مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن اجتماعی پشت دیوار فراموشی

عصر ساختمان:طرح مسکن اجتماعی که به‌عنوان طرحی حمایتی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد بر سر زبان‌ها افتاده، هنوز به‌طور جدی وارد فاز اجرایی نشده است.

مسکن اجتماعی پشت دیوار فراموشی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری ، مقامات وزارت راه و شهرسازی از جمله وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که جامعه هدف در طرح‌های مسکن به 3بخش تقسیم می‌شوند. بر این اساس طبقه مرفه نیاز به هیچ طرح حمایتی برای خرید مسکن ندارند؛ طبقه متوسط از طریق تسهیلات خرید موفق به خرید خانه می‌شوند اما مهم‌ترین بخش که نیاز به حمایت بیشتر دولت دارند، اقشار کم درآمد هستند که توان بازپرداخت وام با نرخ سود رایج را ندارند. طرح مسکن اجتماعی با هدف حمایت از این اقشار معرفی شده است. طی دو سال و نیم گذشته اما تنها بخش دوم، مورد توجه قرار گرفته است. در این مدت مبلغ وام مسکن از 20میلیون تومان به 100میلیون تومان افزایش یافته و از طریق پس‌انداز نیز دریافت وام 160میلیون تومانی برای زوج‌های جوان، امکان‌پذیر شده است. افزایش قابل‌توجه مبلغ وام مسکن برای کمک به تقویت قدرت خرید و رشد تقاضا در دوران رکود، در حالی مورد توجه قرار گرفته است که این نوع حمایت تسهیلاتی برای طبقه متوسط به بالا که توان بازپرداخت آن از طریق اقساط ماهانه حدود2 میلیون تومان را دارند، کارساز است.

        محدودیت منابع مالی

    وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن اجتماعی سرفصلی را برای مسکن حمایتی طراحی کرده است که اجرای آن نیاز به تأمین منابع مالی از سوی دولت، بانک‌ها و برخی نهادهای حمایتی دارد. سه منبع تعیین شده برای تأمین مالی با چالش‌های جدی از نظر منابع مواجه شده‌اند که عملا از تأمین مالی این طرح باز مانده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن نیز پیش‌تر اعلام کرد که منابع مالی برای مسکن اجتماعی تأمین نشده و با وجود تأمین زمین‌های مورد نیاز، اجرای آن آغاز نشده است. سیدمحمد پژمان اظهار داشته است که تنگنای مالی دولت اجازه پیشرفت این طرح را نداده است. طبق گفته این مقام وزارت راه و شهرسازی، تسهیلات ارزان یکی از ارکان این طرح است که هنوز امکان اعطای آن از سوی بانک‌ها فراهم نشده است. با این حال چندی پیش علی ربیعی، وزیر کار خبر داد که سازمان تامین اجتماعی بالغ بر 200 میلیارد تومان بودجه برای اجرای مسکن اجتماعی تخصیص خواهد داد اما از سرنوشت این طرح هم خبری نشده است.

        2.5 میلیون مستأجر کم‌درآمد

    براساس آنچه در طرح جامع مسکن به‌عنوان وضع موجود خانواده‌های فاقد مسکن مورد توجه قرار گرفته است، 40درصد هزینه‌های خانوار در گروه‌های پایین درآمدی صرف مسکن می‌شود درحالی‌که اندازه متعارف آن در سطح جهانی حدود 25درصد است. طبق برآوردهای انجام شده، حدود 48درصد از خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های اول تا چهارم و 29درصد آنها در دهک‌های 5تا 7قرار دارند. با این حساب 2 میلیون و 522هزار خانوار شهری مستأجر در دهک اول تا چهارم درآمدی قرار دارند که در تأمین مسکن با مشکل جدی مواجه هستند. طبق اطلاعات طرح جامع مسکن در دوره 13ساله با فرض نرخ رشد اقتصادی 5.2درصد در هر سال، سالانه 64هزار خانوار به خانوارهای کم‌درآمد اضافه می‌شوند که باید برای آنان مسکن ارزان تهیه کرد.

        اهداف مسکن اجتماعی

    معاون وزیر راه و شهرسازی یک سال پیش در نخستین روزهای ارائه طرح مسکن اجتماعی بیان کرد که ساخت 750هزار واحد مسکن اجتماعی طی 6سال آینده، مورد هدف قرار گرفته است. طبق گفته حامد مظاهریان، در قالب طرح مسکن اقشار کم‌درآمد، سالانه 125 هزار واحد مسکن اجتماعی و حمایتی در کشور ساخته خواهد شد. بر این اساس، اعلام شده که برنامه ما شامل دو بخش اجتماعی و حمایتی است، در بخش حمایتی که برای دهک‌های 3و 4جامعه است واحدهای مسکن ساخته شده می‌تواند اجاره به شرط تملیک باشد. از سوی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام شده که این مسکن برای حقوق‌بگیران است که می‌توانند با استفاده از تعاونی‌ها و واگذاری زمین واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک خریداری کنند. با گذشت یک سال از این اظهارات هنوز خبری از اجرایی شدن این برنامه در سال نخست آن یعنی سال 94منتشر نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی