مدیران خودروعصر اعتبار

بازرسی اجباری آسانسورها در بن‌بست!

عصر ساختمان- با گذشت بیش از یک سال از وعده اعلام شده در ارتباط با اجرای طرح اجباری بازرسی ادواری آسانسورها، این تصمیم بسیار مهم کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که به نتیجه نهایی برسد.

بازرسی اجباری آسانسورها در بن‌بست!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بهمن‌ماه سال 1395 بود که نایب رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران از اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها از ابتدای سال 1396 خبر داد. مسئله‌ای که تاکنون عملیاتی نشده است و به دلیل نواقص قانونی در حال حاضر به صورت اختیاری انجام می‌شود. گفتنی است از میان حدود 3700 سازمان و دستگاه در تهران تنها حدود 30 سازمان دارای آسانسور استاندارد هستند و سایر آسانسورها از استاندارد کامل برخوردار نیستند.

    به گفته رحیم ادریسی، دستورالعمل بازرسی اجباری ادواری آسانسور توسط سازمان ملی استاندارد ایران و سندیکای صنایع آسانسور و پله‌برقی ایران تدوین شده است و از آن زمان تاکنون هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده است.

    مشکل موجود در اجرایی شدن طرح اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها این است که منازل مسکونی به عنوان حریم خصوصی تلقی می‌شوند و اجازه ورود به آنها تنها با حکم دادستانی صورت می‌پذیرد. چالشی که به نظر می‌رسد تنها راه‌حل آن همراهی سازمان‌های بیمه‌گر است که در این رابطه نامه و پیشنهادی از سوی سازمان ملی استاندارد به بیمه مرکزی ارسال شده و طبق گفته مسئولان تنها بخشی که می‌تواند موجب اجرایی شدن طرح اجباری بازرسی ادواری آسانسورها شود، بیمه‌ها هستند.

    موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد عدم استقبال مردم در مورد گواهی تایید استاندارد است که در این رابطه نیز سازمان ملی استاندارد از بیمه‌گذاران درخواست کرده نسبت به صدور بیمه نامه منوط به گواهی تایید استاندارد ورود کنند. چرا که به طور حتم آسانسوری که گواهی تایید استاندارد گرفته از ایمنی بیشتری برخوردار است و ریسک بیمه‌گذار در این رابطه کمتر خواهد بود حتی در صورت رسیدن به تفاهم در این رابطه سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند بازرسان آسانسور را در صورت وقوع رخداد فرا خوانده و آنها را مواخذه کنند.

    در همین رابطه نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای اجرایی شدن طرح اجباری بازرسی ادواری آسانسورها همکاری سازمان‌های بیمه‌گر است، اظهار کرد: زمانی که بیمه‌ها در این رابطه همکاری کنند و بیمه‌نامه صادره را تمدید نکنند، با اتخاذ روش تنبیهی موجب خواهد شد تا اماکن مسکونی و آپارتمان‌های شخصی نسبت به گواهی تایید استاندارد اقدام کنند.

    وی در مورد اینکه طرح اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها که قرار بود از ابتدای سال گذشته اجرایی شود، چه زمانی به مرحله عملیاتی می‌رسد، اعلام کرد: پیشنهاد از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به بیمه مرکزی ارسال شده اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

    به گزارش ایسنا، سازمان ملی استاندارد در نظر دارد که اجرای طرح بازرسی اجباری ادواری آسانسورها را با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر در دولت مطرح و مصوب کند تا بتواند بیمه‌گذاران را به همراهی در این زمینه ملزم نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار