مدیران خودروعصر اعتبار

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن یکم افزایش یافت

عصر ساختمان- شرایط وام مسکن هم از نظر میزان مبلغ دریافتی و هم از نظر شرایط بازپرداخت وام تغییرات قابل توجهی داشته است. آبان ماه سال گذشته، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن یکم از ۱۲ به ۱۵ سال را به شورای پول و اعتبار فرستاد. حالا خبر رسیده است که این پیشنهاد تصویب شده و بر اساس آن، میزان مبلغ اقساط کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب مبلغ قسط وام ۸۰ میلیون تومانی در هر ماه ۶۷۵ هزار تومان می‌شود.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن یکم افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، اما این تنها تغییر روزهای اخیر برای خانه دار شدن نیست. پیش از این نیز سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در چارچوب برنامه بازآفرینی شهری از 8 به 6 درصد رسید. در سایر مناطق نیز سود تسهیلات از 9.5 به 8 درصد کاهش یافت. بر اساس اظهارات مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، طی این هفته دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود و سپرده گذاران می‌توانند تسهیلات را با سود 6 درصد دریافت کنند. هوشنگ عشایری همچنین گفته بود:« ­­ویژگی مهم صندوق پس‌انداز یکم این است که­ ­افرادی­ که از این­ تسهیلات در کشور استفاده می‌کنند، ­باید­ برای اولین بار­ ­مسکن خریداری کنند، اما این محدودیت در بافت‌های ناکارآمد شهری برداشته شد و هر فردی که سپرده‌گذاری کرده باشد، امکان استفاده از تسهیلات 6 درصد خواهد داشت.»

    عشایری همچنین از حذف شرط خانه اولی بودن برای استفاده از تسهیلات در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد خبر داده است. به این ترتیب هم نرخ سود کاهش و هم مدت زمان بازپرداخت تسهیلات افزایش یافته است.
    پیشنهاد افزایش میزان وام در انتظار تصویب شورای پول و اعتبار
    اما تغییرات دیگری نیز پیش روی تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن قرار دارد که در صورت تصویب شدن، مبلغ وام برای هر یک از زوجین از 80، به 100 میلیون تومان افزایش می‌یابد. دولت پیشنهاد این تغییر را به شورای پول و اعتبار فرستاده است که در پی آن، هر کدام از زوجین می‌توانند 50 میلیون تومان در صندوق پس‌انداز مسکن طی یک سال پس‌انداز کنند و در انتهای سال 100 میلیون تومان با سود کمتر نسبت به وضعیت کنونی، وام بگیرند. به تناسب این افزایش سقف وام مسکن در تهران و با همین نسبت موجود، سقف وام مسکن زوجین در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای کمتر از 200 هزار نفر افزایشمی‌یابد.

    حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی پیشتر درباره این سیاست‌ها گفته بود:«وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال آن است تا بخش بیشتری از هزینه خرید مسکن، از سوی خانوارها را تسهیلات مسکن تشکیل داده، در عین حال، مدت زمان بازپرداخت وام طولانی‌تر شده و سود آن کاهش یابد.اینکه از نظام بانکی، پرداخت تسهیلات بیشتر خرید مسکن با بهره پایین‌تر و مدت زمان بازپرداخت طولانی را مطالبه کنیم، جزو دستورالعمل دائمی اقدامات وزارت راه و شهرسازی است. به همین دلیل بود که در ابتدای امسال، وزیر راه و شهرسازی این خواسته‌ها را شفاف مطرح کرد و به رئیس جمهوری نامه نوشت.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو