مدیران خودروعصر اعتبار

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد:

تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های معماری و شهرسازی استانی و شهرستانی شود

عصر ساختمان:معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد با انتقاد از اینکه طرح‌های معماری و شهرسازی شهرستان‌ها باید در مرکز شورای عالی شهری و معماری کشور و با حضور چندین معاون وزاتخانه‌ها، کارشناسی شود، گفت: بهتر این است که تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های معماری و شهرسازی استانی و شهرستانی شود.

تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های معماری و شهرسازی استانی و شهرستانی شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری دانشجو ، محمدرضا حسین‌نژاد روز گذشته در جشنواره ملی عکاسی معماری که با همت دانشگاه خیام، معاونت شهرسازی و گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد  در این دانشگاه برگزارشد، در جمع دانشجویان و شرکت کنندگان این جشنواره با یادآوری این نکته که معماری هنر و علمی است که باید خدمت جامعه باشد، گفت: ساختمان‌ها صرفا یک حجم نیستند، بلکه آنان مانند پرده‌ای پشت صحنه زندگی ما در شهرها را می‌سازند.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد تاکید کرد: شهرسازی و معماری هنر شکل دادن به محیطی است که تمامی جزئیات زندگی روزانه ما در آن رخ می‌دهد، بنابراین معماری شهری باید منعکس کننده شرایط زیستی و ذهنی هویت و فرهنگ جامعه ما باشد.
    وی تصریح کرد: در برنامه‌ریز‌ی های شهرسازی باید ابتدا به منابع موجود، نیروی انسانی و توالی توجه داشت، البته این توالی باید پویایی ایجاد کند.

    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد با تاکید بر این مطلب که شهرداری در زمینه معماری و شهرسازی برنامه‌ریزی مقطعی ندارد، افزود: در برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری باید به قبل، حین و بعد از ساخت شهر توجه شود.
    حسین‌نژاد با اشاره به این موضوع که در شهرسازی ما با مسائل کلان مانند قانون گذاری و اصلاح قانون شهرسازی و همچنین با مسائل جزیی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: این مسائل جزئی بسیار مهم و اثرگذار می‌باشند و باید امکانات و تکنولوژی بروز کنونی را به این موضوعات اختصاص دهیم.

    وی یکی از نکات مهم در برنامه‌ریزی شهرسازی را داشتن نگاه ریزبینانه به معماری و مناظر شهری دانست و تصریح کرد: نگاه ریزبینانه در دیدن معماری و مناظر شهری بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد همچنین در خصوص آثار ارسالی به جشنواره عکاسی معماری با بیان این نکته که این آثار بیان گر نگاه تزبینی عکاسان به موضوعات مختلف می‌باشد، گفت: ما باید در این شهر از خرد جمعی برای رسیدن به ایده‌‌های نو استفاده کنیم تا حداقل آلودگی بصیری را دیگر نداشته باشیم.

    حسین‌نژاد با یادآوری این مطلب که جامعه ما خوشبختانه دارای پنج میلیون دانشجو و شبکه‌های اجتماعی بسیار است، خاطرنشان کرد: باید از وجود این چنین ظرفیت‌ها برای تبادل اطلاعات با سایر کشورها در خصوص معماری و شهرسازی استفاده کنیم.

    وی افزود: با برگزاری این چنین مسابقاتی می‌توانیم ذهن پویا و خلاق دانشجویان را به مسائل مختلف شهرسازی و معماری توجه دهیم.

    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد در ادامه به بخش عکاسی در شب جشنواره اشاره کرد و بیان داشت: می‌توان از این بخش جشنواه برای نورپردازی شهر در شب که نماها و مناظر را زیباتر نشان می‌دهد، بهره برد.
    تصمیم گیری در خصوص طرح‌های معماری و شهرسازی استانی و شهرستانی باشد

    معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد با انتقاد از این‌که طرح‌های معماری و شهرسازی شهرستان‌ها باید در مرکز شورای عالی شهری و معماری کشور و با حضور چندین معاون وزارتخانه‌ها، کارشناسی شود، بیان داشت: متاسفانه کارشناسی شدن طرح در مرکز شورای عالی مدت زمان زیادی می‌برد که این مطلوب نیست.
    وی با بیان این‌که در شهر مشهد 50 هزار مهندسِ عضو نظام مهندسی وجود دارد، ادامه داد: با توجه به این تعداد کارشناس در نظام مهندسی و همچنین به دلیل این‌که تایید طرح‌ها در شورای عالی شهری و معماری کشور به طول می‌انجامد، بنابراین بهتر این است که طرح‌ها در خود شهرستان‌ها مورد کارشناسی قرار گیرد.

    حسین‌نژاد ضمن انتقاد از این رویه قانونی، تاکید کرد: باید قوانین شهرسازی اصلاح شود و ساختار تغییر کند و تصمیم گیری در خصوص طرح‌های معماری و شهرسازی استانی و شهرستانی باشد.
    در ادامه هادی قاسم‌پور، رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد در خصوص عکاس‌های ارسالی به جشنواره عکاسی معماری گفت: این عکاس‌ها نشان دهند دغدغه و حساسیت عکاسان جوان در زمینه معماری و شهرسازی و جلوه بخشی به آنان می‌باشد.

    وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره افزایش مشارکت جوانان در عرصه مدیریت شهری  و ایجاد حساسیت جوانان نسبت به معماری شهری بوده است.
    رئیس گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد با اشاره به این مطلب که عکاس با ایجاد تصویر،  تمام زوایای پیدا و پنهان معماری شهری را به تصور می‌کشد، گفت: معماری به الگوی رفتاری جهت می‌دهد و ما این را در معماری‌های شهرهای ایران شاهد هستیم.

    وی با اشاره به این موضوع که مناسبت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل دهند، فضاها و معماری شهری می‌باشند، تصریح کرد: هدف دیگر از برگزاری جشنوار ملی عکاسی معماری این بود، که رفتارهای متقابل و نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها در شهرسازی و معماری شهری نشان دهیم تا شهرداری از این آثار در فضای شهری استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی