مدیران خودروعصر اعتبار

جولان بانک‌های خصوصی در بازار مسکن

عصر ساختمان:کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از بی‌تفاوتی دولت به جولان بانک‌های خصوصی در بازار مسکن، گفت: در حالی دولت بازار مسکن را به حال خود رها کرده که لیبرال‌ترین دولت‌ها نیز در بازار مسکن با ابزارهای قانونی در راستای جلوگیری از ایجاد انحصار دخالت می‌‌کنند.

جولان بانک‌های خصوصی در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، افشین پروین‌پور، اظهار کرد: وضعیت مطلوب دولت فعلی در بخش مسکن این است که مردم را به دو گروه پردرامد و کم درآمد تقسیم کند، برای قشر پُردرآمد که عملا دولت کاری انجام نمی‌دهد و وضع آنها در هر شرایطی به هم نمی‌خورد.

    وی تصریح کرد: این گروه هر کاری در بازر مسکن انجام می‌دهند و برخی از آنها هزار واحد مسکونی دارد و در واقع در بازار مسکن سوداگری می‌کنند و دولت در برابر آنها فقط سکوت می‌کند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

    وی با اشاره به این‌که طبقات پُردرآمد هر کاری که می‌خواهند در بازار مسکن انجام می‌دهند، ادامه داد:‌ برنامه دولت برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط استفاده از پس‌انداز گذشته و آینده است، برنامه‌ای که عملا خنده‌دار بوده چراکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و اساسا مردم پس‌اندازی (گذشته) ندارند که بتوانند با آن در قالب برنامه‌های دولت خانه‌دار شوند.

    کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری این‌که در دو سال و چند ماه اخیر برای قشر کم‌درآمد به دنبال اجرای طرح مسکن اجتماعی است، گفت: دولت می‌خواهد برای طبقات یک و دو جامعه مسکن اجتماعی بسازد البته وزارت راه و شهرسازی گفته که ما این واحدها را نمی‌سازیم، در ابتدا اعلام کردند که این واحدها را می‌سازند بعد از آن گفتند که پولی برای این کار ندارند.

    پروین‌پور تاکید کرد: جمع‌بندی سخنان وزیر راه و شهرسازی و شماری از معاونان وی این است که حالت مطلوب آنها رها کردن بازار مسکن به حال خودش است، وقتی هم بازاری رها شود دلالان و سوداگران در آن جولان می‌دهند.

    وی بیان کرد: حتی لیبرال‌ترین دولت‌ها نیز در بازار مسکن با ابزارهای قانونی در راستای جلوگیری از ایجاد انحصار دخالت می‌‌کنند تا طبقات متوسط و ضعیف جامعه دچار دردسر نشوند و بازار منطقب و استاندارد باشد.

    وی افزود: در حال حاضر بانک‌های خصوصی در بازار مسکن هرکاری می‌خواهند انجام می‌دهند؛ زمین و واحد مسکونی می‌خرند تا پساز گران شدن آنها را بفروشند. هیچکس هم کاری به این بانک‌ها ندارد و عملا با بی تفاوتیدولت ملک گران می‌شود.

    وی با انتقاد از عملکرد دولت در بخش مسکن، اظهار کرد: در این وضعیت قشر متوسط جامعه باید یک عمر بدوند تا شاید قبل از مرگ یعنی 40، 50 سال بعد صاحب یک مسکن 20 تا 30 متری در گوشه‌ای شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی