن منتظر رونق گرفتن بازار مسکن و افزایش قیمت آن هستند. در حالی که مردم چشم انتظار کمتر شدن قیمت ها نشسته اند و دلشان نمی خواهد مسکن گران شود.

آیا بازار مسکن با افزایش سقف تسهیلات رونق می گیرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فردانیوز،  مسکن در چندسال اخیر در رکود به سر می برد و معاملات مسکنی به حداقل مقدار خود رسیده است. این روزها صاحبان املاک، سازنده ها و فروشندگان مسکن منتظر رونق گرفتن بازار مسکن و افزایش قیمت آن هستند. در حالی که مردم چشم انتظار کمتر شدن قیمت ها نشسته اند و دلشان نمی خواهد مسکن گران شود.

    به این منظور به گفتگو با برخی از کارشناسان مسکن نشسته ایم تا وضعیت بازار مسکن را بررسی کرده و نوسان قیمت آن را در آینده پیش بینی کنیم:

    قیمت مسکن هنوز هم واقعی نیست و باید به نصف آن چیزی که معامله هست، برسد

    حجت‌الله ‌عبدالملکی، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در رابطه با رکود حاکم در بازار مسکن به خبرنگار «فردا» می گوید: متاسفانه 50 درصد معاملات مسکن به منظور سرمایه گذاری انجام می شود و آن دسته از افرادی که مصرف کننده هستند توانایی مالی پرداخت هزینه برای خرید مسکن را ندارند. 

    عبدالملکی ادامه می دهد: این روزها مردم از اجاره نشینی خسته شده اند و دلشان می خواهد با خرید خانه ای حداقلی از اجاره نشینی رهایی یابند اما راهکاری مناسب برای این قشر در نظر گرفته نشده است.

    این کارشناس اقتصادی می افزاید: برخی معتقدند که قیمت مسکن به حداقل میزان خود رسیده است اما به نظر من هنوز قیمت مسکن واقعی نیست و باید به نصف قیمت امروز خود برسد.
    وی راجع به پیش بینی آینده بازار مسکن عنوان می کند: اگر دولت فضای تولید را رونق بدهد، قیمت مسکن کاهش پیدا می کند و در عوض هر کار مخربی را که در دستور کار قرار دهد باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

    عبدالملکی درباره افزایش سقف تسهیلات وام مسکن به 60 میلیون تومان اظهار می دارد: افزایش سقف وام اثر قابل توجهی را در بازار مسکن به جای نمی گذارد، زیرا که مبلغ ناچیزی از قیمت مسکن را تامین می کند و تقاضا را تغییر چندانی نمی دهد. در واقع می توان گفت که وام خرید مسکن سیاست مناسبی برای خانه دار کردن قشر متوسط به حساب نمی آید.

    افزایش وام مسکن موجب ثروتمند شدن، ثروتمندان می شود

    دکتر ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و کار‌شناس مسائل اقتصادی با اعلام این موضوع که یکی از اصلی ترین نیاز اساسی هر خانوار، مسکن می باشد، به خبرنگار «فردا» می گوید: بنابر اصل 43 قانون اساسی، دولت موظف است که مسکن مورد نیاز مردم (به خصوص قشر ضعیف جامعه) را تامین کند. در واقع تامین شرایط برای خانه دار شدن مردم، منجر به کاهش شکاف طبقاتی می شود. اما متاسفانه دولت در این زمینه، کار خاصی انجام نمی دهد.

    رزاقی تصریح می کند: افزایش وام مسکن منجر می شود که ثروتمندان، روز به روز ثروتمندتر و فقیران، فقیرتر شوند. زیرا که قشر ضعیف جامعه که حقوق حداقلی می گیرند، توانایی بازپرداخت این وام را ندارند و دولت به توان پرداخت مالی این افراد توجهی نمی کند. از این رو پولدارانی که قدرت پرداخت وام را دارند، خانه های بیشتری می خرند و قشر ضعیف جامعه مجبور به پرداخت اجاره بهای بالا در این خانه ها می شوند. از این رو افزایش سقف وام موجب رونق بازار نمی شود و تنها شاید به مدت محدود، تسکینی بر رکود بازار مسکن شود.

    وی می افزاید: متاسفانه در جامعه آمار بیکاری رو به افزایش است. تعداد قابل توجهی از جوانان که کار مناسب ندارند مسلما قدرت پرداخت اقساط وام را نیز نخواهند داشت. از این رو اختلافات طبقاتی بیشتر می شود و جوانان مجرد که در انتظار تهیه مسکن و تشکیل خانواده هستند، قدرت تامین مسکن را نخواهند داشت.

    این کارشناس اقتصادی با طرح این مسئله که می توان با راهکارهای جدی، تمام اقشار جامعه را خانه دارد کرد، عنوان می کند: بهتر است برای کسی که بیش از یک خانه دارد مالیات قاطع تعیین شود و همچنین هنگام خرید و فروش مسکن مالیات برای ما به تفاوت نرخ تورم در نظر گرفته شود. از این رو راه دلالانی که مسکن را برای سوددهی خرید و فروش می کنند، بسته خواهد شد. همچنین دولت می تواند خانه های سازمانی برای نیروهای کارگری وزارت کار در نظر بگیرد  و این خانه های کارگری را بعد از بازنشستگی کارگران با حداقل قیمت به آنها اجاره دهد. البته باید به این نکته توجه داشت که مناطقی برای این خانه های سازمانی در نظر گرفته شود که علاوه بر ارزان بودن قیمت زمین، از محل کار کارگران فاصله زیادی نداشته باشد. از سوی دیگر می توان با نظارت بر خرید و فروش خانه های تجملاتی با در نظر گرفتن مالیات زیاد، مانع از رونق گرفتن آن شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو