مدیران خودروعصر اعتبار

۶۰ ایده داخلی و خارجی برای «اسکان پس از زلزله» به وزارت راه وشهرسازی ارائه شد؛

گام اول ساخت «خانه موقت»

عصر ساختمان- گام اول برای تولید خانه‌های موقت به‌منظور اسکان غیردائم آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه با ارائه ۶۰ ایده برای ساخت این سکونتگاه‌ها برداشته شد. قرار است با معرفی و رونمایی از ایده‌های برتر در این زمینه، تولید انبوه خانه‌های موقت برای اسکان آسیب‌دیدگان بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه، آغاز شود.

گام اول ساخت «خانه موقت»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، با گذشت 5 ماه از انتشار فراخوان دریافت ایده‌های برتر برای ساخت سکونتگاه‌های مناسب به‌منظور اسکان موقت شهروندان بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه و دریافت 60 ایده، هفته آینده از 8 ایده برگزیده رونمایی می‌شود؛ بنا بر اعلام مسوولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی که آذرماه امسال برای دریافت ایده‌های برتر ساخت خانه‌های موقت اقدام به انتشار فراخوان کردند این ایده‌ها به‌زودی در قالب راه‌اندازی خط تولید خانه‌های موقت، مبنای ساخت سکونتگاه‌هایی برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه ‌می‌شود. در طراحی این سکونتگاه‌ها 3 گروه از شاخص‌های اصلی شامل «طراحی مناسب به لحاظ تامین آسایش آسیب‌دیدگان»، «تضمین دوام و ایمنی با قابلیت بازیافت یا توسعه واحدها برای ساخت مسکن دائم» و همچنین «ساخت ارزان‌قیمت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و سهولت در برپایی» در نظر گرفته شده است. در تمام این طرح‌ها مطابق با ضوابط تعریف‌شده در فراخوان، تمام مشخصات فنی و معماری خانه‌‌های موقت همچون جزئیات مربوط به پلان، نما، تقاطع، پرسپکتیو و... قابل مشاهده است؛همچنین مشخصات مربوط به مصالح ساختمانی به‌کار گرفته شده در این خانه‌ها نیز مشخص شده است. مطابق با ویژگی‌های تعریف‌شده برای ساخت خانه‌های موقت، این خانه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که اتصال، برپایی و جمع‌آوری آنها برای حمل به نقطه دیگر بعد از اتمام دوره نیاز به آنها و شروع مرحله اسکان دائم، به سهولت انجام شود.

    بر اساس این گزارش، وجود ضعف شدید در مناطق مختلف کشور برای تامین سکونتگاه‌های مناسب برای اسکان موقت شهروندان بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه همچون زلزله، سیل و... و احساس نیاز گسترده به این سکونتگاه‌ها به‌خصوص بعد از زلزله مهیب کرمانشاه در آبان ماه، موجب شد دستگاه‌های مسوول با انتشار فراخوان اقدام به جذب ایده‌های برتر برای اسکان موقت کنند. مسوولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که یک ماه بعد از وقوع زلزله مهیب کرمانشاه، آذرماه امسال اقدام به انتشار فراخوان برای جذب ایده به‌منظور طراحی سکونتگاه‌های موقت برای اسکان جمعیت آسیب‌دیده بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه کردند روز گذشته اعلام کردند: قرار است به‌زودی ایده‌های برگزیده‌شده به تولید انبوه برسد و در مناطق مختلف کشور انبارهایی برای نگهداری خانه‌های موقت در نظر گرفته خواهد شد که در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه مشکلات فعلی از بابت عدم دسترسی به خانه‌های موقت ارزان‌قیمت، قابل حمل‌ونقل به نقاط صعب‌العبور، متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و محیطی مناطق آسیب‌دیده و... از این طریق برطرف شده یا کاهش یابد.

    این درحالی است که هم‌اکنون تنها شکل اسکان موقت برای خانوارهای آسیب‌دیده بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه استفاده از «کانکس» است که این شکل از اسکان موقت کاستی‌ها، نارسایی‌ها و دشواری‌های زیادی را به همراه دارد. براساس آمارهای رسمی هم‌اکنون از حدود 22 میلیون واحد مسکونی موجود در کل کشور، بیش از 10 میلیون واحد مسکونی از خشت و گل و مصالح بنایی ساخته شده و فاقد استحکام لازم در برابر حوادث غیرمترقبه هستند؛ به این معنا که در صورت بروز این دسته از حوادث به‌ویژه زلزله، این واحدها در معرض خطر بسیار بالای تخریب قرار دارند؛ با این‌حال در شرایط فعلی مدیریت بحران کشور از بابت دسترسی به خانه‌های موقت در تیراژ موردنیاز و متناسب با ویژگی‌های سکونتی در هر کدام از اقلیم‌های جغرافیایی کشور با مشکل جدی روبه‌رو است. هم‌اکنون حدود 100 هزار واحد مسکن موقت مناسب در کشور مورد نیاز است که قرار است با اجرا و تولید انبوه ایده‌های جدید، برای تامین این سکونتگاه‌ها اقدام شود.

    علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مسوول برگزاری نشست اسکان موقت برای معرفی ایده‌های برتر، با اشاره به وجود ضعف شدید در زمینه اسکان موقت آسیب‌دیدگان ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه در کشور اعلام کرد: تمام 60 طرح داوری شده برای ساخت خانه‌های موقت به‌طور نسبی از معیارهای تعیین شده برای ساخت سکونتگاه‌های موقت مناسب برخوردار بودند اما در نهایت 8 طرح با کسب امتیاز بیشتر برگزیده و هفته آینده رونمایی می‌شود.هر چند برگزیده شدن 8 ایده به این معنا نیست که سایر ایده‌ها ضعیف بوده یا حتی 8 طرح انتخاب شده از تمام شاخص‌های لازم برای ساخت خانه‌های موقت ایده‌آل برخوردار بوده‌اند. بیت‌اللهی تاکید کرد: معتقدیم این ایده‌ها باید به مرحله اجرا و به تولید انبوه برسد ودر طول زمان تکمیل شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون تنها شکل اسکان موقت آسیب‌دیدگان، اسکان موقت از طریق «کانکس» است، گفت: این شیوه اسکان موقت ضعف‌های بسیار زیادی دارد که ازجمله آن می‌توان به دشواری در حمل‌ونقل، عدم تامین آسایش و امنیت کافی برای ساکنان، نامناسب بودن به لحاظ عایق سرمایشی وگرمایشی در فصول مختلف سال و عدم امکان ارسال به مناطق صعب‌العبور و... اشاره کرد.

    بیت‌اللهی افزود: ایده‌های دریافت‌شده برای ساخت سکونتگاه‌های موقت بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه هم به لحاظ استانداردهای طراحی، هم از نظر ملاحظات بومی، هم به لحاظ توجیه اقتصادی و هم از نظر سهولت ساخت و بهره‌داری، بر روش اسکان موقت با استفاده از کانکس برتری دارند. وی گفت: این خانه‌ها مطابق با ضوابط تعریف شده در فراخوان به‌منظور تامین شرایط آسایش سکونت از لحاظ معیارهای محیطی، اقلیمی، ابعاد شکلی و سکونتی و همچنین قابلیت تطابق با شرایط فرهنگی و اجتماعی ساکنان طراحی شده‌اند؛ همچنین در همه این طرح‌ها، قابلیت ساخت سریع و ارزان‌قیمت، قابلیت حمل آسان، قابلیت برپایی بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و نیروی کار ماهر و همچنین قابلیت پیاده‌سازی در بستر طبیعی مورد انتظار، مورد تاکید قرار دارد. این خانه‌ها همچنین سکونتگاه‌هایی ایمن، بادوام و قابل بازیافت یا توسعه در شکل خانه‌های دائمی هستند و تلاش شده است با کمترین هزینه ساخته شوند.این در حالی است که علاوه‌بر مزیت‌های گفته‌شده، طرح‌های برگزیده واجد برخی مشخصات و ویژگی‌ها نیز هستند که آنها را به طرح‌های قابل اجرا به‌منظور اسکان موقت مطلوب آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زلزله و... تبدیل می‌کند. به گفته وی علاوه‌بر ایده‌های ارسالی از سوی حرفه‌مندان صنعت ساختمان، دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO)های داخل کشور، متخصصان خارجی نیز اقدام به ارسال چند ایده برای ساخت خانه‌های موقت کرده‌اند.

    بیت‌اللهی با بیان اینکه خط تولید ساخت خانه‌های موقت به‌زودی با همکاری صنعتگران و تولید‌کنندگان داخلی راه‌اندازی خواهد شد، توضیح داد: برای تولید انبوه این سکونتگاه‌ها، از توان و ظرفیت واحدهای تولیدی موجود استفاده خواهد شد؛ چراکه به‌دلیل برخورداری تولید این خانه‌ها از توجیه اقتصادی برای تولید‌کنندگان فعال، دیگر نیازی به ساخت کارخانه‌های جدید نخواهد بود. وی تامین منابع مالی برای تولید انبوه سکونتگاه‌های موقت را اولین شرط حل مشکلات مربوط به اسکان موقت آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه اعلام کرد و افزود: در این زمینه بنیاد مسکن، سازمان برنامه و بودجه و معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و مسکن اعلام آمادگی کرده و قول همکاری داده‌اند. به این ترتیب با توجه به اهمیت موضوع و اعلام آمادگی دستگاه‌های مختلف برای حمایت مالی، امیدواریم این ایده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید انبوه برسد. رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی تاکید کرد: با تولید انبوه ایده‌های موفق برای ساخت خانه‌های موقت، بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به مدیریت بحران در زمینه اسکان موقت ساکنان در شهرها و مناطق آسیب‌دیده بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه برطرف خواهد شد.  نشست معرفی و رونمایی از 8 ایده برتر برای ساخت خانه‌های موقت به‌منظور اسکان موقت آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه، 24 اردیبهشت ماه جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار