مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن با اقساط ۴ میلیونی چه ربطی به طبقات ضعیف و متوسط دارد؟

عصر ساختمان- فروش قسطی مسکن راهی برای خانه‌دار شدن اقشار پایین جامعه است یا شیوه‌ای در خدمت اقشار بهره‌مند؟

مسکن با اقساط ۴ میلیونی چه ربطی به طبقات ضعیف و متوسط دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دولت بهار، روزنامه اعتماد در گزارش تیتر اول خود نوشت: آنچه وزیر راه و شهرسازی  در موردش سخن گفت، مردم را به خانه‌دار شدن‌شان امیدوار می‌کند. وی از بررسی طرحی برای فروش قسطی واحدهای  مسکونی ساخته شده توسط انبوه‌سازان خبر داد؛  به طرحی که قرار است با همکاری بانک مسکن اجرایی شود و امکان خانه‌دار شدن قسطی را فراهم کند. بازار مسکن طی دو سال گذشته زیر سایه رکود نفس کشیده است به گونه‌ای که انبوه‌سازان مسکنی در برهه‌های مختلف از عدم فروش واحدهای تکمیل شده خود صحبت کردند و حتی برخی کاهش قیمت مسکن در یک سال واندی گذشته را موجب زیان‌های وارده به بخش انبوه‌سازی عنوان کردند؛  موضوعی که ظاهرا مورد توجه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی  قرار گرفته و موجب شده تا یکی از طرح‌های خانه‌دار کردن مردم را استفاده از طرح  مشترک بانک مسکن وانبوه‌سازان اعلام کند. در قالب این طرح بانک مسکن پرداخت اقساط توسط خریداران به فروشنده را تضمین می‌کند.
    به نوشته اعتماد در عین حال که وزیر از طرح جدید برای بازار مسکن صحبت کرده است اما سید محمد پژمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه پولی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی نداریم، گفته است: «برای رکن اصلی این قضیه یعنی تامین مالی چه در بخش سهم دولت و چه بخشی که مربوط به تسهیلات بانکی است، اقدامی صورت نگرفته است. هنوز بخش قبلی مسکن اجتماعی یعنی تامین مالی حل نشده است.
    در همین حال خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا گزارش داد: در شرایطی که تسهیلات حمایتی نتوانست در بازار مسکن تقاضا را تحریک کند و زمانی که پیش‌بینی می‌شد، تقاضاهای موجود در بازار منجر به خرید شود؛ طبق اعلام اتحادیه املاک استان تهران میزان معاملات خرید و فروش مسکن از ابتدای نیمه دوم سال با افت قابل توجهی مواجه شد. با توجه به اینکه اقدامات اخیر بانک مرکزی و دولت نشان می‌دهد؛  برای بالا بردن قدرت خرید خانوار، مسکن در اولویت نیست، سیاست وزارت راه و شهرسازی هم افزایش راهکارها و گزینه‌ها برای بالا بردن قدرت خرید مردم است و از این رو پیشنهاد انبوه‌سازان برای فروش اقساطی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.
    براساس این پیشنهاد؛  قرار است که بخشی از مبلغ خرید خانه برای خریدار قسط‌بندی شود و یک موسسه معتبر هم ضمانت پرداخت اقساط را برعهده بگیرد. حال بانک مرکزی پذیرفته است که تحت شرایطی تا ضمانت پرداخت اقساط تا سقف 100 میلیون تومان را قبول کند.
    اما نکته جالب اقساط این تسهیلات 100 میلیون تومانی است.
    به گزارش خبرگزاری مهر، عضو هیئت مدیره انبوه‌سازان مسکن گفته است: طرح فروش قسطی مسکن برای مشتریانی است که در طبقه متوسط و بالا قرار دارند و تا مدت 5 تا 7 سال بتواننداقساط وام 100 میلیون تومانی را بازپرداخت کنند.
    ایرج رهبر درباره نرخ پیشنهادی سود از جانب انبوه‌سازان افزوده است: این سود 2 درصد بیش از تورم است؛ به اضافه اینکه بانک مسکن 4 درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می‌کند.
    در همین حال، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی امروز دوشنبه گفته است: در طرح فروش قسطی مسکن، انبوه‌ساز بخشی از ثمن معامله را به صورت پیش پرداخت از خریدار می‌گیرد و مابقی را طی اقساط سه تا پنج ساله دریافت می‌کند.
    به گزارش مهر، حال اگر وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 5 ساله و با نرخ سود حدود 20 درصد (نرخ تورم 14 درصدی مورد تایید بانک مرکزی به علاوه 2 درصد سود یعنی «16 درصد سود انبوه‌سازان» +4 درصد کارمزد بانک مسکن) را محاسبه کنیم، مبلغ ماهانه اقساط 3 میلیون و 333 هزار تومان برای مدت 60 ماه می‌شود.
    به عبارت دیگر، وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 60 ماهه و با نرخ سود حدود 20 درصدی برای متقاضیان در مجموع 200 میلیون تومان (100 میلیون تومان اصل وام +100 میلیون تومان سود) تمام می‌شود.
    در همین حال، اقساط وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 3 ساله (36 ماهه) ماهانه 4 میلیون و 444 هزار تومان، با بازپرداخت 4 ساله (48 ماهه) 3 میلیون و 750 هزار تومان، با بازپرداخت 6 ساله (72ماه) 3 میلیون و 55 هزار تومان و با بازپرداخت 7 ساله (84 ماه) 2 میلیون و 857 هزار تومان می‌شود.
    معلوم نیست خانواده‌های کم‌درآمد یا حتی متوسط چگونه می‌توانند قسط 3 یا 4 میلیون تومان در ماه را برای 3 یا 4 سال بپردازند و اگر این پرداخت مقدور نباشد، آن وقت تکلیف ضمانت بانکی  خریدار مسکن چیست؟!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار