مدیران خودروعصر اعتبار

حال و هوای شب عید بنگاه‌های تهران

عصر ساختمان:در شهر تهران حدود ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک وجود دارد که تعداد معاملات انجام شده در بهمن ماه نشان می‌دهد سهم هر بنگاه ۱.۵ قرارداد خرید و فروش بوده است.

حال و هوای شب عید بنگاه‌های تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، بخش مسکن از مهرماه سال جاری اولین واکنش‌های روانی به امضای برجام را نشان داد و تعداد معاملات این بخش در هر ماه با افزایش نسبی مواجه بود؛ با این حال کارشناسان معتقدند این مساله یک شوک روانی است و اثرات ماندگار، قبل از مهرماه سال آینده در بخش مسکن بروز نخواهد کرد.

    افزایش نسبی معاملات مسکن از مهرماه تا بهمن ماه در حالی اتفاق افتاد که بهمن ماه سال جاری قیمت مسکن در کل کشور کاهش 1.9 درصدی نسبت به دی ماه را تجربه کرد و هم‌چنین 1.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل ارزان‌تر شد. با این وجود کارشناسان معقدند مسکن باز هم ظرفیت کاهش قیمت دارد؛ چرا که هنوز توان مشتریان به قیمت مسکن نرسیده و افزایش معاملات بیش از آن‌که مربوط به رسیدن قیمت مسکن به کف واقعی باشد، ناشی از اثرات روانی امضای برجام است.

    قیمت مسکن در سال 1391 جهش 300 درصدی را تجربه کرد و همین عامل باعث رکود این بخش شد. طی سه سال اخیر نیز با لحاظ میانگین تورم 20 درصد می‌توان گفت که حباب مسکن تا حدود 50 درصد خالی شده اما هنوز به نسبت قدرت خرید سال‌های قبل از 1391 در حالت تعادل قرار نگرفته است.

    کارشناسان معتقدند بازار، بهترین مکان ارزیابی رونق یا پیش‌رونق مسکن است؛ چرا که اگر توان متقاضیان به قیمت‌ها برسد اولین خریداران وارد بازار می‌شوند اما رصد دفاتر مشاوره املاک تهران حاکی از آن است که بازار مسکن، زمستانی و سرد است. در شهر تهران حدود 12 هزار بنگاه املاک وجود دارد و در بهمن ماه 18 هزار و 229 قرارداد خرید و فروش ثبت شده؛ یعنی سهم هر بنگاه 1.5 معامله در ماه بوده است.

    یک کارشناس مشاور املاک در این‌باره به ایسنا گفت: الان سه ماه است که هیچ قرارداد خرید و فروشی ننوشته‌ایم و قراردادها بیشتر در بخش اجاره است؛ چرا که مردم توان خرید ندارند اما به هر حال مجبورند در جایی زندگی کنند و تقاضا به سمت بازار اجاره می‌رود.

    البته فروش پایین‌تر از نرخ بازار می‌تواند در ماه‌های آینده مقداری معاملات خرید وفروش را افزایش دهد و تحلیل‌هایی که طی روزهای اخیر ارایه می‌شود حاکی از این است که هم‌اکنون بسیاری مالکان بعد از صبر 3 ساله حاضرند ملک خود را زیر قیمت بفروشند که احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در این خصوص می‌گوید: کسانی که طی سه سال اخیر مقاومت کردند و ملک خود را نفروختند سرانجام ناچارند به دلیل بدهی‌ها و تسهیلاتی که گرفته‌اند در سال آینده املاک خود را زیر قیمت بفروشند، لذا احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

    بنابراین گزارش تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک کشور نشان می‌دهد در مهرماه سال جاری 77 هزار و 453 قرارداد خرید و فروش امضا شده است. در آبان‌ماه 81 هزار و 200 قرارداد به امضا رسید. در آذرماه 85 هزار و 118 قرارداد داشته‌ایم. در دی‌ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش 107 هزار و 738 مورد بود و در بهمن‌ماه به 106 هزار و 496 قرارداد خرید و فروش رسیدیم. همانطور که آمار و ارقام نشان می‌دهد از مهرماه تا بهمن‌ماه سیر معاملات مسکن صعودی بوده اما این آمار حدود یک دهم معاملات دوران رونق مسکن است که رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعتقاد دارد افزایش تعداد معاملات از مهرماه سال جاری تا بهمن ماه به معنای شکستن یخ‌های رکود مسکن نیست و پیش‌بینی می‌کند معاملات مسکن در تابستان سال آینده رونق بگیرد.

    حسام عقبایی معتقد است: در اردیبهشت‌ماه 95 بالانس بازار مسکن به وقوع خواهد پیوست. از اوایل خرداد خریداران ورود می‌کنند اما پروسه خرید مسکن زمان‌بر است لذا می‌توان گفت از تابستان شاهد افزایش معاملات خواهیم بود و خیز دوم خروج از رکود در شش ماهه دوم سال آینده اتفاق می‌افتد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو