مدیران خودروعصر اعتبار

پیاده راهی که قرار بود قطب فرهنگی پایتخت شود

عصر ساختمان- قرار بود حد فاصل تالار وحدت تا تئاتر شهر به یک پیاده راه فرهنگی ،هنری تبدیل شود که این مصوبه شهری هرگز اجرایی نشد.

پیاده راهی که قرار بود قطب فرهنگی پایتخت شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، کمتر کسی یادش هست روزگاری قرار بود حد فاصل تالار وحدت تا تئاتر شهر پیاده راه شود و فضایی را همراه با 60 خانه تاریخی درون محله رودکی به هم متصل کنند.

    ساختمان های تاریخی آن را زنده کنند و مانع عبور ماشین ها شوند تا به این ترتیب این محله به عنوان محله ای فرهنگی، تئاتری و موسیقایی معرفی شود که دارای موسیقی دوره گرد و تئاتر خیابانی باشد.

    چهارراه ولیعصر در همه طرح های پیشین به عنوان قطب فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود. اما حالا در این محدوده عابران پیاده زیر زمین هستند و نرده های دور تادور خیابان را گرفته اند.

    احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران درباره احداث پیاده راه فرهنگی حدفاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت و چرایی اجرا نشدن این مصوبه قدیمی به مهر  می گوید: این موضوع در برنامه چهارم توسعه هم پیش‌بینی شده بود. سندی در شهرداری تهران تدوین شد و مطالعات آن در برنامه چهارم در وزارت ارشاد به این صورت بود که سردری هم در اول خیابان شهریار احداث شود که فضا را نسبت به فضای عمومی متفاوت کند و خیابان سنگفرش شود.

    او ادامه می دهد : همچنین پلاک‌هایی در این محدوده شناسایی شد و کاربری برخی از پلاک‌ها متناسب بود به عنوان مثال در خیابان شهریار قنادی و هتل وجود دارد که کاربری آن مشخص است. پلاک‌های محدودی بود که کاربری آن متناسب نبود.

    این عضو شورای شهر تهران اضافه می کند: آن زمان که قرار بود خط مترو در محدوده چهارراه ولیعصر احداث شود که سندی هم در راستای پیاده‌راه سازی این محدوده امضا شد. ضمن اینکه همان موقع درباره آسیب‌های احتمالی احداث مترو به ساختمان تئاتر شهر نیز موارد مختلف بررسی شد. قرار شد شهرداری تهران همکاری لازم را انجام دهد تا آنجا به پیاده‌راه تبدیل شود.

    این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به انجام اصلاحات ترافیکی در محدوده چهارراه ولیعصر نیز می گوید: اصلاحات ترافیکی انجام شده و فقط خیابان واقع در ضلع غربی تالار وحدت(خیابان رازی) نیاز به زیرگذر دارد. این خیابان پر تردد نیست و در ضلع شمال غربی آن، بنای با ارزشی وجود دارد که آن زمان پیش‌بینی شده بود کتابخانه‌ای تخصصی در آنجا احداث شود.

    مسجد جامعی درخصوص احداث تکیه شهر که قرار بوددر جوار ساختمان تئاتر شهر احداث شود هم نیز توضیح می دهد: پیش‌بینی کرده بودیم که همزمان با احداث مترو، تکیه شهر نیز در این مکان ایجاد شود. ضلع غربی خیابان ولیعصر فضای خوبی داشت که پیش‌بینی شده بود، علاوه بر این کنار فرهنگستان هنر نیز برای ایجاد تکیه شهر پیش‌بینی شد اما با اتفاقاتی که افتاد و ریاست آن استمرار پیدا نکرد، عملی نشد.

    او در پاسخ به این پرسش که چرا این مصوبات قدیمی پیگیری نمی شوند می گوید: این موضوع را دوباره در شورا یادآوری می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار