مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس کانون انبوه‌سازان ایران:

دوره انتظار خرید مسکن باید کاهش یابد

وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن فراگیر نیست

عصر ساختمان:نایب رئیس کانون انبوه‌سازان ایران با بیان اینکه افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان مُسکن قوی‌تری نسبت به سایر تسهیلات است، گفت: با این حال نباید انتظار داشت که این تسهیلات بازار مسکن را دچار تغییر و تحول چندانی کند چرا که این وام‌ها فراگیر نیستند.

دوره انتظار خرید مسکن باید کاهش یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از آنا، حسن محتشم ، با بیان اینکه با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به 160 میلیون تومان به همان میزان هم باید نسبت سپرده‌گذاری خانه‌اولی‌ها برای خانه‌دار شدن افزایش یابد، افزود: پرداخت این میزان سپرده‌گذاری شاید در توان همه خانه‌اولی‌ها نباشد بنابراین عملا بخشی از این قشر از گردونه خارج می‌شوند.

    وی اظهار کرد: با این حال این تسهیلات امتیاز مثبتی محسوب می‌شود چرا که عده‌ای از افراد هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند اما این وام‌ها دوره‌ انتظاری دارد که برای دریافت باید این زمان سپری شود.

    رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران بیان کرد: 160 میلیون تومان تنها مختص خانه‌اولی‌ها است در حالی که خانه‌اولی‌ها تنها بخشی از متقاضیان خرید مسکن را تشکیل می‌دهند و عده‌ای دیگر از آن محروم می‌شوند.

    وی تاکید کرد: اکنون میزان متوسط اجاره‌بها در کلان‌شهری مانند تهران 2 تا 3 میلیون تومان است بنابراین اقساط این وام برای عده‌ای از افراد چندان بالا نیز محسوب نمی‌شود و به همین علت درخواست کردیم تا بانک مرکزی مجوز اعطای این وام را به به همه بانک‌هاب دولتی و خصوصی اعطا کند.

    محتشم عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته بانک‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که افراد به جای پرداخت اجاره‌بها اقساط وام را بپردازند اما از طرفی خانه‌دار شوند. متاسفانه در ایران نتوانسته‌ایم منابع بانکی را در این راستا به کار بگیریم.

    وی گفت: طبق اعلام طرح جامع مسکن دوره انتظار خرید مسکن برای هر فرد در صورت پس‌انداز کامل حقوق 12 سال است در حالی که در بهترین حالت فرد می‌تواند در وضعیت فعلی اقتصادی کشور تنها یک سوم دستمزد خود را پس انداز کند بنابراین دوره انتظار خرید خانه نیز به 36 سال می‌رسد.

    محتشم ادامه داد: دوره انتظار خرید خانه در کشورهای پیشرفته 5 تا 6 سال است و بالا بودن این دوره در ایران نشان از پایین بودن درآمد سرانه افراد است. باید درآمد سرانه هر فرد در کشور افزایش یابد تا از محل مازاد این درآمد بتوان پس‌اندازی برای خانه‌دار شدن داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی