مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی :

احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش دوره بازپرداخت تا پایان سال

برنامه‌های جدید برای زوج های خانه اولی

عصر ساختمان:مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با وام ۱۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن ۵۰ درصد هزینه خرید یک خانه با متوسط قیمت در تهران از طریق تسهیلات تامین می شود، گفت: احتمال موافقت با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش دوره بازپرداخت اقساط پیش از سال ۹۵ وجود دارد.

احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش دوره بازپرداخت تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا ، علی چگنی، با بیان اینکه سیاست وزارت راه وشهرسازی از ابتدای  دولت این بوده که بتواند یک حمایت مالی برای بخش مسکن هم در حوزه تولید و عرضه  و هم در حوزه خرید و تقاضا ایجاد کند، اظهار داشت: از این رو با همکاری بانک مسکن و بانک مرکزی  صندوق پس انداز یکم و بقیه صندوق ها شکل گرفت و صندوق های موجود تقویت شد.

    وی افزود:در راستای اجرای سیاست های وزارت راه و شهرسازی در ابتدا وام 80 میلیون تومانی و در گام بعد وام 160 میلیون تومانی به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

    چگنی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که بتوانیم 50 درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی را به صورت تسهیلات به مردم ارائه دهیم، گفت: برای اینکه توان پذیری و امکان پذیری آن در جامعه شکل بگیرد چند ضرورت وجود دارد که یکی از این ضرورت ها کاهش نرخ سود بانکی است و دوم اینکه دوره بازپرداخت ها افزایش یابد تا اقشار بیشتری بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و قدرت خرید خانواده های بیشتری افزایش یابد.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  با بیان اینکه جلساتی هم با اعضای هیات مدیره بانک مسکن برای تعیین نرخ مناسب سود تسهیلات داشته ایم، افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم و ادامه فرایند همین برنامه های دولت در سال آینده و ادامه روند کاهشی نرخ تورم، همچنین با توجه به کاهش نرخ سودهای بانکی احتمال کاهش نرخ سودهای تسهیلات خرید مسکن وجود دارد و برنامه بعدی وزارت راه و شهرسازی؛  برنامه ریزی برای افزایش طول مدت پرداخت اقساط است.

    چگنی ادامه داد: در بحث افزایش دوره بازپرداخت اقساط به صورت گام به گام اقدام خواهیم کرد و برنامه این است که در گام اول طول دوره بازپرداخت را از 12 سال به 15 سال برسانیم. اگر اقتصاد کلان ثبات داشته باشد و پیش بینی پذیر باشد، و از طرفی بتوانیم  روند  کاهش نرخ تورم را ادامه دهیم، رسیدن به این دو برنامه یعنی کاهش نرخ سود تسهیلات و افزایش دوره بازپرداخت دردسترس خواهد بود.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم 14 درصد است طبیعتا با کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی، نرخ تسهیلات هم متناسب با آن باید کاهش یابد، گفت:  حال اینکه این نرخ تا چند درصد کاهش پیدا کند نیاز به محاسبات دارد و بحث منابع و مصارف بانکی مطرح می شود.

    وی با اشاره به پوشش 50 درصدی هزینه خرید مسکن در تهران از طریق تسهیلات گفت:متوسط قیمت یک واحد مسکونی در تهران براساس اطلاعات آماری بهمن ماه تقریبا 4 میلیون تومان است و قیمت یک واحد 70 متری چیزی حدود 300 میلیون الی 315 میلیون تومان است بنابراین این وام 160 میلیون تومانی چیزی حدود 50 درصد خرید یک خانه متوسط در تهران را پوشش می دهد و تامین می کند.

    چگنی تاکید کرد: زوجین می توانند برای دریافت این وام درخواست کنند و روال دریافت آن همانند تسهیلات 80 میلیون تومانی است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  با بیان اینکه طرح و پیشنهاد دیگری در دست بررسی است، اظهار داشت: برنامه جدیدی دردست کار است  مبنی بر اینکه اگر یکی از زوجین چند ماه پیش اقدام به افتتاح حساب در بانک مسکن کرده و خرداد ماه نوبت دریافت وام 80 میلیون تومانی اش می رسد، زوج دوم می تواند همزمان نسبت به دریافت تسهیلات از طرق اوراق سپرده ممتاز اقدام کند. البته هنوز این پیشنهاد مصوب نشده است اما در صورت تصویب این پیشنهاد زوجین هم می توانند از وام 160 میلیون تومانی صندوق پس انداز یکم و هم از وام 60 میلیون تومانی اوراق سپرده ممتاز استفاده کنند.   

    وی تاکید کرد: احتمال اینکه این دوبرنامه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن و افزایش دوره بازپرداخت تصویب شود وجود دارد اما در نهایت تصمیم گیری در این حوزه بر عهده شورای پول و اعتبار است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی