مدیران خودروعصر اعتبار

ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی تهران در انتظار تصویب و ابلاغ

عصر ساختمان- ضوابط پیشنهادی ساخت و ساز در پهنه گسلی تهران تهیه و به مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ارائه شده و در صورت تصویب در کمیته دائمی استاندارد ۲۸۰۰ و طی مراحل ابلاغ، رعایت این ضوابط الزامی می‌شود.

ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی تهران در انتظار تصویب و ابلاغ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، نقشه گسل های تهران برای آنکه بتواند در طرح های شهرسازی و اعمال ملاحظات مهندسی مورد استفاده قرار گیرد نیاز به دقیق سازی (تدقیق) و تهیه در مقیاس های کوچک تر و با دقت بیشتر داشت که طرح شناسایی دقیق گسل ها و تعیین پهنه های گسلی تهران طی چند سال مطالعه و برداشت های متعدد میدانی برای نخستین بار در کشور انجام شد و مراحل تصویب و تایید آن در شورایعالی شهرسازی و معماری در سال 95 طی شد.

    هدف از انجام این طرح شناخت دقیق تر محدودهای دارای خطر گسلش سطحی و رعایت ملاحظات مربوطه می باشد که طی فرآیندی زمان بر و مستمر و برداشت وضع موجود تعداد زیادی از ترانشه ها و گودبرداری ها با همکاری متخصصان انجام شد.

    همچنین با بهره گیری از نظرات متخصصان خبره و تجربیات جهانی، ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی از سوی این سازمان تدوین و به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان نهاد نهاد متولی استاندارد 2800 برای طی مراحل قانونی ارائه شد که در صورت تصویب و طی مراحل قانونی به کلیه نهادهای ذی ربط از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شهرداری تهران برای اعمال این مقررات جدید در فرآیند ساخت و ساز ابلاغ می شود.

    با توجه به لرزه خیز بودن بسیاری از کلان شهرهای کشور ، طرح شناسایی دقیق گسل ها و آئین نامه ویژه ساخت و ساز در حریم گسل های تهران به صورت الگویی برای چند شهر دیگر کشور به اجرا در می آید.

    هدف از تهیه نقشه پهنه های گسلی شهر تهران اعمال برخی محدودیت ها در ساختمان های با کاربری های با اهمیت زیاد و خیلی زیاد در صدور مجوز و ساخت و ساز بر اساس ضوابط و آئین نامه های ویژه است نه ممنوعیت ساخت و ساز در این پهنه ها.

    ساخت و ساز در پهنه های گسلی بر اساس تجربیات جهانی امکان پذیر است اما با اعمال ضوابط فنی خاص مهندسی و اعمال برخی محدودیت ها در بلند مرتبه سازی و برخی کاربری های خاص  که کم و کیف این ضوابط باید در قالب ضوابط جدید و آیین نامه ویژه ساخت و ساز در پهنه های گسلی از سوی کمیته دائمی استاندارد 2800 ابلاغ شود که البته در ویرایش چهارم استاندارد 2800 ملاحظاتی در این زمینه ارائه شده که بیانگر کلیات است.

    البته سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دوسال پیش همزمان با ارائه نقشه پهنه های گسلی شهر تهران آئین نامه پیشنهادی ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی را که با همکاری متخصصان این حوزه و در این سازمان طی جلسات متعدد و در قالب کمیته فنی تهیه، تائید و به تصویب اولیه رسیده بود به مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به عنوان نهاد مسئول استاندارد 2800 ارائه کرده است که باید با طی مراحل قانونی در قالب ضوابط جدید ابلاغ شود که در حال حاضر این مرحله با وجود ارائه پیش نویس این ضوابط به تاخیر افتاده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو