مدیران خودروعصر اعتبار

ماجرای خانه نیما یوشیج به کجا رسید؟

عصر ساختمان- سرپرست شهرداری تهران می‌گوید شهرداری قصد دارد خانه نیما را خریداری کند. این در حالی است که هنوز مسئله دادگاه آن تمام نشده و این خانه به فهرست آثار ملی کشور بازنگشته است.

ماجرای خانه نیما یوشیج به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، سمیع الله مکارم حسینی (سرپرست شهرداری تهران) روز 8 اردیبهشت‌‌ماه، در مراسم افتتاحیه خانه- موزه جلال و سیمین، درباره‌ی خانه نیما که در همسایگی این خانه قرار دارد، گفت: خرید، مرمت و بازسازی خانه‌ها در تهران یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های شهرداری تهران است. در آینده نزدیک خانه نیما یوشیج را خریداری می‌کنیم. بودجه خرید این خانه تامین شده است و به محض خریداری مرحله مرمت، احیا و حفاظت خانه شروع خواهد شد.

    حال؛ مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور مسئله‌ی بازثبتِ خانه نیما یوشیج را هنوز تمام‌نشده دانسته و می‌گوید: هنوز مسئله دادگاه خانه نیما تمام نشده است. بنابراین تا مسائل حقوقی آن به نتیجه‌ای نرسد اقدام به بازثبت نمی‌توان کرد. در این خصوص باید با واحد حقوقی میراث تهران صحبت کنید.

    فرهاد نظری درواکنش به گفته‌ی مکارم حسینی اظهار می‌کند: اگر شهرداری تهران واقعاً چنین قصدی داشته باشد، میراث هم استقبال خواهد کرد و خیلی هم اتفاق خوبی است. این گفته‌ی آقای حسینی نشان می‌دهد که شهرداری نسبت به خانه نیما بی‌تفاوت نیست و هم در این باره مسئولیت دارد. اگر شهرداری تهران قصد دارد خانه را مرمت و حفظ  کند، اتفاق بسیار خوبی است.

    او در پاسخ به این سؤال که کدام نهاد هزینه‌ی خرید، مرمت، و بازسازی خانه را عهده‌دار می‌شود، می‌گوید: اگر شهرداری چنین حرفی زده بنابراین خودِ شهرداری هم هزینه خرید خانه را پرداخت می‌کند. همان‌طور که خانه جلال را هم خودِ شهرداری اقدام به خرید و تبدیل آن به موزه کرد. میراث فرهنگی مسئول حفاظت از آثار تاریخی است. به هر حال اقداماتی که در خصوص حفظ و مرمت آثار تاریخی صورت می‌گیرد باید با نظارت و تأیید میراث فرهنگی باشد.

    او در ادامه تاکید می‌کند: جلسات متعدد و مباحث مختلفی مطرح شده است. بخشی از وظایف خانه، مربوط به میراث تهران و بخشی هم اداره کل حفظ و احیای بناهاست. باید روی کاربری آینده این خانه مطالعه صورت بگیرد و بعد از در نظر گرفتن شأن بنا و دیگر موارد، کاربری برای آن تعریف کرد. همان‌طور که خانه جلال نیز با همفکری و مشارکت تبدیل به موزه شد.

    گرچه اکبر رستمیان (کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی) درباره این موضوع که ثبت مجدد خانه‌ی نیما در حیطه‌ی معاونت میراث تهران است، حاضر به صحبت نشد اما معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری تهران به ایلنا گفت: اداره میراث فرهنگی تهران کارهای لازم را انجام داده و شما باید آخرین مرحله‌ی پرونده‌ی ثبتی خانه نیما را از دفتر ثبت آثار تاریخی کشور پیگیر باشید.

    سپیده سیروس‌نیا اضافه کرد: به نظرم شورای ثبت و حریم با ثبت مجدد خانه موافقت‌ کرده‌اند، اما اینکه چرا تاکنون خانه به ثبت نرسیده را باید از مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور جویا شوید. این پرونده، عملاً از مرحله‌ی میراث استان تهران رد شده است.

    او در واکنش به اینکه پیگیری‌های میراث تهران به کجا رسیده، بیان داشت: چندین بار برای لوح ثبتی خانه نیما یوشیج پیگیری کرده‌ایم ولی هنوز پاسخی برای ما نیامده است. حالا میراث تهران منتظر است تا لوح ثبتی خانه از سوی سازمان مرکزی برای میراث تهران ارسال شود.

    خانه دزاشیب نیمایوشیج در تاریخ 15 آبان سال جاری به دستور دیوان عدالت اداری و با پیگیری‌های مالک خانه (شریف‌نیا) از فهرست آثار ملی کشور خارج شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار